Defecte kacheldraaiknop
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 augustus 2007 02:54 AM

Hoi,

De knop waarmee je de kachel op warm of koud zet heeft het begeven. De knop is stuk gegaan en met een tang is geprobeerd de knop op koud te draaien. Alles ten spijte want dat wil niet. Nou ben ik op onderzoek gegaan hoe het daar in elkaar zitten. Ik ben 2 schroefjes tegengekomen achter de knoppen en verder niet. Asbak en geldbakje eruit en ik dacht dat dat alles was om alles er voorweg te halen. Niet dus, ergens aan de rechterkant, bovenin klemt ze. Dus zonder alles te gaan slopen vraag ik jullie om raad. Wie ontrafeld het mysterie?

Daarnaast heb ik elektronische spiegelverstelling in de auto. Deze werkt naar mijn idee niet. Stekkers bekeken van achter de knoppen; niets aan te zien. Iemand een vermoeden?

En: ik zoek nog een rechterkoplamp voor de bx. Kan iemand mij helpen hier aan te komen?

MvG
Ventje

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 12 augustus 2007 02:56 AM
  [ # 1 ]

Ventilatieroosters eruit wippen en dan zitten daarachter twee lipjes om het paneel los te nemen.

Werkt de spiegel als je de knop naast de richtingknoppen van de spiegel verzet?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 augustus 2007 02:58 AM
  [ # 2 ]

Waarschijnlijk zit je kachelkraan vast. Kan je het beste 1 in zetten die het nog wel doet.

Ik heb in ieder geval een vergelijkbaar probleem en bij mij ligt het aan de kachelkraan Wink

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 augustus 2007 03:09 AM
  [ # 3 ]

Aha, de kachelkraan bevind zich achter de knop? Hoe zit dat?

De elektrische spiegel; geen een knop, ook niet rechts ervan doet wat. Op welke zekering groep hoort ie te zitten eigenlijk?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 augustus 2007 03:13 AM
  [ # 4 ]

Wat voor BX betreft het precies ? Bij mij zit de kachelkraan naast de kachelradiator. Die kan je vinden door beide dashboardkastjes aan de passagierskant te demonteren en je hoofd in 1 van de zo ontstane gaten te steken. Vervolgens aan de knop draaien en je ziet welke stangen er bewegen. Zo kan je afleiden waar de kraan zit. Maar nogmaals: zo werkt het bij mijn BX. Ik heb vrij weinig BX ervaring, dus met een beetje pech zit het bij jouw BX weer anders en heb je niets aan mijn text ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 12 augustus 2007 03:16 AM
  [ # 5 ]
Lelijke Eend schreef:

Wat voor BX betreft het precies ? Bij mij zit de kachelkraan naast de kachelradiator. Die kan je vinden door beide dashboardkastjes aan de passagierskant te demonteren en je hoofd in 1 van de zo ontstane gaten te steken. Vervolgens aan de knop draaien en je ziet welke stangen er bewegen. Zo kan je afleiden waar de kraan zit. Maar nogmaals: zo werkt het bij mijn BX. Ik heb vrij weinig BX ervaring, dus met een beetje pech zit het bij jouw BX weer anders en heb je niets aan mijn text ...

De kachelradiateur en kraan zijn bij elke BX hetzelfde. Dus je uitleg is correct Wink

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 augustus 2007 03:28 AM
  [ # 6 ]

Met dashboardkastje bedoel je die bij de passagierskant? Onder en bovenop? Die demonteren?

En als ik een vastlopende stang vind moet ik die gangbaar maken?

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 12 augustus 2007 07:39 PM
  [ # 7 ]
PrutsyLJ schreef:
Lelijke Eend schreef:

Wat voor BX betreft het precies ? Bij mij zit de kachelkraan naast de kachelradiator. Die kan je vinden door beide dashboardkastjes aan de passagierskant te demonteren en je hoofd in 1 van de zo ontstane gaten te steken. Vervolgens aan de knop draaien en je ziet welke stangen er bewegen. Zo kan je afleiden waar de kraan zit. Maar nogmaals: zo werkt het bij mijn BX. Ik heb vrij weinig BX ervaring, dus met een beetje pech zit het bij jouw BX weer anders en heb je niets aan mijn text ...

