Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:
Maar dan weet ie niet HOE leeg. Een bol onder de 15 bar moet je NOOIT meer vullen..
Echt wel! Zo lang ie sist bij het losdraaien van de nippel, en er daarna geen LHM uit deze nippel loopt als je de bol omdraait, ken je em gewoon weer voljanken met stikstof! Vraag maar aan ome Wim…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman771 schreef:bogaard77 schreef:
Maar dan weet ie niet HOE leeg. Een bol onder de 15 bar moet je NOOIT meer vullen..
Echt wel! Zo lang ie sist bij het losdraaien van de nippel, en er daarna geen LHM uit deze nippel loopt als je de bol omdraait, ken je em gewoon weer voljanken met stikstof! Vraag maar aan ome Wim…
Ja. De fillem van ome willem! hahahaa
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
tja over die 5 bar mag je gaan lopen discuteren…
ik vraag dan eerder,,, ik kan hem vullen, maar geen garantie dattie heel blijft , en of dattie over 1 mnd weer plat is..
wat wilt u? een vervanger of toch maar vullen?
het is lood om oud ijzer, ik heb (had ff niks anders) eens een X een platte bol gevuld,, beetje van doet ie het dan doet ie het…
en die bol gaf op de tester 0 bar aan,, ram plat dus//
ding heeft het nog 3 jaar uitgehouden.
andersom heb ik ook bollen hervuld die gewoon goed waren , alleen een bar of 10 onder de normale druk dus… en af en toe is er 1 die na 2 mnd plat is gegaan, of langzaamaan leeg aan het lopen is..
het is een rubber/plastik membraam , en dat kan altijd wel eens lek gaan,, zelfs met nieuwe maak je het ““soms”” mee…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
kreazyV8wuppo schreef:men neme een hogedruk regelaar.
een oude HD pomp.en een manometer die tot dik 100BAR kan..
eea aansluiten is eitje..
de aanvoer van de HD pomp gaat in de orginele aanvoer.
de manometer sluit je aan op de uitgang van de HD regelaar (welke voorheen dus de voeding naar je HP circuit was)
bol erop, ontluchtingsnippel 12 mm dicht, en met de hand even de HD pomp draaien..
de max haalbare druk is de druk in de bol..
ontlast schroef los, en de bol er weer vanaf draaien.. klaar
mvgr wupke
Dat moet eenvoudig in elkaar te fabrieken zijn.
Maar, waarom is de maximaal haalbare druk gelijk aan de druk in de bol?
Als je doordraait aan die pomp loopt de druk toch verder op?
Is er geen moment dat de druk even stabiliseert, hetgeen de boldruk is en dan verder oploopt?
Ries schreef:kreazyV8wuppo schreef:men neme een hogedruk regelaar.
een oude HD pomp.en een manometer die tot dik 100BAR kan..
eea aansluiten is eitje..
de aanvoer van de HD pomp gaat in de orginele aanvoer.
de manometer sluit je aan op de uitgang van de HD regelaar (welke voorheen dus de voeding naar je HP circuit was)
bol erop, ontluchtingsnippel 12 mm dicht, en met de hand even de HD pomp draaien..
de max haalbare druk is de druk in de bol..
ontlast schroef los, en de bol er weer vanaf draaien.. klaar
mvgr wupke
Dat moet eenvoudig in elkaar te fabrieken zijn.
Maar, waarom is de maximaal haalbare druk gelijk aan de druk in de bol?Als je doordraait aan die pomp loopt de druk toch verder op?
Is er geen moment dat de druk even stabiliseert, hetgeen de boldruk is en dan verder oploopt?
hier mag je andere geleerden lastig gaan vallen.
bij mij werkt het perfect.
clou is, dat je ook met je hand niet meer druk kan opbouwen, ding drukt het membraam plat, en dan zie je hoe veel druk er nog over is, doordraaien is compleet nutteloos, en doet verder ook niets..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Is het niet makkelijker om een vulapparaat aan te schaffen ?
