Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Hallo allemaal,
Vandaag met de DS naar Frankfurt gereden voor een beurs. Onderweg merkte ik dat de motor op een gegeven moment minder vermogen leverde en er waren een paar knalletjes te horen (backfires?). Na overschakelen op benzine ging alles weer goed. Ik had het idee dat de motor wat te warm geworden was en met rustiger rijden zijn we veilig aangekomen.
Net heb ik de ontsteking wat verdraaid omdat ik het gevoel had dat die niet meer goed stond. Er viel me alleen iets vreemds op aan de contactpuntjes: het verende/bewegende gedeelte zit nogal los op het scharnierpunt en dus kunnen de puntjes niet goed uitgelijnd uitkomen ten opzichte van elkaar.
De motor loopt op zich goed maar ik kan me voorstellen dat dit niet de bedoeling is. Helaas heb ik geen reservepuntjes bij me. Ik wilde vragen: hoe hoort dit te zitten? En in het geval dat het scharnierpunt geen speling hoort te hebben, kan ik dit weer vast zetten?
Heel erg bedankt!
Frederik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat asje hoort bijna geen speling te hebben. Monteer een nieuwe. Vet deze keer het asje in voor je monteert. Net als het formica nokje trouwens.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ok, dat dacht ik al… Helaas zit ik nu in Frankfurt en kan ik niets vervangen, hopelijk houdt het asje het uit tot Amsterdam!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik zit net te denken: volgens mij zit er geen speling op het asje, maar zit het asje zelf los. Misschien kan ik het weer vastzetten?
Alleen, dit moet ik even voorbereiden omdat ik geen contacthoekmeter mee heb en dus liever de puntjes niet wil loshalen. Kan ik de bodemplaat van de verdeler losmaken zonder de puntjes eraf te halen, en zit het asje dan met een schroefje o.i.d. vast?
Bedankt! Frederik
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja zit geklonken. De grond plaat kan er wel uit zonder de punt los te gooien. Anders via de wegenwacht een ander grondplaatje laten komen.
Contacthoek voor noodgevallen: neem de dikte van een nagel. dat is wel ongeveer 0.40mm
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ah, helaas dan. Ik rijd zaterdagavond terug, maar zit overdag de hele dag op een beurs, dus heb niet echt tijd verder… Ik ga er maar van uit dat het asje het tot Amsterdam haalt zaterdag, anders moet de wegenwacht het maar oplossen. In ieder geval bedankt, ook voor de adressen!
Frederik
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nou, we zijn zonder probleem aangekomen gisteravond. Ik heb net de grondplaat losgehaald en het asje zat nog veel erger los dan in Frankfurt. Toch leuk dat je daar dan nog 450 km mee kan rijden! Wel wat vermogensverlies maar 120-130 was nog steeds geen probleem.
Dit is een foto van de grondplaat, je kunt het asje duidelijk los zien hangen:
Hier een foto van het vaste puntje. Je ziet duidelijk hoe scheef het is ingesleten omdat het bewegende puntje niet meer recht er tegenover uitkwam. De contacthoek was nu natuurlijk ook allang niet meer goed:
Morgen maar een nieuwe grondplaat en puntjes halen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nieuwe grondplaat en puntjes zijn gemonteerd en afgesteld en het rijdt weer als een tierelier! Nu had ik al een tijdje last van een zwabberende toerenteller vanaf zo’n 3000 toeren, dan ging-ie echt als een gek heen en weer staan zwaaien. Dat is nu ook over, de naald van de toerenteller is nu stabieler dan hij ooit geweest is. Dus achteraf was dat een teken om de ontsteking te controleren…
Frederik
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
heeej die van mij doet dat ook….. toch ‘s ff checke.
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, gisteren weer een mooi avontuur beleefd met de dame. Ik was samen met mijn vriendin wat aan het rondtoeren door de stad en juist op weg naar huis, toen ik bij het inslaan van een zijstraat ineens door de koppeling trapte. Het klonk alsof er iets gebroken was, dus ik dacht: koppelingskabel. Gelukkig had ik nog net vaart om een parkeerplek in te draaien.
Het bleek dat de bout was afgebroken die het draaipunt vormt van de driehoekige hendel die tussen de kabel en de stift die de koppelingshevel bedient zit. Dus de hendel en de stift lagen los en ik zag nog een stompje bout diep in het koppelingshuis zitten. Wat te doen? In gedachten zag ik al voor me dat ik thuis het waterpomphuis zou moeten verwijderen met alle rompslomp van dien om de bout uit te boren. Eerst maar even de ANWB gebeld, hoewel ik niet dacht dat zij er iets mee zouden kunnen: de bout zit echt op een lastige plek.
Na een half uurtje kwam de (vrouwelijke) wegenwachter en begon eigenlijk tegen beter weten in met een beitel en een hamer proberen er enige beweging in te krijgen. Maar net toen het echt hopeloos begon te worden draaide hij een stukje! Toen kon ze natuurlijk niet stoppen en na een uur (!) geduldig doortikken was het stompje eruit! Ik was heeel blij, ik had echt niet gedacht dat dat zou lukken.
Het toeval wilde dat garage DS Keyzer om de hoek was, en er was iemand aanwezig die mij het desbetreffende boutje + ringetje kon verkopen. Hoera! Nog even een gedoe om alles er weer in te krijgen maar toen kon ik weer rijdend naar huis. Nu nog even de bui afwachten en dan alles goed afstellen…
Achteraf had ik wel eens gezien dat die hendel vrij los zat; misschien zat het goede ringetje er niet om en was de bout daarom afgebroken. Al doende leert men… In ieder geval fantastisch werk van de wegenwacht die al met al zo’n anderhalf uur bezig is geweest!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Beste allemaal,
Ik heb nog een klein vraagje. Het isolatieschuim aan de binnenkant van “mijn” motorkap is nogal vergaan en er vallen regelmatig stukjes af. Wat voor functie heeft dit eigenlijk? Kan ik het er gewoon straffeloos uitrukken, of is het belangrijk dan weer iets anders te monteren?
Groet!
Frederik
Volgens mij is dat bedoeld als geluiddemping.
Oorspronkelijk alleen bij Pallasmodellen aanwezig.
Kan er dus zonder erg uit, heb je wat meer lawaai tijdens het rijden.
Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DS-Frank schreef:Volgens mij is dat bedoeld als geluiddemping.
Oorspronkelijk alleen bij Pallasmodellen aanwezig.
Kan er dus zonder erg uit, heb je wat meer lawaai tijdens het rijden.
En niet het gevaar dat het in de fik vliegt. Nieuwe te koop in almere!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Duidelijk, bedankt!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nu heb ik nog een vraagje. Een paar weken geleden heb ik de bout van de scharnierende koppelingshendel boven op het koppelingshuis vervangen, zie topic boven aan deze pagina.
Het probleem is dat de nieuwe bout zichzelf telkens weer losdraait en de schroefdraad lijkt wel steeds slechter te worden. Hij zit nu gemonteerd met een veerring. Mijn plan is om de veerring te verwijderen, want die hoort daar niet en dan kan de bout wat dieper. Bovendien wil ik hem dan met wat locktite monteren zodat hij nu ECHT vast blijft zitten.
Wat denken jullie? Is dit een goed idee?