De kachelradiateur en kraan zijn bij elke BX hetzelfde. Dus je uitleg is correct Wink

De uitleg is goed, maar als de knop vastzit zal je geen stangen zien bewegen Wink  Daarvoor moet de knop namelijk kunnen draaien.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
mike
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 08-08-2003

Gepost: 12 augustus 2007 08:57 PM
  [ # 8 ]

Kachelkraan is zeker kapot, de schuiven die erin zitten brokkelen namelijk af.

Kijk even op Roel zijn site daar staat hoe je een kachelradiateur moet verwijderen, daar zie je dus ook de kachelkraan.

http://www.citroenbx.nl/frame-tech.htm

Ajeto!!!

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 12 augustus 2007 10:47 PM
  [ # 9 ]

Schuiven? Roel heeft het op zijn website over een afsluitklep, bedoel je dat misschien? Mijn kachelknop werkt nog wel, maar gaat erg zwaar, dus deze topic is voor mij ook interessant.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 12 augustus 2007 10:49 PM
  [ # 10 ]
winnetou schreef:

Schuiven? Roel heeft het op zijn website over een afsluitklep, bedoel je dat misschien? Mijn kachelknop werkt nog wel, maar gaat erg zwaar, dus deze topic is voor mij ook interessant.

In de kraan gaat het fout. Ik moet er bij mij ook aan een keertje.

Neem het wel mee, als ik het type 1 dash erinhang.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 augustus 2007 11:01 PM
  [ # 11 ]
stoterstangen90 schreef:
winnetou schreef:

Schuiven? Roel heeft het op zijn website over een afsluitklep, bedoel je dat misschien? Mijn kachelknop werkt nog wel, maar gaat erg zwaar, dus deze topic is voor mij ook interessant.

In de kraan gaat het fout. Ik moet er bij mij ook aan een keertje.

Neem het wel mee, als ik het type 1 dash erinhang.

Met een beetje mazzel kun je het ding voor de zomermaanden met de hand dichtduwen door achter de bekleding bij de linker passagiersvoet het staafje wat uit de kraan steekt (helemaal tegen het schutbord aan) helemaal in te drukken.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 augustus 2007 11:39 PM
  [ # 12 ]

Op zich kan ik een knop bewegen door met de tang (knop eraf halen eerst) het pinnetjes om te draaien. Dat gaat vrij moeizaam, maar het wil wel. Ik heb even de foto bekeken, maar wat moet ik nu doen? Als ik zie wat er beweegt, dat brokkelt af volgens jullie, maar is dat gangbaar te maken? De knop kan opzich met een beetje lijm op pinnetje daar achter wel vast gemaakt worden. Hoe valt het te repareren?

1. Dashboard kastjes eruit
2. stang op zoeken die beweegt (door pin achter knop te bewegen met tang)
3. Gangbaar maken…

Het laatste punt dus. Is die stang ergens te vinden op deze foto?:

bron: http://www.citroenbx.nl

Want er wordt toch gewoon warme lucht geblazen doordat er warm koelwater in de kachelradiateur zit Het wordt er toch langs geblazen? Als je hem op koud zet, dan wordt de blaaswijze veranderd? Hoe zit die techniek in elkaar?

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 12 augustus 2007 11:47 PM
  [ # 13 ]
Visa Ventje schreef:

Het laatste punt dus. Is die stang ergens te vinden op deze foto?:


Het staande stangetje wat met een hoekje in de goudkleurige beugel zit.

Want er wordt toch gewoon warme lucht geblazen doordat er warm koelwater in de kachelradiateur zit Het wordt er toch langs geblazen? Als je hem op koud zet, dan wordt de blaaswijze veranderd? Hoe zit die techniek in elkaar?

De kachelknop bedient een echte kraan die gelijktijdig de kachelradiateur inschakelt en een luchtgeleidingsklep omzet.
Het is dus én verandering van luchtstroom én inschakeling van het warme water dus. Vandaar het ingewikkelde mechaniek.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 12 augustus 2007 11:51 PM
  [ # 14 ]

Kachel op warm: er stroomt warm koelwater van je motor door de kachelradiator. Kachel op koud: er stroomt niets door je kachelradiator.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Visa Ventje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 14-09-2006

Gepost: 12 augustus 2007 11:52 PM
  [ # 15 ]

En die zal ik moeten testen op slijtage? Gewoon beetje kruipolie zodat alles weer lekker scharnierd? En je bedoelt die stang rechtsboven?  die lijkt op de cijfer 1 met een kromme bovenkant? Fototechnisch gezien dan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook