![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1619.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
kreazyV8wuppo schreef:JanO schreef:woutersmits schreef:De actieve stabiliteit van de ecu werkt ook!
Wat bedoel je hier mee??
groet, Jan
het electroventiel blijft in contact staan met de HR.
en die blijft gewoon werken.
alleen de bediening van de 3e bol is weg.mvgr wupke
check!
voor de liefhebbers van leuke lectuur….
zie het zwarte klepje onder de 3e bol, als je die omdraaid en er een kogel onder doet blijft de 3e bol ingeschakeld, ongeacht wat het electroventiel ook doet.
echter merk ik wel dat met continu actie van de 3e bol, je de veerbollen moet aanpassen,ivm de schokbrekerwerking.
vandaar dat je er niet alleen klaar mee bent als je die truuk toepast.
mvgr wupke
@ wup, ik ben toch benieuwd wat je nu precies gedaan hebt. Uit je verhaaltje lijk je schokbreker (=demping) en vering door elkaar te halen.
Het is IMHO ook niet mogelijk om rolbeperking en bol onafhankelijk te bedienen, is de middenbol open dan is ook de links-rechts doorlaat open. Dus is de auto “slapper” qua rol dan in de harde stand.
Voor de duidelijkheid de TS heeft een HA1 daar is de opbouw van het middenblok+bol ook nog eens anders dan die Xantia HA2 link.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:@ wup, ik ben toch benieuwd wat je nu precies gedaan hebt. Uit je verhaaltje lijk je schokbreker (=demping) en vering door elkaar te halen.
Het is IMHO ook niet mogelijk om rolbeperking en bol onafhankelijk te bedienen, is de middenbol open dan is ook de links-rechts doorlaat open. Dus is de auto “slapper” qua rol dan in de harde stand.
Voor de duidelijkheid de TS heeft een HA1 daar is de opbouw van het middenblok+bol ook nog eens anders dan die Xantia HA2 link.
de rol zit bij HAI in de stuggere veerbollen.
de rol zit bij HAII in de veerpoten bovenin, de bewuste kogeltjes beletten al dan niet het in cq uitveren door de wisselwerking van het momentum.
de demping blijft aanwezig in de leiding tussen beide bollen /veerpoten.
enkelt de 3e bol is continu aanwezig, en heeft daardoor een invloed op die tussendempers, edoch deze is geensins zo, dat de auto een dweil word,noch dat met de elandproef de auto in een slip kan komen.
lees het hellen/doorhellen word /is nagenoeg onmogenlijk vanwege de aanwezige kogels boven in de veerpoten.
dus, enigste winst is het zachtere veren, lees comfort stand.
zowel qua demping alsook de rol is er geen nadelige invloed.
sterker, mn xantia veert zachter dan die waar ik deze truuk op heb toegepast.
ik kan korte knikdrempels met 80 KMH nemen, alwaar ik met mn eigen Xantia vanwege duikgedrag niet harder dan 30 KMH over dezelvde drempel kan.
ik ga dus nu ook de 4 veerbollen aanpassen, want deze Xant is extreem hard afgeveert, ik vermoed foute bollen die in het verleden zijn gemonteert.
mvgr wupke:die met 100 kmh over een erg hobbelig zandpad kon, en het ding bleef absoluut koersvast.
mn eigenste kon niet harder dan 40 a 50…
als je de unit neemt waar de 3e bol op is gemonteerd, dan zit daar een dikke dop op met een TORX erin.
die kun je losschroeven.
hier moet je al een gerede kennis voor hebben, want je LHM systeem MOET ABSOLUUT DRUKLOOS ZIJN….
als je die dop eraf hebt geschroeft, dan zie je een zuiger zitten.
die haal je eruit.
dan duw je een kogeltje (fietslager)van 6 mm mag max 7,4mm zijn ,in de cilinder.
plaats nu de zuiger OMGEKEERD terug.
in deze positie /wijze gemonteerd kan de zuiger de doorlaat van de 3e bol alleen in OPEN zetten.
hij kan dus de 3e bol NIET MEER uitschakelen.
hij is dus gefixeerd in de OPEN stand.
schroef de dop er weer op, en klaar is ie…
deze wijze is zowel op XM als op Xantia en HaI en HaII van toepassing…
althans ik meen dat het zo ook kan bij de XM HaI,, maar kan me vergissen..
