dit weekend moet ik er maar eens aan geloven en het stuurhuis vervangen, lhm op de versnellingsbak en mijn pomp die om de 3seconden aanslaat zijn de symptonen.
Hier wat gezocht naar tips over het vervangen maar niet zoveel kunnen vinden:
Zijn er zaken om rekening mee te houden, is er een bepaalde wijze om ervoor te zorgen dat het “nieuwe stuurhuis” exacgt de positie krijgt als het oude ? Nog handige tips die ik gelijk zou kunnen aanpakken ?
Re: stuurhuis vervangen
pete72ds schreef:dit weekend moet ik er maar eens aan geloven en het stuurhuis vervangen, lhm op de versnellingsbak en mijn pomp die om de 3seconden aanslaat zijn de symptonen.
Hier wat gezocht naar tips over het vervangen maar niet zoveel kunnen vinden:
Zijn er zaken om rekening mee te houden, is er een bepaalde wijze om ervoor te zorgen dat het “nieuwe stuurhuis” exacgt de positie krijgt als het oude ? Nog handige tips die ik gelijk zou kunnen aanpakken ?
er is idd een methode om het stuurhuis te vervangen, met name de positionering. Er is ook een gereedschap om het stuurhuis uit te lijnen.
Weet je zeker dat het stuurhuis veel druk verliest ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Externe lekkage van je stuurhuis hoeft nog niet de reden te zijn dat je pomp vaak aanslaat. Er zijn trucs om de interne lekkage van je stuurhuis te testen.
Er is speciaalgereedschap om het stuurhuis (ronsel) goed uit te lijnen met je stuur. Te koop bij Chyparse Dat voorkomt “zwaar draaien”
Verder: in de handboeken staat precies aangegeven hoe het stuurhuis zijdelings geplaatst moet worden. Als uitgangspunt kan je aantekenen hoe het oude stuurhuis heeft gezeten.
Tip1: hydraulische aansluiting vastzetten voordat je het stuurhuis vastzet.
Tip2: Aansluiting van stuur op ronsel vastzetten als de stuurspaak in de juiste stand staat en het stuur in het stuurslot valt. Eveneens stuurhuis aansluiten op het stuur voordat je het stuurhuis vastzet.
Tip3: zorg dat de hydraulische leidingen die langs de rubbers van je nieuwe stuurhuis lopen, daar vrij van lopen anders slijt de zaak door.
Tip 4: Een gereviseerd stuurhuis wordt meestal geleverd zonder spoorstangen. Als je je oude spoorstangen overzet, zonder aan de afstelling te komen is je sporing ook ongewijzigd.
Suc6
Hee Piet, ik help je dit weekeinde wel ff een handje mee. Laatst bij die bakwissel van John is dat ook in 2x goed gegaan; de eerste keer stuurde ze als een krant en de 2de keer heb ik -op aanraden van Ton- een dikke stang tussen de ronsel en het chassis gezet en op het oog in een rechte lijn geduwt; stuurde daarna zo soepel als de rug van Kermit.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
uiltijn tool is te huur bij het clubhuis, heb je voor het week-end weinig aan…
zoek eens op stuurhuis op dit forum, zijn al tig vragen over gesteld.
Ik moest de veer van de stuurbuis los maken, omdat mijn stuurbuis niet op de juiste groef van het stuurhuis aansloot. (Zat dus fout voordat ik het stuurhuis verving). Deze veer zit vast met een speciaal Citroën boutje, daar is een apparte sleutel voor. Ik gebruikte een 5.5 mm dop van een gamma dopsleutelset die ik flink plat gedrukt heb in een bakschoef, ging ook aardig. Om de veer aan te spannen heb je ook gereedschap, ik heb dat zelf in elkaar gezet, stelde niet veel voor (halve buis met een steeltje eraan…).
Als je stuurbuis al netjes op de juiste groef van het stuurhuis zit, heb je niet die apparte sleutel en veerspanner nodig, denk ik.
Voor het afstellen van de kanteling van het stuurhuis kun je gereedschap kopen of huren, maar je kunt het ook zelf maken. Daarvoor moet je natuurlijk wel een beetje handig zijn. Een tekening vind je hier: http://www.ideale-ds.com/w-agora/view.php?bn=citroenweb_generalites&key=1134655959&pattern=1955-T
k heb hem zelf ook gemaakt en het werkt perfect!
goed het stuuhuis zit erin en na veel en vooral volhoudend werk lijkt deze nu goed te functioneren, maar de pomp slaat nog steeds om de 4 a 4 seconden aan. Bij de voorraadbol lekte hetm, dus een nieuw rubberen ring erin (vooraadbol is van april 2006) maar nog steeds slaat de pomp 3 a 4 seconden aan.
Toen de ontluchtingsschroef open gedraaid, veel gepiep en dus ontsnappende lucht weer dicht en een paar minuten later nog eens en weer veel lucht.
iemand een idee waar ik het nu kan gaan zoeken ?
Vergeet de hoofdremcylinder niet! Kan een belangrijke oorzaak zijn van interne lekkage.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
pete72ds schreef:
Toen de ontluchtingsschroef open gedraaid, veel gepiep en dus ontsnappende lucht weer dicht en een paar minuten later nog eens en weer veel lucht.
iemand een idee waar ik het nu kan gaan zoeken ?
Dat gepiep is geen lucht maar LHM die door een klein gaatje geperst wordt. Als je pomp afslaat heb je het zelfde als ‘ontluchten’ dus dat zit wel goed. je hebt nu of een verotte HD regelaar ( of een lege hoofdbol) of een of meer grote verbuikers in je auto. Als je stuurhuis scheef zit kan je ‘theoretisch’ beide kleppen open hebben staan en verbruik je veel druk….
Test : stuur helemaal links, hoogste stand. Scheelt dat?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Test : stuur helemaal links, hoogste stand. Scheelt dat?
Nee maakt niets uit, pomp blijft om de 3 sec aanslaan
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok. dunne leiding uit HD regelaar halen en gat afdoppen. Pomp stil? lekkage in auto. Pomp nogsteeds om de 3 seconde? HDregelaar rot of ontluchtschroef niet vergenoeg dicht.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ontluchtschroef niet vergenoeg dicht.
Laat ik eerst die dan nog maar eens een slagje geven voordat ik de boel begin los te halen !
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Achter die schroef zit een veer en een kogel. Soms helpt het om die kogel een dreun te geven met een stempel en een hamer. Om em weer te zetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoe zou hij de hoofdremcylinder kunnen checken en heeft lekkage hierin significant effect om het remmen zelf? Ik vind namelijk dat Mimi minder direct remt als ik gewend ben van een DS.
Animal triste post coitum
Haha Serge Mimi is na het ontluchten plotseling zeer adrem geworden, ik vraag mij alleen af dat als ik dunne leiding uit HD regelaar haal of hier dan niet de lhm stroomt ??
Als je het systeem eerst drukloos maakt dan zal het hooguit wat druppelen.
Animal triste post coitum