Ik had al een tijdje een mysterieus koelvloeistof lek ergens achterop het blok, maar omdat ik niet de standaard lekke koppakking symptonen had, zocht ik nog steeds naar een lekke leiding ergens. Het was bovendien ook niet constant, dan weer wel, dan weer niet. Gisteren mn apk station het systeem laten afpersen om lekjes op te sporen. Niks aan de hand! Nergens lekken! Dan maar op de brug. Daar werd zichtbaar dat aan de achterkant van het blok, aan de kant van het schutbord de koelvloeistof naar buiten was gekomen. Een lekke koppakking dus, lekkend naar buiten.
Na van de eerste schrik te zijn bekomen bedacht dat, als het een uitwendig lek was, Bars Leek (zo’n blikje met korreltjes) waarschijnlijk zou helpen. Dus de aanvoerslang van de radiator losgehaald, met pijn en moeite de korrels erin gemikt en een stukje gereden. Volgende week zaterdag maar weer de brug op om te kijken of het geholpen heeft.
Maar nu de vraag, mocht het niet gewerkt hebben en de pakking dus vervangen moet worden, welke werkzaamheden moeten er worden gemaakt, hoeveel tijd kost het ongeveer en wat zijn de minimale kosten van vlakken, een pakking en eventuele andere dingen? Zijn er mensen met ervaring?
Het betreft een 2.1 TD uit 1995.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
da’s niet zo mooi… deze XM had ik ook op het oog, totdat jij ‘m voor m’n neus wegkocht
Re: Lekke koppakking 2.1 TD
malle pietje schreef:Maar nu de vraag, mocht het niet gewerkt hebben en de pakking dus vervangen moet worden, welke werkzaamheden moeten er worden gemaakt, hoeveel tijd kost het ongeveer en wat zijn de minimale kosten van vlakken, een pakking en eventuele andere dingen? Zijn er mensen met ervaring?
Het betreft een 2.1 TD uit 1995.
Gaat een flink klusje worden, als ik het even vergelijk met een XM2.1D waarbij ik vorig jaar de D-riem en de hydraulische klepstoters heb vervangen. Voor een lekke kop moet er nog veel meer los en weer terug gedemonteerd worden, ik gok op c.a. 2 a 3 dagen als je het zelf gaat doen samen met iemand.
Wat vlakken betreft, dit zou weleens een duur grapje kunnen worden, de werverkamers moeten eruit en weer erin.
Dat klinkt niet goed! Toen ik m kocht had ie nog geen lekke koppakking denk ik. Ik vrees dat het door mijn eigen ongeduldigheid komt….(het enige deel van mn woon-werk verkeer dat ik geen file heb is de eerste 15km, en dan trap ik wellicht te snel door….. ops: )..
Ik hoop deze week te kunnen controleren of het lek is gedicht door de Bars Leek, anders wordt het blijkbaar een dure grap…
Alles los aan de bovenkant, spruitstuk en uitlaat los, verstuivers los, benzine leidingen eraf, etcetc….Pfffffffff…..2 a 3 dagen is het probleem niet, kennis wel! Zo’n ingrijpende klus heb ik in ieder geval nog niet gedaan!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Benzine leidingen?
Sorry, diesel natuurlijk. In ieder geval alles dat over het blok loopt…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Sorry, diesel natuurlijk. In ieder geval alles dat over het blok loopt…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Tja, dat had mijn dame dus ook. Nooit iets gemerkt totdat ze ineens al het water loosde aan de achterkant en de temperatuur omhoogschoot.
Het blok zat er pas van november vorig jaar in
hmm,, is nie zo extreem wild.
vlakken is niet altijd noodzakenlijk, want dit doe je eigenlijk alleen als de motor de koppakking eruit heeft gestookt door kokende motor.
dus als je themperaturen normaal zijn, en je demonteert hem in de juiste volgorde, dan kan hij NA CONTROLE natuurlijk, gewoon weer terug.
als ie krom is, tja dan moet hij idd gevlakt worden, als niet of marginaal, dan kan hij gewoon gemonteerd worden..
klepseals wisselen, pakking ertusse en hoepla,,
in 1 dag zou het moeten kunnen, maar ik heb een hekel aan jagen hehe
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:vlakken is niet altijd noodzakenlijk, want dit doe je eigenlijk alleen als de motor de koppakking eruit heeft gestookt door kokende motor.
Jij vertelde mij ooit dat je bij een TD altijd de kop moet vlakken, toch ???
Of geld dat dus alleen voor warmlopers ?
ZX1.4i schreef:kreazyV8wuppo schreef:vlakken is niet altijd noodzakenlijk, want dit doe je eigenlijk alleen als de motor de koppakking eruit heeft gestookt door kokende motor.
Jij vertelde mij ooit dat je bij een TD altijd de kop moet vlakken, toch ???
Of geld dat dus alleen voor warmlopers ?
nameten altijd, en vlakken altijd bij warmlopers..
dwz, als de koppakking eruit is gegaan door een warmloper, dan vlakken..
bij een koude koplekkage, en zorgvuldige demontage, is met nameten te constateren of de kop ja dan nee gevlakt moet worden.
mvgr wupke
Altijd laten vlakken er komt een stalen pakking tussen die kunnen verschillen in de cilinderkop moeilijk opvangen. Tevens is het zo dat altijd bij het demonteren van de cilinderkop hij iets vervormd. En bij zon ingrijpende en tijdrovende handeling ga je daar toch niet op bezuinigen???
Het is geen tu die je er in 3 kwartier naast hebt liggen….
Je voelt je lekkerder in een Citroën…...
SAXO-Racer schreef:Altijd laten vlakken er komt een stalen pakking tussen die kunnen verschillen in de cilinderkop moeilijk opvangen. Tevens is het zo dat altijd bij het demonteren van de cilinderkop hij iets vervormd. En bij zon ingrijpende en tijdrovende handeling ga je daar toch niet op bezuinigen???
Het is geen tu die je er in 3 kwartier naast hebt liggen….
als de kop schoon is, en geen ingevreten corrosie heeft.
en als ik er een rei overheen haal, en hij is vlak, zowel lengte dwars als diagonaal, dan mag hij terug zonder vlakken.
mvgr wupke : meten is weten
kreazyV8wuppo schreef:SAXO-Racer schreef:Altijd laten vlakken er komt een stalen pakking tussen die kunnen verschillen in de cilinderkop moeilijk opvangen. Tevens is het zo dat altijd bij het demonteren van de cilinderkop hij iets vervormd. En bij zon ingrijpende en tijdrovende handeling ga je daar toch niet op bezuinigen???
Het is geen tu die je er in 3 kwartier naast hebt liggen….als de kop schoon is, en geen ingevreten corrosie heeft.
en als ik er een rei overheen haal, en hij is vlak, zowel lengte dwars als diagonaal, dan mag hij terug zonder vlakken.mvgr wupke : meten is weten
Zoals je het beschrijft heb je gelijk Wupke maar ik betwijfel hoeveel koppen er zo gedemonteerd worden die hier aan voldoen ik zou ervan uitgaan als ik een kostenberaming ging maken dat er gevlakt moet worden…
Je voelt je lekkerder in een Citroën…...
kreazyV8wuppo schreef:nameten altijd, en vlakken altijd bij warmlopers.
Ok, meten is weten. dat zij de meester op school ook altijd
Nou Wupke,
ik ga je er aan helpen herinneren hoor, die ene dag, nouja, misschien 2 dan, die jij eraan zou spenderen! Hopelijk valt de schade mee en blijft het bij een reparatie van 45 euro, 30 voor de brug en 15 voor een blikje Bars Leek!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!