ik zal ff van het procedee fototjes maken,, is wel zo helder
mvgr wupke
Technisch snap ik wel wat je doet, maar die kogel die je erin stopt beïnvloedt de doorlaat naar de middenbol: je hebt dus niet het comfort van de ZACHT stand. Maar ook niet het extreem slappe gedrag in een noodsituatie.
je verhaaltje over kogels in de veerpoten klopt gewoon niet. Bovenin de veerpoten (onderin de wielbol) zit zowel bij HP als HA1 als HA2 een demperunit.
de rol zit bij HAI in de stuggere veerbollen.
de rol zit bij HAII in de veerpoten bovenin, de bewuste kogeltjes beletten al dan niet het in cq uitveren door de wisselwerking van het momentum.
je strooit wat met termen die er niks mee te maken hebben (NB het Nederlandse woord voor momentum is impuls)
de aanwezige kogels boven in de veerpoten.
Er zit alleen een kogel in het middenblok, in het hoogteregelaarcircuit.
Neem je een Xm met 3 bollen (HAof HA2) dan werkt de vering als volgt. Iedere invering is altijd op te splitsen in een symmetrisch en asymmetrisch deel.
ZACHT Symmetrisch inveren: plunjers duwen vloeistof gedeeltelijk naar de wielbollen en gedeeltelijk naar de middenbol. De dempers in de voet van de veerbollen (en middendempers) verzorgen de schokbreker functie, de 3 bollen de vering. Hoe slapper de bollen (minder stikstofvolume) hoe stijver de vering.
ZACHT Asymmetrisch inveren (rol): plunjer duwt vloeistof aan de ene kant naar binnen aan de andere kant trekt die naar buiten. De links-rechts verbinding zorgt ervoor dat er weinig LHM naar de bollen gaat; de vering komt dus puur uit de stabilisator stang. Demping komt uit de 2 dempers in het middenblok.
HARD Symmetrisch inveren: plunjers duwen vloeistof naar de wielbollen . middenbol uitgeschakeld. De dempers in de voet van de veerbollen verzorgen de schokbreker functie, de 2 bollen de vering. Hoe slapper de wielbollen (minder stikstofvolume) hoe stijver de vering. Omdat de middenbol uit het circuit is de vering per definitie harder dan bij ZACHT. Afhankelijk van de verhouding tussen de volumes:
Normaal is dit ongeveer 3-4-3 waardoor 3+3 ongeveer 2x zo hard is als 3+4+3
HARD Asymmetrisch inveren (rol): plunjer duwt vloeistof aan de ene kant naar binnen aan de andere kant trekt die naar buiten. De links rechts verbinding is gesloten de vering komt dus nu niet alleen uit de stabilisator stang, maar ook uit de wielbollen!
NB. In de eerste fase van het rollen is er nog een klein stroompje links-rechts mogelijk via de hoogteregelaar: in dat circuit zit een kogel die de boel afsluit na een kleine rolbeweging.
De technische uitwerking van HA1 en HA2 zijn op hydraulisch niveau praktisch gelijk, behalve dat HA2 twee elektrokleppen heeft, geïntegreerd in het middenblok, waar HA1 er één heeft die zowel voor als achter het middenblok hydraulisch opent. Qua elekltronica is HA2 wat complexer danzkij een groter geheugen is de SPORT stand nu ook automatisch. Bij HA1 is de SPORT-stand gelijk aan permanent HARD en vrijwel onbruikbaar. HA2 is bovendien gecombineerd met SC-MAC.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Technisch snap ik wel wat je doet, maar die kogel die je erin stopt beïnvloedt de doorlaat naar de middenbol: je hebt dus niet het comfort van de ZACHT stand. Maar ook niet het extreem slappe gedrag in een noodsituatie.
je verhaaltje over kogels in de veerpoten klopt gewoon niet. Bovenin de veerpoten (onderin de wielbol) zit zowel bij HP als HA1 als HA2 een demperunit.
de rol zit bij HAI in de stuggere veerbollen.
de rol zit bij HAII in de veerpoten bovenin, de bewuste kogeltjes beletten al dan niet het in cq uitveren door de wisselwerking van het momentum.waar dat kogel ding exact zit heb ik idd nog niet boven water.
echter staat geschreven dat de HaI zijn roldemping haald uit de stuggere schokbrekers in de bollen.
en dat de HaII heeft dat kogel apparaat, wat het in en uitveren beinvloed tijdens de rolbeweging (wat ik ff momentum noem ,,)jaja de wup is geen ABN taalwonder,,![]()
je strooit wat met termen die er niks mee te maken hebben (NB het Nederlandse woord voor momentum is impuls)
de aanwezige kogels boven in de veerpoten.
