Heb ik onlangs gedaan en ik ben een beetje dom geweest want voordat ik het ging ondernemen had ik hier even moeten vragen hoe dat aan te pakken.
Maar het is desondanks gelukt, van de bijna 20 lampjes die daar zitten was de helft wel kapot. Je haalt de twee dopjes weg welke aan de zijkanten van de ‘omlijsting’ van de meters zitten en verwijdert de schroeven.
Deze lijst kan onder de grote lijst zitten en die kun je daar voorzichtig onder vandaan peuteren, waarna je hem kunt verwijderen. Hij kan behoorlijk klemmen.
Dan haal je de vier schroeven los waarmee het meterblok vast zit en probeer je dat naar voren te halen, om er vervolgens achter te komen dat de kilometerteller/snelheidsmeter kabel je geen ruimte geeft. Ga daar niet hard aan trekken want het is kunststof.
Ga dan onder de motorkap en vind hem tegen het schutbord. Daar zit een kleine plastic wartel die je kunt losschroeven (het is een gedeelde kabel), waarna de kabel een centimeter of vier/vijf meer ruimte krijgt en je hem aan de meterkant kunt loskoppelen. Er zit een simpele bevestiging met een schuifbusje wat je zo met de vingers van de meters af kunt bewegen, waarna de kabel vanzelf los laat.
Die lampjes kosten bijna niks, dus vervang ze allemaal nu je de boel toch los hebt. Koop er 20, kost een euro of negen.
Ziet er ‘s avonds toch weer een stuk gezelliger uit.
Re: Het vervangen van lampjes in het dashboard.
Han S schreef:Die lampjes kosten bijna niks, dus vervang ze allemaal nu je de boel toch los hebt. Koop er 20, kost een euro of negen.
Vroeger waren ze 50 gulden cent, tegenwoordig c.a. 60 euro-cent
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik geef gewoon af en toe een klap op t dashboard, dan werkt t ook weer…
ieksEmmu schreef:ik geef gewoon af en toe een klap op t dashboard, dan werkt t ook weer…
Dat heb ik geprobeerd, maar er gingen steeds meer lampjes uit.
Re: Het vervangen van lampjes in het dashboard.
Han S schreef:Deze lijst kan onder de grote lijst zitten en die kun je daar voorzichtig onder vandaan peuteren, waarna je hem kunt verwijderen. Hij kan behoorlijk klemmen.
De grote truc is hier een plamuurmes. Steek die voorzichtig tussen de rand en schuif ‘m zo door naar de andere kant. Je moet alleen opletten dat je ‘m niet te diep steekt, want anders snij je de bekabeling door van je klokkenspel.
Overigens zou de kabel lang genoeg moeten zijn om ‘m los te koppelen van het huis, zonder dat ie in onder de motorkap ook nog los moet. Misschien is het eerste stuk kabel onjuist door het dashboard geleid waardoor er minder kabel over is. Ik zou dat eens checken als ik jou was, want hij zou daardoor ook ergens flink klem kunnen zitten. Je kunt er redelijk bij, als je de bekleding boven je pedalen los schroeft.
Animal triste post coitum
mijn naald van de snelheidsmeter brandt niet meer….heel vervelend als je snachts 120 probeert te rijden (en dat doe ik nooit dus da’s nogal makkelijk!!)
Maar eerlijk is eerlijk, het is een stuk gezelliger en bovendien hoort het te branden..Bij de bx was het een *(%^$$%*C klus, dus ik bedenk me wel twee keer!!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
malle pietje schreef:Bij de bx was het een *(%^$$%*C klus, dus ik bedenk me wel twee keer!!
Pardon? Stelt bij de BX weinig voor hoor. Probeer maar eens een Visa.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
malle pietje schreef:mijn naald van de snelheidsmeter brandt niet meer….heel vervelend als je snachts 120 probeert te rijden (en dat doe ik nooit dus da’s nogal makkelijk!!)
Maar eerlijk is eerlijk, het is een stuk gezelliger en bovendien hoort het te branden..Bij de bx was het een *(%^$$%*C klus, dus ik bedenk me wel twee keer!!
Je mag mijn lampies wel vervangen, bij een serie 2 moet je het halve dashboard uit elkaar halen
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
malle pietje schreef:mijn naald van de snelheidsmeter brandt niet meer….heel vervelend als je snachts 120 probeert te rijden (en dat doe ik nooit dus da’s nogal makkelijk!!)
Maar eerlijk is eerlijk, het is een stuk gezelliger en bovendien hoort het te branden..Bij de bx was het een *(%^$$%*C klus, dus ik bedenk me wel twee keer!!
Als dank voor die startonderbreker wil ik je lampjes wel eens doen als je weer eens bij je ouders bent. Hooguit 20min werk.
Animal triste post coitum
das wel heel vlot maar binnen een uurtje moet het zeker lukken.
F
prima! Lijkt me een goed idee!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Re: Het vervangen van lampjes in het dashboard.
ZX1.4i schreef:Han S schreef:Die lampjes kosten bijna niks, dus vervang ze allemaal nu je de boel toch los hebt. Koop er 20, kost een euro of negen.
Vroeger waren ze 50 gulden cent, tegenwoordig c.a. 60 euro-cent
Ik heb er laatst eens drie vervangen in de middenconsole en de vraagprijs per stuk was volgens de verkoper “nul komma éénentwintig eurocent”. Toen ik zes cent op de toonbank deponeerde keek de verkoper mij wat glazig aan…
koop ze in ieder geval niet langs de snelweg of bij een shell, want daar krijg je een zeeeer ongunstige prijs-formaat verhouding!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik zet d.m.v. stelwieltje op`t dashboard links van`t stuur mijn dashboardlampies op 2/3 .
Blikkert minder in de ogen `s nachts en ze gaan veeeeel langer mee op die manier .
Heb ze 5 jaar geleden vervangen ( alleen de kapotte ) en sindsdien is er nog geeneen stuk gegaan .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Mss heb ik niet goed opgelet,maar de lampjes in het klokkenspel vervangen moet nu lukken.
Maar er zitten bij een type 1 ook nog lampjes (verklikkers) in het gebogen deel van het dachbord,net onder het klokkenspel,dus waar het schermpje van de boordcomputer zit en het klokje.
Is hier iemand die weet hoe ik daar bij kom?
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:Mss heb ik niet goed opgelet,maar de lampjes in het klokkenspel vervangen moet nu lukken.
Maar er zitten bij een type 1 ook nog lampjes (verklikkers) in het gebogen deel van het dachbord,net onder het klokkenspel,dus waar het schermpje van de boordcomputer zit en het klokje.
Is hier iemand die weet hoe ik daar bij kom?
Ja, dan moet je dat gehele deel ( waar dus die klok en display inzitten) uitbouwen. Dat is ff werk, maar goed te doen. Je kunt er vanaf de achterkant niet bijkomen, dus uitbouwen die handel….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste