Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
vermits mijn motor nu stilaan helemaal gereviseerd is, en overal nieuwe rubbers heb kan ik in principe synthetische olie gebruiken, maar volgens walter eerst 20000 op de gewone 20w50 olie rijden.
Ik hoorde dat waterman speciale olie gebruikt voor zijn sm wat is de beste oplossing
gewone minerale verder gebruiken of toch maar de synthetische olie.
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
wat je gaat gebruiken is je eigen keuze maar ik heb dit eens gehoord..
een ouwe bak lust geen volsyntheet, nu niet en nooit niet.
zal wel aan mij liggen, maar ik neig ernaar hier een gedeelde waarheid in te vinden..
mvgr wupke:die de orgineel aanbevolen olie erin zou doen../of wat zich als beter bewezen heeft..
na een complete revisie zou ik in een oude bak ook vol syntheet durven doen, begrijp alleen niet waarom eerst op mineraal te gaan rijden, de 2 mengen niet en bij een wissel eb je niet alle olie eruit zoals bij een revisie
ik zou ineens voor die vol syntheet gaan
geraak je er niet uit gebruik dan half syntheet, je kan er de boel niet mee om zeep helpen
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ik heb mijn SM sinds de laatste 3 jaar op 10W60 volledig synthetische olie open. En met uitstekende ervaringen. (Dezelfde olie zit ook in mijn Maserati Ghibli). Ik heb de indruk dat de motor wat stiller is dan met de 20W50 die ik voordien gebruikte. NB: Motor heeft na revisie nu zo’n 10.000 km gelopen
catscit
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je gebruikt de eerste 20k KM mineraal om de veren mooi in te laten slijten. Een volsyntheet zou te glad zijn waardoor je veren niet inlopen en je olieverbruik houdt.
Waterman gebruikt castrol 10W60. Ik rijdt gewoon op 20W50 API SF van valvoline.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:je gebruikt de eerste 20k KM mineraal om de veren mooi in te laten slijten. Een volsyntheet zou te glad zijn waardoor je veren niet inlopen en je olieverbruik houdt.
Waterman gebruikt castrol 10W60. Ik rijdt gewoon op 20W50 API SF van valvoline.
zo leer je weer wat thnx
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Wiljan Cats schreef:Ik heb mijn SM sinds de laatste 3 jaar op 10W60 volledig synthetische olie open. En met uitstekende ervaringen. (Dezelfde olie zit ook in mijn Maserati Ghibli). Ik heb de indruk dat de motor wat stiller is dan met de 20W50 die ik voordien gebruikte. NB: Motor heeft na revisie nu zo’n 10.000 km gelopen
Ben je daar mee begonnen onmiddelijk na de revisie ???
is het ook die castrol .... ?
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:die de orgineel aanbevolen olie erin zou doen../of wat zich als beter bewezen heeft..
Beter bewezen is dus Castrol 10w60 vol syntheet, maar alleen NA een inrij periode van minimaal 5000 km!! Zo niet, dan zullen de zuigerveren nooit meer “inbedden” en gaat ie olie zuipen! Het inrijden doen we liefst op 20w50 mineraal, of 15w40.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
ja die inrijperiode had ik ook nog in het achterhoofd .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
oke dan naa een inrijperiode van 7500 km kan je dan best omschakelen naar volsynthetische olie… vermits nu toch alles vervangen is ga ik dat maar doen denk ik
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik ga de mijne inrijden op minerale van 20 W 50 en dan erna, op halfsyntheet, daar reed ze op toen ik haar kocht, en nu ik de motor uit elkaar zie liggen, na 14 jaar geleden revisie,ziet alles er netjes geconserveerd uit en proper van binnen, dus na de inrijperiode ga ik op halfsyntheet,en mss daarna op volsyntheet,maar dan moet ‘t wel die castrol niet noodzakelijk zijn!!
@ Walter: je moet eens bij R-power gaan,die hebben daar ook race oliën te koop en ook van de goede dikte voor de SM!! dus 20 W 50!! kan jij eens informeren welke kwaliteit dit is?? ik vermoed op z’en minst halfsyntheet??
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik wil het ook graag volgen ops:
Ik heb 5w40 in mijn Xsara
In veel andere auto’s gaat de dikkere 10w40 of 15w40
Dus voor de W geeft de dikheid aan.
Wat betekend het achter de W?
Arjan Verkade schreef:Ik wil het ook graag volgen ops:
Ik heb 5w40 in mijn Xsara
In veel andere auto’s gaat de dikkere 10w40 of 15w40
Dus voor de W geeft de dikheid aan.Wat betekend het achter de W?
Voor de W is de viscositeit (de dikheid/stroperigheid) bij een lage motor temperatuur
Achter de W is de viscositeit bij een hoge temperatuur (bedrijfstemperatuur)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
[quote author=“PjotrBlom
Voor de W is de viscositeit (de dikheid/stroperigheid) bij een lage motor temperatuur
Achter de W is de viscositeit bij een hoge temperatuur (bedrijfstemperatuur)
Wat is de mening van de olie-experts als je dan van 20W50 naar 10 W50 gaat :
Dus dunner bij koude start ; is dit wel goed voor je motor als hij standaard 20 moet hebben ?????
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:[quote author=“PjotrBlom
Voor de W is de viscositeit (de dikheid/stroperigheid) bij een lage motor temperatuurAchter de W is de viscositeit bij een hoge temperatuur (bedrijfstemperatuur)
Wat is de mening van de olie-experts als je dan van 20W50 naar 10 W50 gaat :
Dus dunner bij koude start ; is dit wel goed voor je motor als hij standaard 20 moet hebben ?????
Walter
Daarom ,vroeg ik U,als ge eens tijd hebt,om bij R-Power binnen te springen, ze verkopen raceolie, van 20 W 50, en ik zou graag weten welke kwaliteit dat is, versta je? dus mineraal of halfsyntheet of full syntheet…..
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Half of vol of niet syntethis heeft niets met de koude viscositeit te maken
Meten is weten , gissen is missen