Er zit alleen een kogel in het middenblok, in het hoogteregelaarcircuit.
.
ik vattum ff niet precies wat je nu post, ik bedoel, beweer je nu dat ik geen softstand continu heb bereikt met deze truuk?
zoals ik het hier bekijk is de 3e bol nu continu gekoppelt tussen de linker en rechter veerpoot.
dus meer stikstof/druk, dus meer veer/vering.
dat de schokdempers de uiteindelijke stugheid bepalen snap ik ook wel.
ergo ik weet het verschil tussen veren en schokdemping.
ik post ook niet voor niets, dat het soft veren wel bereikt kan worden, doch dan moeten de bollen gewisseld worden voor zachtere dempende.
of komt het opboren om de hoek kijken.
dit laatste is dus puur voor eigen risico, want je las al het drastische verschil wat ik qua snelheden had op de testbaan…6 knikdrempels, en een van diepe kuilen vergeven zandpad.
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:
ik vattum ff niet precies wat je nu post, ik bedoel, beweer je nu dat ik geen softstand continu heb bereikt met deze truuk?
Het zal niet helemaal gelijk zijn aan de echte ZACHTE stand, omdat volgens mij jouw kogel een flink deel van de doorlaat naar de middenbol afsluit.
Hoe het werkt bij rol is mij uit je plaatjes niet helemaal duidelijk het lijkt erop dat je kogel de midden-klep wel een stukje open zet maar niet helemaal, ook de links-recht doorlaat is dus ook beperkt.
Een kleinere doorlaat betekend meer demping, bovendien ‘voelt’de vloeistof dit ook verderop en dus zal er relatief meer vloeistof naar de wielbollen moeten (weg van de minste weerstand). Jouw truc brengt dus de ZACHT stand dichter naar de HARD stand.) Het voordeel is dus wel dat het er niet extreem omveilig of slap van wordt. Maar tov een echt goed werkend HA heb je dus minder comfort, omdat ZACHT niet echt ZACHT is.
NB demping door wrijving is linair (visceus) maar de echte demperelementen zijn niet lineair omdat ze bij verschillende drukken verschillend open gaan, bovendien is de demping inverend en uitverend verschillend (rebound)
zoals ik het hier bekijk is de 3e bol nu continu gekoppelt tussen de linker en rechter veerpoot.
dus meer stikstof/druk, dus meer veer/vering.dat de schokdempers de uiteindelijke stugheid bepalen snap ik ook wel.
ergo ik weet het verschil tussen veren en schokdemping.
Zoals ik al zei het lijkt erop dat de kogel een flink stuk van de doorlaat afsluit.
De vering (stijfheid) komt asymmetrisch voor een belangrijk deel uit de superdikke stabi’.
Demping komt uit alle demperelementen (in bolvoet in middenblok), maar ook gewone leidingen hebben demping (wrijving) vandaar ook dat je kogeltje invloed zal hebben.
ik post ook niet voor niets, dat het soft veren wel bereikt kan worden, doch dan moeten de bollen gewisseld worden voor zachtere dempende.
of komt het opboren om de hoek kijken.dit laatste is dus puur voor eigen risico, want je las al het drastische verschil wat ik qua snelheden had op de testbaan…6 knikdrempels, en een van diepe kuilen vergeven zandpad.
mvgr wupke:
Uit eerdere post van mij over Hydractive had je al kunnen weten dat ik van opboren etc. alleen voorstander van ben als ook het vermogen teruggebracht wordt naar de tijd van de DS
Vergelijk je HA met HP dan geldt
HA-ZACHT = 20% zachter dan HP = 20% zachter dan HA-HARD
schematisch: 3+4+3 =10
= 25% meer volume dan 4+4 =8
= 33% meer dan 3+3 =6
Bij HP is de links-rechts doorlaat altijd open en zonder demperelementen. Dus zelfs al stop je gewone bollen (4+4+4 =12) op je HA dan is het in SPORT (4+4) niet dus helemaal gewoon HP.
