Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hoi iedereen,
de kachelkraan van de SM liet lichtjes door,toen ik haar wegbracht naar de garage voor motor revisie.
Aangezien deze kachelkraantjes nergens te vinden zijn, heb ik een paar vragen:
Kan het kraantje gereviseerd worden,‘t is te zeggen kan je dit open maken??
Ook vroeg ik mij af of een DS kachelkraan niet passend te maken is door op het kacheltje de flens aansluiting te adapteren?? ik heb het nog niet uit elkaar gehaald,maar met enig laswerk en aanpassen van het gat op het kacheltje,moet het mijn inziens mogelijk zijn om er een DS kraantje op te pielen. En deze vind je zat genoeg.
Wie weet hier meer raad over?
Is het trouwens het enige wat verschillend is van een SM kraantje ten opzichte van een DS kraan? het mechanisme ter bediening,lijkt mij trouwens hetzelfde,alsook de waterkant aansluiting.
Goeie tips,zijn welkom aub.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Meestal lekt het rubbertje eronder.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 7581
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Een DS kachelkraan doet ‘t vaak ook niet best hoor. Bij de een wil ie niet meer helemaal open. En helemaal sluiten doen de meeste ook niet. Wat betekent dat ‘t ‘s zomers best warm wordt als je wat lucht op de voorruit wilt hebben (deze zomer is dat natuurlijk maar een beperkt nadeel).
Bij de DS is de rubbermof in de kraan de boosdoener. En ‘t valt dan voor de ongeoefende leek best tegen om dat rubbertje (dat overigens bijna voor niets te koop is) te verwijderen zonder de kraan onherstelbaar te slopen. Van de andere kant: als het passend te maken is in de SM: je kunt vast wel aan een gereviseerd exemplaar komen. Voorlopig zal dat dan wel werken.
Probleem van de SM kachel kraan is de kabel die hem bedient. Die heeft een te beperkte slag. Je kunt kiezen tussen of niet helemaal open (maar wel helemaal dicht) of omgekeerd.
Als de kraan lekt en er is niets gescheurd dan is het meestal een kwestie van een nieuwe rubber O-ring /cq pakking.
Het is alweer een lange tijd geleden dat ik er naar gekeken heb, maar mij staat bij dat de kachelkraan van de DS totaal onders is…
catscit
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wiljan Cats schreef:
Het is alweer een lange tijd geleden dat ik er naar gekeken heb, maar mij staat bij dat de kachelkraan van de DS totaal onders is…
Mij ook. Destijds geprobeerd het om te bouwen. ben toch maar een 2de handsje gaan kopen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Op mijn DS IE,zit een verse kachelkraan,van toen ik haar gekocht heb,en die werkt feiloos,en nogmaals,ik heb die zijkant van de SM,aan bestuurderskant al weggehad, en die kraan lijkt mij identiek als deze van een DS,behalve dan de aansluitflens op het kacheltje van de SM! maar die kachel er uitslopen en passend maken!! Wie weet,is dit bij mij zo al niet op de SM?? ik kan echt geen verschil ontdekken tussen beide kraantjes!En de SM werd reeds gereviseerd 14 jaar terug,dus….who knows?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De kraan van de SM is groter om mee te beginnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:De kraan van de SM is groter om mee te beginnen.
Als ik haar terug heb, ga ik dat eens nakijken, en me een DS kraantje aanschaffen!! desnoods demonteer ik de SM kachel en laat deze aanpassen op een flens van een DS kachel! De wateraansluiting is identiek,alsook het kabelmechanisme, en ook de capilaire opgerolde leiding,welke op het kachel lichaam zit,dus een eitje voor die kachel aan te passen,naar de maten van een DS kachelkraan! en deze vind je nog regulier
En so what, dat de originele SM kraan iets groter is?
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Blooper1963 schreef:En so what, dat de originele SM kraan iets groter is?
Dus hij gaat niet zomaar passen. Kachel body van de Sm is aluminium. past niet zo makkelijk aan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waarschijnlijk is het sneller om de kachel van een Renault 4 in je SM te zetten…
catscit
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wiljan Cats schreef:waarschijnlijk is het sneller om de kachel van een Renault 4 in je SM te zetten…
Vertel eens, wiljan? Wat weet jij? Ik heb veel aan R4 gesleuteld en weet echt niet meer hoe die eruit ziet. Lijken ze op elkaar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb mijn kachelkraan gewoon gerepareerd. Uit elkaar halen, nieuw ringetje d’r in, en onder de hefboom die de kraan dichtdrukt ook een dun ringetje. Zo is gewoon perfect dicht. Ome Wim doet het al jaren zo. Niet moeilijk gaan doen met een niet originele DS kraan. Als ie ploft, dan krijg je dus koelvloeistof van 90 graden op je benen…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:Ik heb mijn kachelkraan gewoon gerepareerd. Uit elkaar halen, nieuw ringetje d’r in, en onder de hefboom die de kraan dichtdrukt ook een dun ringetje. Zo is gewoon perfect dicht. Ome Wim doet het al jaren zo. Niet moeilijk gaan doen met een niet originele DS kraan. Als ie ploft, dan krijg je dus koelvloeistof van 90 graden op je benen…...
Bij zat het waselement helemaal shocking klem vast… Niet los te krijgen… Kraan bleef dicht!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Grapje… ops: Ik noemde de R4 kachel omdat dat een komplete kachel is met alle bediening etc geintegreerd. Maar dat zou wel een hele grote inbeuk maken op de orginaliteit.
catscit
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
bogaard77 schreef:waterman771 schreef:Ik heb mijn kachelkraan gewoon gerepareerd. Uit elkaar halen, nieuw ringetje d’r in, en onder de hefboom die de kraan dichtdrukt ook een dun ringetje. Zo is gewoon perfect dicht. Ome Wim doet het al jaren zo. Niet moeilijk gaan doen met een niet originele DS kraan. Als ie ploft, dan krijg je dus koelvloeistof van 90 graden op je benen…...
Bij zat het waselement helemaal shocking klem vast… Niet los te krijgen… Kraan bleef dicht!
Waar ik mij ook eens kan op bevragen,Joris, is in de states,waar dat aircomateriaal vandaan komt!! die heeft kachels in alle geuren en kleuren en maten!mss heeft hij wel een model wat overeenkomt met de SM kachel,dan kan je een electrisch bediend kraantje monteren, en originaliteit, handhaaf ik enkel aan de buitenkant!! het inwendige zal niemand hier handhaven,héé waterman771?
PS: fftopic
@ boogaard77: Het aircomateriaal staat in Brussels, en moet nog gededouanneerd worden,en dan brengen ze het mij volgende week!!
Voor degene die nog kampen met dergelijke problemen:
Very limited supply !!!!!!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.