ff een detail aangaande syntheet
die olie kan te glibberig zijn..
en daardoor kun je juist olieverbruik krijgen ed.
dus ben niet te happig op syntheet, zeker niet met net gereviseerde motoren.
het kan het inloopproces belemmeren of zelfs de nek om draaien.
persoonlijk ga ik voor motoren ouder dan een jaar of 10 NIET voor volsytheet, maar halfsyntheet of als het ff kan gewone olie..
sytheet heeft die slick50 ptfe’s en weet ik veel meer als additieven, en dat kon wel eens funest zijn voor sommige motoren.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:Half of vol of niet syntethis heeft niets met de koude viscositeit te maken
neen, dat weet ik ook wel,maar als je nu full syntheet kan kopen, en dan nog eens de goede dikte ,welke Maserati voorschrijft,dan heb je toch wat je nodig hebt??
Dus: syntheet, houd je motor rein,en geeft minder slijtage(na het inrijden dus)
En 20 W 50 is de aan geraden viscositeit van de SM
als je deze combinatie kan vinden????
Alhoewel,als je de minimum toleranties,hanteerd,dan is die 10 W 60 ook wel goed!! is bij koude motor, wel 10 te weinig,maar een SM motor is na 10 minuten al helemaal op temperatuur! let wel,als je een 3 rijer plaatst,gaat de opwarming iets trager,aangezien je een groter koelvermogen hebt voor de olie, door die wisselaar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ik denk toch maar dat ik bij half syntheet ga blijven!! als ik nu zie,hoe mijn motor er voor komt,na 14 jaar geleden gereviseerd te zijn geweest. En uit de onderhouds facturen kan ik opmaken dat de vorige eigenaar er altijd 10 W 40 heeft in laten doen,dus halfsynthetische olie, dan kan ik hierom erg blij zijn!!
En ook walter, je hebt mij steeds gezegd dat full syntheet niet geschikt is voor zulke oude concepten van motoren.
Je kan altijd gaan voor de halfsyntheet(NA RODAGE) van Castrol! is hele goeie, en word door verschillende garages, boven het oliemerk, dat de autofabrikant aanraad, gebruikt!! De olie noemt GTX Magnatec 10 W 40,maar dan moet je wel de minimum toleranties hanteren.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Aan de toleranties van een SM motor kunnen jij of ik NIETS veranderen .
Dat heeft Alfieri zelf gedaan
Een bestaande motor naar syntheet overschakelen is GEEN goed idee .
Als je met een VOLLEDIG gereviseerde motor begint is het een ander verhaal .
Koelverhaal klopt niet ; radiator kan maar beginnen koelen als de thermostaat open gaat , en dan heb je al lang 85 graden ....
.
Mijn menig is dat je best bij 20W50 blijft , gewoon , half of vol synthetich .
Maar idereen doet maar wat hij zelf goed vind natuurlijk .
Vergeet ook even niet dat jou olieverbruik opmerkelijk daalde als je van 10W40 naar 20W50 overschakelde .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:Aan de toleranties van een SM motor kunnen jij of ik NIETS veranderen .
Dat heeft Alfieri zelf gedaan
Een bestaande motor naar syntheet overschakelen is GEEN goed idee .
Als je met een VOLLEDIG gereviseerde motor begint is het een ander verhaal .
Koelverhaal klopt niet ; radiator kan maar beginnen koelen als de thermostaat open gaat , en dan heb je al lang 85 graden ....
.
Mijn menig is dat je best bij 20W50 blijft , gewoon , half of vol synthetich .Maar idereen doet maar wat hij zelf goed vind natuurlijk .
Vergeet ook even niet dat jou olieverbruik opmerkelijk daalde als je van 10W40 naar 20W50 overschakelde .
Walter
CHECK!!
maar dat komt omdat de olie dikker is héé, en er ontbreekten 3 klepsteel afdichtingen, wat nu allemaal gaat opgelost geraken door revisie,alsook de zuigerveren,die worden vervangen!! maar geen nood hoor, Walter,ik heb hier nog minstens 20 liters minerale 20 W 50 staan en die gaat er eerst door, en als de SM daarna geen olie verbruikt,of heel gering, dan zal ik nog wel zien wat ik doe!! Je weet , dat ik ook een hydraulische spanner ga plaatsen, dus weet ik niet of dat piepgaatje van amper een mm groot genoeg gaat zijn om die 20 W 50 daar door te persen???
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een normaal olieverbruik voor een SM motor is 1 liter op 1000Km scheuren
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Mijn SM heeft in 1981 !! een motor revisie ondergaan . Toen was er geen volledig synthetische olie te koop en heb ik 20W50 (Valvoline) gebruikt. Niks verkeerds mee. Maar zoals gezegd met de 10W60 (Castrol) loopt ie net wat mooier en stiller. Ook bij warme motor. Geen olieverbruik.
Ik zou er nooit 10W40 in doen, dat is m.i te dun…
catscit
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:Je weet , dat ik ook een hydraulische spanner ga plaatsen, dus weet ik niet of dat piepgaatje van amper een mm groot genoeg gaat zijn om die 20 W 50 daar door te persen???