Maar in ZACHT is het ook niet helemaal 20% zachter dan 3+4+3 omdat de buitenbollen minder stijfheid leveren zoekt de LHM toch weer de weg van de minste weerstand. De effectiviteit van de middenbol wordt minder (schematisch 4+ 2,5 +4 = 10,5)
NB, mijn vader heeft net zijn goed werkende HA2 laten bijvullen en die veert weer als vanouds, het kan dus wel goed werken
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
als je naar de tekening kijkt ,dan zie je dat het systeem in SOFT stand, exact dezelvde positie heeft, als ik heb met een kogel eronder.
de uitsparing in dat zuigertje staat in de positie waar de openingen zich bevinden naar de leidingen.
als je deze foto bekijkt, dan zie je het dunne deel van de plunjer.
dus ik heb 100% dezelvde stand, als orgineel in soft modus.
dacht ik althans toch.
grap is wel, dat deze Xantia, erg ziek is met zn vering.
zelfs in deze situatie, is hij stugger dan mijn Xantia.
en dan te bedenken dat ik alle bollen gevuld heb, en de LHM ververst incluus spoelen.
ik ga vanmiddag de bollen eraf halen, om eens te zien welke schokbrekers eronder zitten, want ergens klopt er iets niet met deze tuut..
maar op zn minst wil ik bereiken dat hij nagenoeg hetzelvde veert als mijn Xantia.
daarnaast zal ik hem uitlezen, want zowel de Ha alsook de MM heeft storing..
soms tref ik het wel zeg,,, pffff
mvgr wupke:
kreazyV8wuppo schreef:als je naar de tekening kijkt ,dan zie je dat het systeem in SOFT stand, exact dezelfde positie heeft, als ik heb met een kogel eronder.
de uitsparing in dat zuigertje staat in de positie waar de openingen zich bevinden naar de leidingen.
Dat is dan goed, ik dacht dat het kogeltje de hydr. doorlaat naar de middenbol gedeeltelijk zou blokkeren, maar dat blijkt uit het schema niet het geval. Toch zou ik dit voor een Xm V6 nooit aanraden. Met goedwerkende elektronica is het onnodig voor het comfort.
echter staat geschreven dat de HaI zijn roldemping haald uit de stuggere schokbrekers in de bollen.
en dat de HaII heeft dat kogel apparaat, wat het in en uitveren beinvloed tijdens de rolbeweging (wat ik ff momentum noem ,,)jaja de wup is geen ABN taalwonder,,
Ik heb je oorspronkelijke post nog eens doorgenomen en ik kan er nog steeds geen wijs uit worden…ik denk OF dat de beschrijving die je hebt niet klopt OF dat je hem verkeerd interpreteert. Waar citeer je uit :
Wat je zegt over HA1 klopt, maar het geldt ook voor HA2, zoals ik al zei de roldemping komt in ZACHT uit middendempers, maar in HARD uit de voet van de wielbollen. ZOU je die dus opboren dan tref je de HARD stand meer dan de ZACHT stand. Vandaar ook mijn aversie tegen opboren, juist als je het hard nodig hebt (remmen, uitwijk) is de vering dan te slap. NB dit geldt ook voor het vastzetten in ZACHT. Dat het bij jouw Xant vooralsnog niet te slap wordt kan dus ook met de rest van de bollen te maken hebben.
Op een Xm V6 is het gewoon niet slim om permanent in ZACHT te rijden, anders hadden ze de non-HP Xmmen wel met grotere bollen uitgerust. De Xm kan in ZACHT zo comfortabel zijn, omdat hij in nood altijd naar HARD kan
Het opboren van de middendempers is dan logischer, maar dit werkt niet vanwege het eerder door mij aangehaalde principe van de weg van de minste weerstand. Wil je dit doen dan moet je eigenlijk ook de druk (volume) van de middenbol opvoeren, maar die is juist al erg groot (60bar van de max 70bar). Een C6 heeft achter om dergelijke reden 2 middenbollen (4 totaal)
Zowel H1 als H2 heeft per as één kogeltje. Naast de links-rechts doorlaat (die jij met het stangetje met verjonging) hebt gevonden, is er ook nog een links-rechts sub-circuit met een geringere doorlaat. Dit is er zuiver voor de hoogteregeling. Om te voorkomen dat door dit subcircuit links-rechts vloeistof gaat stromen bij rolbelasting, zit er een kogeltje in dat geheel vanzelf de boel afsluit (het wordt door de LHM vooruit geduwt en sluit de doorgang.)
