Mooi werk heren! De auto ziet er ook fantastisch uit .
XBXG schreef:
Met een schroevendraaier werd duidelijk dat het subframe écht rot was. Overal konden roestgaatjes groter gemaakt worden…
Opvallend was dat hier nog het oude type subframe met lagers onderzat…......
Ik dacht dat dat in 1985 toch al was afgeserveerd.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Karel’s 16trs - gerepareerd!
mike schreef:Kijk eindelijk wordt de rit voort gezet zoals eigenlijk de bedoeling was met de Witte
Kost die eigenlijk
Hehe, ik vind ‘m nog veels te leuk.
Alle betrokkenen (chinco, xbxg, thijsvdb, stoterstangen90) nogmaals ontzettend bedankt!
Het was al met al best een bereklus, maar op het geschutter met de kleine octopus na was het allemaal best te doen.
Wel de nodige leermomenten:
1.Hoogteregelaarstang is even iets om op te letten maar verder valt het erg mee, het ding zat niet echt in de weg.
2. Stabustang kon prima blijven hangen, is geen enkel probleem geweest
3. De voor-remleidingen waren nog het spannendst, die moesten door de piepgaatjes in het subframe worden terug- en bij montage heengebogen.
4. Bij montage niet te lang wachten met het omhoog brengen van het subframe.
5. De gepuntlaste kokers van een type 1 verdienen goede conservering, want de op de achterste bevestigings moer van het subframe gespoten kruipolie lag door de puntlas"naad” binnen een paar tellen op de grond.
6. Type 1 & 2/3 subframe zijn iets anders, maar het enige “probleem” was een suf geleidebeugeltje wat we op het nieuwe subframe niet kwijtkonden omdat er een kooimoer-punt mistte.
7. Doe dit klusje niet als je een 60 urige werkweek achter de rug hebt want dat is niet bevorderlijk voor je humeur. Sorry mannen!
8. Controleer de staat van de octopussen en andere leidingen voor je begint, want als de grote octopus net zo “goed” geweest was als de verteerde kleine dan had de auto nu nog niet gereden.
9. Er zijn in 1985 nog BX-en met voorsubframe met gelagerde draagarmen geleverd
10. De 2 vulringen tussen het subframe en het stuurhuis zijn van één standaard maat, in tegenstelling tot gangbare verklaringen. Ik heb nog nooit een auto gesloopt waarbij de dikte verschilt, en ook hier waren ze identiek.
11. De LHM in de remleidingen leek sterk op Zeeuwse boerin Suikerstroop van CSM. Die moet dus nodig vervangen danwel doorgespoeld worden.
12. Ook een bruin subframe met een zwarte bodycoating is zwart, dus voor de originaliteit van de auto doet het niet ter zake welk type subframe je monteert.
13. Half één ‘s nachts is best wel laat om klaar te zijn met zo’n klus, als je nog op moet ruimen en nog 200 km moet rijden.
Het reed, ondanks onze weinig wetenschappelijke manier van uitlijning, weer geweldig op de weg terug. Wat een verbetering in koersvastheid. Ik moet zeggen dat de wielbouten ook niet bijster vast zaten. In combinatie met de lagers en het krokante subframe heeft dat een hoop wobblyness veroorzaakt.
Nu nog het “fijne” werk: kleine octopus, LHM, hoogte afstellen, veerbollen, banden.
En de motor verdient wat zorg. Klepspeling meten, carb en ontsteking afstellen. Hij ploft, nouja, roffelt, bij stationair lopen af en toe in de uitlaat. Geen knallen ofzo, maar wel het gevoel dat het beter kan.
Ich bin ein Breaker
Echt top en bij jou weet ik tenminste dat ie niet weg gescheten wordt als er weer iets lulligs naar boven komt.
Ajeto!!!
mike schreef:Echt top en bij jou weet ik tenminste dat ie niet weg gescheten wordt als er weer iets lulligs naar boven komt.
Ik moet ‘m wel eens goed gaan scannen op verborgen “lulligheden” maar het lijkt alsof de meeste ellende al is weggewerkt. Ik check voor de zekerheid een aantal dingen goed, want een aantal zaken zit niet helemaal naar mijn zin.
Ook is het een beetje raadselachtig waarom de ijzeren leidingen zo warrig zitten. Lijkt allemaal wel origineel te zijn.
En ik wil de automatische choke restaureren, want een handchoke op een automaat, mmm…
Ik heb alleen nog niet uitgepuzzeld welk type carb dit is en welke mechaniek daarop hoort. Staat nog ergens in het draadje van quo, denk ik.