Geen probeel, bij mij gaat daar al 65000 km 10w60 doorheen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Al eens vaker vermeld op andere plaatsen:
Het cijfer achter de W is de “stroperigheid” bij hoge temperaturen: Moet dus 50 zijn of hoger, anders neemt het verbruik behoorlijk toe.
Het cijfer voor de W is voor de Winter, dat wil zeggen lagere temperaturen ( -10 ). Die getallen komen nog uit de tijd van de “monogrades”.
Als je olie neemt met een lager getal voor de W start hij beter als het koud is. Als je SM in een garage staat dan start je nooit echt koud ( d.w.z. -10 of zo!).
Dus: Of origineel 20W50 als Walter en Bogart, of zoals waterman 10W60. Ik persoonlijk rijdt met 5W50 vollsyntheet, loopt prima, verbruik acceptabel, en kost een klap minder dan 10W60 ( in een 220PK SS motor).
groet,
Peter
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Blooper1963 schreef:wbogaerts schreef:Half of vol of niet syntethis heeft niets met de koude viscositeit te maken
neen, dat weet ik ook wel,maar als je nu full syntheet kan kopen, en dan nog eens de goede dikte ,welke Maserati voorschrijft,dan heb je toch wat je nodig hebt??
Dus: syntheet, houd je motor rein,en geeft minder slijtage(na het inrijden dus)
En 20 W 50 is de aan geraden viscositeit van de SM
als je deze combinatie kan vinden????
Alhoewel,als je de minimum toleranties,hanteerd,dan is die 10 W 60 ook wel goed!! is bij koude motor, wel 10 te weinig,maar een SM motor is na 10 minuten al helemaal op temperatuur! let wel,als je een 3 rijer plaatst,gaat de opwarming iets trager,aangezien je een groter koelvermogen hebt voor de olie, door die wisselaar
10 min… voor op te warmen als je dan te dikke olie gebruikt heb ja na 20 keer starten al slijtage het gaat er over als je te dikke olie gebruikt bij koude start duurt het laat ons zeggen 7 millisec voor de olie van het carter tot bij de nokkenassen is als deze draaien zonder olie =slijtage dus. dat is de reden waarom ik voor 10w60 zou opteren omdat de olie sneller rondgaat als de motor koud is en goed dik is als de motor op bedijfstemp. is….. 5W50 lijkt mij echt wel heel dun voor een sm
ik opteer nu voor sythetische olie omdat alles toch vervangen is wat er vervangen kan worden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:let wel,als je een 3 rijer plaatst,gaat de opwarming iets trager,aangezien je een groter koelvermogen hebt voor de olie, door die wisselaar
Nee, want de thermostaat regelt immers wanneer er water door de radiateur mag stromen. Toch?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
waterman771 schreef:Blooper1963 schreef:let wel,als je een 3 rijer plaatst,gaat de opwarming iets trager,aangezien je een groter koelvermogen hebt voor de olie, door die wisselaar
Nee, want de thermostaat regelt immers wanneer er water door de radiateur mag stromen. Toch?
ZEKER
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Alles klopt wat julie zeggen hoor!!! maar alleen duurt DAT NU LANGER DAN VROEGER!!! ik spreek uit ervaring. ik bedoel,voor dat de wisselaar er op stond,was de motor vele vlugger op temperatuur,dus ik bedoel: DE THERMOSTAAT,ging veeel vluger open dan nu,MET wisselaar,wat logisch is ook,want het koelwater, heeft nu een extra functie: in begin de olie opwarmen en daarna,als de thermostaat open is,en de radiator mee circuleert: de olie afkoelen. wacht tot je een wisselaar monteerd Walter, en met uw drie rijen radiator, ga je merken,dat de temperatuurmeter,trager op temperatuur komt,wat ten goede komt voor het blok = rustig aan opwarmen! EN HIERBIJ, speelt de kwaliteit van olie ook een belangrijke rol!! dus olie die dunner is van viscositeit bij koude temperatuur,gaat vlugger rond en warmt dus vlugger op!EN mijn blok word ook volledig gereviseerd tot op de lagerschalen en zuiger veren,kleppen en gans de santé boetiek, dus olie die in begin dunner is,maar dan stropiger word tot 60,in Fullsyntheet,kan dan geen kwaad meer,WEL LATEN INLOPEN OP MINERAALOLIE, zoals julie beiden aanhalen.
Marc zijn Sm verbruikt ook niet veel olie zegt hij,en hij rijd ook op die castrol 10 W 60.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Blooper1963 schreef:Marc zijn Sm verbruikt ook niet veel olie zegt hij,en hij rijd ook op die castrol 10 W 60.
Ja met Marc zijn rijstijl
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
wbogaerts schreef:Blooper1963 schreef:Marc zijn Sm verbruikt ook niet veel olie zegt hij,en hij rijd ook op die castrol 10 W 60.
Ja met Marc zijn rijstijl
TJA! als’t maar rijd héé!