In de ZACHT stand (links-rechts doorlaat open) gaat er nauwelijks LHM door het hoogteregelaar subcircuit, dus heeft dat kogeltje geen invloed.
NB. ABN hoeft niet altijd, probeer je berichten gewoon leesbaar te houden, dan komt de info beter over. Maar we hebben het hier over techniek en dan moet je erg uitkijken met dit soort termen:
Het engelse woord momentum vertaal je in het NL met impuls, dit is de eigenschap dat een bewegend voorwerp niet zo maar stil wil staan (wet van behoud van impuls) Om de impuls van een voorwerp te veranderen moet je een kracht uitoefenen (bij gelijkblijvende de massa)veranderen)
Een roterend voorwerp heeft een impulsmoment, ook dit blijft behouden (kunstschaatser die pirouette maakt)
Een moment is een (virtuele) kracht die aangrijpt om een (virtueel) draaipunt, met een bijbehorende arm. Bij motoren wordt dit wel eens met draaimoment aangeduid, een dubbeloppisme
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
vwb het antierol kogeltje..
ik heb em gevonden, en ook waarom ik hem in 1e instantie niet kon plaatsen in het systeem.
hij zit idd in de 3ebol unit.
edoch, de unit waar ik mee aan het experimenteren was/ben = van een HaI.
specifiek de rol demping middels dat kogeltje, blijft ondanks het vastzetten van de plunjer in soft positie gewoon werken.
daarnaast een punt van aandacht.
de naald/plunjer welke aangestuurd word door de electromagneet, is een beetje een vreemd ding.
een veer boven, een veer onder, ertussen de naald, en tussen de veren een cilindrisch busje waar de naald doorheen beweegt.
ik kan de werking niet helemaal vatten, in 1e instantie was mn plan ,om die naald buitenwerking te zetten.
de wijze waarop was nogal bot , gewoon afknippen of krom maken.
daardoor was dan de druk continu op de plunjer onder de 3e bol, waardoor deze in open positie blijft.
echter, gezien de vreemde constructie van de naald, zie ik daar een extra functie (mogenlijk) in, dus leek me dat niet de weg…
ik ga nu aan de gang met de veerbollen , want op de een of andere manier is er wat mis met die Xantia,, ze rijd als een kart, en toch kun je onoemelijk hard over de drempels.
afijn.. als ik wat gevonden heb post ik het weer..
mvgr wupke
wuppo, zoals ik al zei, dat kogeltje zit in een subcircuit van de hoogteregeling, daar gaat niet de hoofdvloeistofstroom links-rechts langs
Het zit in zowel HA1 als HA2.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
p28
als de afsluiter (2) omlaag gaat (stand HARD) kan er nog steeds links-rechts LHM via het hoogte-correctie circuit stromen, dat is niet de bedoeling; het kogeltje (3) sluit dit af.
NB
(1) middebol
(4) zijn de links-rechts dempers
(5) is het elektro-hydraulisch relais. dubbel uitgevoerd voor HA1.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_38.jpg)
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
eviltwin schreef:wuppo, zoals ik al zei, dat kogeltje zit in een subcircuit van de hoogteregeling, daar gaat niet de hoofdvloeistofstroom links-rechts langs
![]()
Het zit in zowel HA1 als HA2.
Weet je dat zeker? Er wordt in de SM wereld een XM derdebol unit gebruikt om de links rechts flow te beperken. De unit is het eerste type met elektro buiten de unit waar de 3de bol op zit. De bol wordt weggelaten en het gat afgedopt.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:eviltwin schreef:wuppo, zoals ik al zei, dat kogeltje zit in een subcircuit van de hoogteregeling, daar gaat niet de hoofdvloeistofstroom links-rechts langs
![]()
Het zit in zowel HA1 als HA2.
Weet je dat zeker? Er wordt in de SM wereld een XM derdebol unit gebruikt om de links rechts flow te beperken. De unit is het eerste type met elektro in de unit waar de 3de bol op zit. De bol wordt weggelaten en het gat afgedopt.
Dat is toch niet onverenigbaar met hetgeen ik zeg?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije