Beste mensen,
Met enorm veel plezier rijd ik elke dag 110 km met mijn blauwe ‘94 1.1i. Er is echter iets wat ik niet kan verklaren. Wanneer ik wegrijd in koude toestand, hapert de motor kortstondig (2sec) bij lichte acceleratie in 2 of 3. Dit is van zeer korte duur en is erger wanneer er Euro95 in zit. Na deze hapering loopt ‘t blokje heel even wat onregelmatig om vervolgens lekker te draaien. Dat was vraag 1…
Vervolgens tijdens de opwarm fase, een zekere 5 minuten, valt het toerental enorm snel terug bij gas-los, beetje als een oude atmosferische diesel wat resulteert in rijden met licht tussen-gas en slippende koppeling om schokvrij te rijden. Het blok laat zich dan ook veel sterker horen (beetje schreeuwerig) en de bak gonst dan een beetje. Dit duurt een paar kilometer, circa 5 bij 100/uur waarna het blokje en bakje weer helemaal bij de tijd is en draait/schakelt als een zonnetje. Kwestie van olie verversen, electronika resetten??? Het doet zich zo’n 3000km voor een geplande onderhoudsbeurt voor (nu nog zo’n 1000km te gaan) maar maakt het rijden er niet plezieriger op. Dit was vraag 2…
Vraag 3:
Na een rit van minimaal zo’n 40km wanneer het blok lekker warm is, heeft de electronika moeite het blok weer op het stationair toerental te houden wanneer bijv. de koppeling ingetrapt wordt voor een vk-licht. Het blok slaat net-niet af en hersteld het stat.toerental na een paar seconden. Het is zichtbaar aan het dimlicht wat kortstondig zwakker wordt en hoorbaar aan het blok.
Heeft iemand ideën wat dit zou kunnen zijn? Ik rijdt elke dag 110km snelweg en tank euro 98, mag toch geen vervuiling zijn???
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Vuil gasklephuis of een kapotte potentiemeter, die lage toeren hebben ze allemaal, wat je evt. ook zou kunnen proberen is een dunnere soort olie in je blok gooien, dus als je 15w40 gebruikt er 10w40 erin te gooien of zelfs 5w40, je olie warmt dan sneller op en de olie is dunner, dat vind je motor ook lekkerder.
Allereerst dank voor je reactie. Hoe kan ik er achter komen of het de poptentiemeter is of dat het de genoemde vuiligheid is? Garage? En betreffende de olie, ik dacht dat de viscositeit bij 15w40 of 5w40 in de winter bij beide soorten gelijk is, nl; ‘40’ ? En in mijn Visa tijd is mij verteld geen dunnere olie te gaan gebruiken bij een blok met ervaring omdat door de dunnere olie lekkages tot in de kop zelf voor een snellere slijtage van het blok leiden? Het blok draait verder als een zonnetje, pakt bij 40 in de 4 probleemloos op en trekt gewillig door tot de 130, zonder haperingen. Het lijkt mij dus echt een temperatuur/afstellings kwestie??? Maar zoveel weet ik er niet van….
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat eerste cijfer is de “start” viscositeit… oftwel een 5W40 is koud dunner dan een 10W40 enz. Warm zijn ze idd hetzelfde. Kan dus van invloed zijn op een koude moter, en zoals je misschien weet, is dat het kritieke slijtage moment… aan de andere kant, oude motoren hebben vaak kleine lekjes waar je koud dus geen last van hebt met dikkere olie… beetje een afweging dus…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
120km Shell (Vpower) getankt en hij loopt stukken beter, inhouden niet waargenomen en toerental blijft keurig stationair…. Total tanken is niet zo heel goed voor mijn AX-je denk ik….
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
david.tb schreef:120km Shell (Vpower) getankt en hij loopt stukken beter, inhouden niet waargenomen en toerental blijft keurig stationair…. Total tanken is niet zo heel goed voor mijn AX-je denk ik….
Dan heb je toch echt een slecht afgestelde motor, vuil gasklephuis, injector, etc. Een AX1.1i uit 1994 moet probleemloos op Euro95 kunnen lopen.
Ik herken het probleem wel een beetje, heb het ook gehad met mijn 309, wilde ook niet lopen op Euro95. Nadat de motor goed onder handen was genomen, liep de auto probleemloos op Euro95.
Kan, het heeft ook te maken met het feit dat ik nog zo’n 4km voor een beurt zit en deze is erg gevoelig voor onderhoud merk ik. Ik tank normaal altijd de 4e tank vol met 98 en als ik de bergen in ga standaard 98, daar loopt ‘t karretje gewoon beter op. Ooit in Dld met een BX 19GTi per ongeluk eens ‘normal’ (91oct) getankt, dacht dat de motor in de fik zou vliegen. Ook mijn ZX19Volcane deed het beter op 98. Daarnaast loopt de auto het best op Shell of BP, Total vindt ‘ie niet zo heel lekker, wat vreemd is gezien de Franse origine en de aanbeveling van Citroen om Total olie te gebruiken (destijds). Maar goed, er moet gewoon weer wat onderhoud gepleegd worden, eerts maar eens beginnen met lucht-brandstof filter, olie en remmen vóór. Iets wat ik zelf wil doen (niet onder een brug aan de snelweg overugens…
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Euro98 vind elke benzine motor wel lekker die normaal ook op Euro95 kan draaien.
Mijn Tante heeft ook een AX1.1i gehad en die liep probleemloos op Euro95 van de Shell, BP, Total, Witte pomp, etc
Een beetje onderhoud aan de motor in je AX kan wonderen doen. Vervang naast het luchtfilter ook de Bougies, neem Champion die zitten standaard af fabriek er ook op. Vervang de verdeelkap en rotor, maar neem geen imitatie, koop gewoon origineel Ducellier bij de dealer, kost je wel iets meer maar is het driedubbel en dwars waard. Maak het monopoint gasklephuis en de injector daarboven een goed schoon met contactspray, gewoon de hele zooi demonteren en goed schoonmaken. Uiteraard de olie+filter vervangen/laten vervangen.
Laat een goede Citroen specialist de kleppen stellen, scheelt een hoop had ik gemerkt met mijn Peugeot 309 toen hij zo rot liep.
Vervang naast het luchtfilter ook de Bougies: daar heb je toch een momentsleutel voor nodig?
Vervang de verdeelkap en rotor: daar moet ik wat sturing in hebben, waar zitten ze en hoe moet ik tewerk gaan? Ik wil dat graag zelf doen omdat dat enorm veel geld bespaard en de band met je auto verstevigd….
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Voor de bougies heb je geen momentsleutel nodig, gewoon erindraaien en op het moment dat ze vastlopen, nadraaien zoals op de verpakking staat, dit kan 3/4 of een 1/2 slag zijn.
Onder de verdeelkap zit de rotor, deze vind je aan de rechterkant van de motor als je ervoor staat. Om er goed bij te kunnen zul je de accu moeten verwijderen.
voor bougies heb je geen momentsleutel nodig, wel een bougiesleutel ops:
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
waarschijnlijk koolstof klepje (onder motorkap links) dat vangt de benzine dampen op en de copmputer opent dat klepje al in de opwarm fase
je kan er een simpel brandstof filtertje tussen zetten (tussen koolstof klepje en gasklephuis) door de expansie van het filter komen de dampen niet direct in het gasklephuis het zal niet helemaal weggaan maar het zal wel minder worden