Ich bin ein Breaker
En hier nog een plaatje waarop de dwarsbalk van het oude subframe en het nieuwe subframe voorzichtig toenadering zoeken. Als iemand wil weten waarom dit klusje 12 uur geduurd heeft - kijk hoe langzaam het gaat…
Ook zien oplettende lezertjes dat de schroefgaten in de dwarsbalk en de kooimoeren in het type 2/3 subframe op overeenkomstige plaatsen zitten.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:En ik wil de automatische choke restaureren, want een handchoke op een automaat, mmm…
Ik had graag met je geruild, want ik doe een moord voor een handchoke.
Ware het niet dat mijn automatische choke is overleden en altijd open staat.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:karel schreef:En ik wil de automatische choke restaureren, want een handchoke op een automaat, mmm…
Ik had graag met je geruild, want ik doe een moord voor een handchoke.
Ware het niet dat mijn automatische choke is overleden en altijd open staat.
Had je die niet meer liggen dan? En hebben ze geen choke-patroon meer bij Citroën Stadionplein dan? Die in de rode berline was nieuw, heb ik er destijds in laten zetten en zelf in A’dam opgehaald.
Ich bin ein Breaker
Ik heb helaas nooit een handchoke gedemonteerd, van welke auto dan ook. ops:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ik heb nu ook weer een autochoke. Werkt prima en is ook prima af te stellen.
dus wouter: nieuwe patroon halen en monteren maar!
En natuurlijk Karel: gefeli met het subframe en succes met het restaureren van de choke.
woutersmits schreef:ik heb nu ook weer een autochoke. Werkt prima en is ook prima af te stellen.
dus wouter: nieuwe patroon halen en monteren maar!
En natuurlijk Karel: gefeli met het subframe en succes met het restaureren van de choke.
Ik heb alleen nog geen idee welke onderdelen ik allemaal mis. Helaas heeft de vorige eigenaar die niet bewaard. Wordt dus zoeken naar de spreekwoordelijke speld…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
karel schreef:woutersmits schreef:ik heb nu ook weer een autochoke. Werkt prima en is ook prima af te stellen.
dus wouter: nieuwe patroon halen en monteren maar!
En natuurlijk Karel: gefeli met het subframe en succes met het restaureren van de choke.Ik heb alleen nog geen idee welke onderdelen ik allemaal mis. Helaas heeft de vorige eigenaar die niet bewaard. Wordt dus zoeken naar de spreekwoordelijke speld…
hmmm,
als ik me goed herinner zat op de GT van alcyone een digit GTcarb met 16trs bovenstuk. Het GTcarb bovenstuk zit nu op mijn carb (dat lag namelijk nog in de GT en ik heb het bewaard..) maar ik weet niet wat er met de carb is gebeurd die op de GT zat toen Alex hem rijdbaar heeft gemaakt. Misschien ligt het hier nog in de schuur of weet wouter/alex nog wat er mee gebeurd is….
edit: hier heb ik het niet iig..
woutersmits schreef:karel schreef:woutersmits schreef:ik heb nu ook weer een autochoke. Werkt prima en is ook prima af te stellen.
dus wouter: nieuwe patroon halen en monteren maar!
En natuurlijk Karel: gefeli met het subframe en succes met het restaureren van de choke.Ik heb alleen nog geen idee welke onderdelen ik allemaal mis. Helaas heeft de vorige eigenaar die niet bewaard. Wordt dus zoeken naar de spreekwoordelijke speld…
hmmm,
als ik me goed herinner zat op de GT van alcyone een digit GTcarb met 16trs bovenstuk. Het GTcarb bovenstuk zit nu op mijn carb (dat lag namelijk nog in de GT en ik heb het bewaard..) maar ik weet niet wat er met de carb is gebeurd die op de GT zat toen Alex hem rijdbaar heeft gemaakt. Misschien ligt het hier nog in de schuur of weet wouter/alex nog wat er mee gebeurd is….
edit: hier heb ik het niet iig..
Ik hoop dat dat Alex’ verhuizingen heeft overleefd? Alex?
Ich bin ein Breaker
stoterstangen90 schreef:
Opvallend was dat hier nog het oude type subframe met lagers onderzat…......
Ik dacht dat dat in 1985 toch al was afgeserveerd.
nee, mijn GT-tje, nu DiGT, heeft dat ook nog..
maar die is wel nog in ‘84 geproduceerd (ORGA 2955 geloof ik, zo uit mijn hoofd)
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Jan, hoe zit het, heb je nog spierpijn? Ik vooral in de borst en een klein beetje in de bovenarmen. En helemaal geen last van mijn arm!
Morgen het beestje maar eens leegpakken.