Het is misschien leuk om te weten hoeveel druk in je bol zit maar als die te laag is kun je er niets mee behalve laten vullen bij de garage.
Geen idee wat zo’n aparaat kost trouwen of wie ze te koop heeft.
citro-power schreef:Is het niet makkelijker om een vulapparaat aan te schaffen ?
Het is misschien leuk om te weten hoeveel druk in je bol zit maar als die te laag is kun je er niets mee behalve laten vullen bij de garage.
Geen idee wat zo’n aparaat kost trouwen of wie ze te koop heeft.
nou je moet al een stikstof cilinder hebben met 200 bar
dan een drukregelaar…die benne vrij prijzig…
en een bollenvuller heb ik 1, en ik ga een 2e maken.
edoch testen..
dat is soms wel eens handig, als je bv een auto alle bollen gaat vullen.
dan meet je elke bol voor je hem vult.
enerzijds kom je dan achter de restdruk (kannie nog een X gevult worden).
en anderzijds je hoeft bollen die goed zijn niet te vullen… ook wel eens handig
en aangezien een tester makkelijk te maken is,, tja why not…
ben je niet in de postie om een vul apparaat te hebben cq aan te schaffen.
dan is met wat hobbywerk en een sloop HP geveerde auto vrij makkelijk een bollentester te maken.
en kun je zelf je bollen testen, degene die je moet laten vullen kom je ff langs bij de wup en voor 15 euro het stuk vul ik die voor je..
tzt mischien zelfs goedkoper.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dan kom ik tzt wel even langs
En wat je zegt, een vuller is te duur natuurlijk, voor een particulier.
Een tester geeft even wat inzicht in de conditie van je bol en aan de hand daarvan kun je handelen.
Bollekes in een doos en naar de opblazert en korting afdingen want ze zijn er al af!
Totaal aantal Berichten: 3828
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
behalve dat allemaal kun je zo ook storing zoeken, bijvoorbeeld als je vering niet lekker is dan kun je thuis ff de druk testen..
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
..dan tog een vraagje, hoe gaan jullie thuis op de oprit of in de opgeruimde garages die heerlijke mid-achterbol eraf schroeven, vooral als ie niet genegen is los te komen, en/of dat beschermplaatje vastgerot is, zoals vaak gebeurd , heb ik begrepen ?
ambijajance schreef:..dan tog een vraagje, hoe gaan jullie thuis op de oprit of in de opgeruimde garages die heerlijke mid-achterbol eraf schroeven, vooral als ie niet genegen is los te komen, en/of dat beschermplaatje vastgerot is, zoals vaak gebeurd , heb ik begrepen ?
met HaII is dat een makkie..
je neemt een 9Volts batterij, en dan zet je de lady op bokken.
de drukloosprocedure volgen laagste stand,lopende motor, dan motor uit contact aan,even koffie drinken. dan de ontlastschroef los, en de hoogste stand selecteren.
dan accu los, contact uit.
en even met die 9Volts batterij de klep achter activeren…
als het goed is zie je de wielen ff wiebelen van de drukgolf die ze ff weg moeten zetten.
bol lossen, en als hij begint te lekken, dan vrolijk 10 minuten uit laten lekken (is meestal niet meer nodig).
dan met de hand eraf draaien..
dat dopje kun je met een grote waterpomptang ff een zetje geven, en vervolgens met de torx losmaken..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hij heeft HA1…
Ries schreef:Hij heeft HA1…
zelvde verhaal alleen dan die klep onder de auto bedienen.(met de 9 Volts batterij). je wee wel rechts van de pook onder de tunnel..THV de passagierslinkerbeen..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik laat het wel even
ambijajance schreef:Ik laat het wel even
ik las net dat het niet hoeft.
met je stekkers spelen heeft eea weer aan de gang gemaakt.
daarnaast , je weet de weg naar de wup te vinden…
mvgr wupke