En weer iets dat eigenlijk bij citroen vandaan komt.
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 17 januari 2005 04:29 PM

Audi/VW nieuw en innovatief met versnellingsbakken? Nee joh, het was al de bedoeling dat het op de traction zou zitten: Leuk artikel over de bak die eigenlijk bedoeld was om in de traction te komen:

http://www.histomobile.com/histomob/tech/2/122.htm

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2255

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 17 januari 2005 04:55 PM
  [ # 1 ]

Leuk… ze hebben over het double clutch systeem! Dat moest ik vroeger ook altijd op de vrachtwagen doen.. (grapje, ik weet het verschil wel hoor!)  Laughing  Laughing

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 18 januari 2005 08:18 PM
  [ # 2 ]

Als ikl het goed begrijp worden de tandwielen aangedreven door middel van een soort koppelingsplaten ? M’n technisch Engels is niet zo goed dat ik dit 100% snap n.l..

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 januari 2005 08:26 PM
  [ # 3 ]

Ja, zoals in alle bakken Smile. Maar de grap is hier dat er twee platen zijn. De ene zijn de even versnellingen door aangedreven en de andere de oneven. Dit betekent dat de bak de volgende versnelling vast “klaar” kan zetten, en het gewoon een kwestie is van een plaat lichten en de andere laten zakken als het ware. In tegenstelling tot een normale bak waar de plaat “gelicht” moet worden, versnelling veranderd, plaat weer zakken. Schakelen is dus wrijwel ogenblikkelijk.

Ik meen dat er talbots waren met een dergelijk systeem, maar ik weet het niet zeker. Er bestond in elk geval wel een talbot met een “voorselectie” van versnellingen, want ik kan me een verhaal herinneren dat ze ooit de lemans verloren hebben omdat een oververmoeide chauffeur de verkeerde kant op had voorgeselecteerd vlak voor het eind. Ik geloof dat audi VW het helemaal automatisch kan doen, maar ik kan me een systeem voorstellen waar je handmatig je volgende versnelling voorselecteert, en dan 1x het pedaal intrapt om daadwerkelijk te switchen. Ik dacht dat het systeem wat talbot had ook zo werkte, maar het is zo lang geleden dat ik daarover gelezen heb…. misschien kan iemand uitsluitsel geven.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

Profiel  

Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9801

Gepost: 18 januari 2005 08:48 PM
  [ # 4 ]

Ik kan mij er al iets meer bij voorstellen. Kan het kloppen dat de versnellngsbak op het plaatje maar 2 versnellingen heeft ? Nummer 2 en nummer 3 ?

Schijt aan originaliteit.

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten

Gepost: 18 januari 2005 08:55 PM
  [ # 5 ]

Er staan er vier op het plaatje. Als je inzoomt door er op te klikken wordt het wat duidelijker. De bovenste as heeft versnellingen 1 en 3 geloof ik en de onderste 2 en 4.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook