Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een accu test kan ook de doodsteek voor je accu zijn! Ze gaan de accu dan zwaar belasten en kijken hoever de spanning daalt .
Sjoosie, Stationair mag de spanning uit de dynamo best dalen. zeg maar de rust spanning van de accu: 12,2 volt.
Als je motor toeren maakt moet gaan laden: 13-14 volt maar niet verder dan 14! gebeurt dat toch dan is je regelaar ( in de dynamo) stuk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Kortom dan zie je dus het lampje met de accupolen branden en gaat die iedere keer uit als je rond de 3000 toeren rijd. Wanneer dit lampje niet brand is er niks mis met je dynamo maar wel met je accu….
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat hoeft niet.. Het lampje gaat uit bij 12,5 volt ofzo. dat is niet genoeg om de accu vol te krijgen.
Dat effect heb je bijvoorbeeld als er een paar diodes kapot zijn.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Een accu test kan ook de doodsteek voor je accu zijn! Ze gaan de accu dan zwaar belasten en kijken hoever de spanning daalt .
Sjoosie, Stationair mag de spanning uit de dynamo best dalen. zeg maar de rust spanning van de accu: 12,2 volt.
Als je motor toeren maakt moet gaan laden: 13-14 volt maar niet verder dan 14! gebeurt dat toch dan is je regelaar ( in de dynamo) stuk.
Valt wel mee, ik heb net mijn accu bij Euromasters laten testen. De monteur sloot een kastje aan op de massa van de accu en heel even op de plus een paar keer, tussen iedere keer verdraaide hij een knop op het kastje. De test was zo gepiept, de accu was goed volgens de monteur
Ik heb even zitten meten wat de dynamo levert, de plus op de dikke draad die van de dynamo afkomt, de andere op de massa. Ik meet 14,4V, als ik een beetje gas geef stijgt het naar 14,55V.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vin ik aan de hoge kant. Maar als je veel verbruikers hebt en veel korte stukjes rijdt kan het wel.
Als je rgelaar stuk is schiet ie zo naar 17-18 volt!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die regelaar, zit die in de dynamo zelf of op het “printje” waar de koolborstels opzitten :
waarschijnlijk het relais van de startmotor die af en toe niet meer werkt
kan je controleren door als de wagen nier meer start op het relais te tikken en tegelijker tijd te starten
als ie naar een paar dagen niet meer start, zeer waarschijlijk kapotte accu. Moderne acccu’s geven dit soort problemen.
Als ie met 14 volt laad is dat zoiezo in orde. Wat nog kan is een lek stroom, ff ampere meter tussen hangen. Of accu loshalen dan eens proberen na drie dagen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
WYD schreef:Is heel typisc.
Waarschijnlijk is het gewoon de accu.
Met deze dagen ga je namelijk ontdekken welke accu’s goed zijn en welke niet.
De mijne was er ook mee gestopt (varta 45ampere).
‘t Geval was dat de auto van m’n broer net total loss was verklaard (BMW 320i) dus heb daar de accu maar uitgehaald (Varta 70 Ampere).
Probleem gelijk helemaal opgelost.
Auto start ook veel fijner.
Ik heb er door de kou ook een nieuwe inzitten. Kreeg echter bij de dealer te horen dat het niet verstandig is om een zwaardere accu erin te zetten ?? Zou nadelig voor de dynamo etc zijn…. Die zou dan namelijk constant aan het laden blijven ???
gompy58 schreef:WYD schreef:Is heel typisc.
Waarschijnlijk is het gewoon de accu.
Met deze dagen ga je namelijk ontdekken welke accu’s goed zijn en welke niet.
De mijne was er ook mee gestopt (varta 45ampere).
‘t Geval was dat de auto van m’n broer net total loss was verklaard (BMW 320i) dus heb daar de accu maar uitgehaald (Varta 70 Ampere).
Probleem gelijk helemaal opgelost.
Auto start ook veel fijner.Ik heb er door de kou ook een nieuwe inzitten. Kreeg echter bij de dealer te horen dat het niet verstandig is om een zwaardere accu erin te zetten ?? Zou nadelig voor de dynamo etc zijn…. Die zou dan namelijk constant aan het laden blijven ???
Ja, er wordt gezegd dat als je een zwaardere accu neemt en te lang doorstart, je startmotor kan verbranden… maarja dat kan volgens mij altijd gebeuren…
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De dynamo gaat leveren wat er wordt afgenomen. Als je een lichte dynamo neemt en een enorme accu kan de dynamo te heet worden van het maximale aan stroom leveren langere tijd…
Maar als detwee ongeveer gelijk zijn..
Een 50A dynamo en een 70Ah accu gaat prima samen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>