Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Je gaat een rondje rijden met een XM (V6) die een jaar stil heeft gestaan.
Accu volgeladen, olie gecheckt, contact aan, starten, vroem in een keer, wagen komt langzaam omhoog.
Ff paar minuutjes stationair laten draaien, de box uitrijden, nog ff pas op de plaats: gymnastieken, wagen gaat zonder haperen in hoogste en laagste stand, rondomheen gelopen (banden zijn nog op spanning), uitlaat begint wat te dampen (vocht), motorkap open (goed geluid geen gekke dingen te zien). Bij de straat uitrijden geen vreemde geluiden, rolt soepel, alleen de remmen maken de eerste keer een gggggggggg-geluid (is na paar keer remmen weg), naar het dichtsbijzijnde tankstation voor de juiste bandenspanning (bleken nog zelfs te hard…).
Affijn een stuk in de buurt gereden, 50 km/u, de wijk uit, 80 km/u, na een half uur cruisen is motorblok lekker warm, ff beetje pittiger optrekken tot 120 km/u, alles gaat perfect en soepel.
Alleen de airco geeft het na een half uurtje op, dus de AC maar uitgeschakelt en het dakje en alle vier de ramen open.
Na ruim een uurtje weer richting stal. De lichtmetalen velgen eraf, de stalen velgen met de “stal"bandjes (kaal profiel) eronder. (Remblokken nog ruim voldoende, schijven voor wel een eind gesleten maar ook nog oke, draagarmen hier en daar toch wel oppervlakkige roestplekken dat wordt een keer in de dikke olie zetten).
Maar toen.
Twee banden zijn zacht, dus nog maar ff naar t tankstation. Voorzichtig de straat uit en enkele minuten later de banden oppompen naar 3 bar (normaal 2.6 en 1.9 (zo ff uit t hoofd)), terug richting stal, banden wringen wat meer op de rotonde (bandjes van n 2.0i), motorblok is nog warm van de rit, dus sprint ff weg bij een stoplicht tot 60km/u, volgende stoplicht vanuit stilstand naar de 80 km/u, komt een redelijke scherpe bocht naar rechts, dus rem toch maar wat af omdat de achterkant wat licht aanvoelt en de banden smaller zijn.
Dan, in de bocht… een bonkend geluid… is meteen weer een stoplicht na de bocht, kom tot stilstand, motor zoemt soepel… bij het optrekken een zacht tonk - tonk - tonk…. het lijkt van links vooronder te komen, ik stop ff langs de weg, zie niks onder de wagen, denk wel een rubber lucht te ruiken… de stal is 500 meter verder, met een vaartje van 30 ernaar toegereden - tonk - tonk - tonk… (jammer dat de airco t nou niet meer deed…)
Bij de box ff in de hoogste stand, via de wielkasten ff gekeken, nog ff eronder gekeken, niks te zien… Stalling maar ingereden na nog ff een poetsdoekje over de glanzende lak te hebben gehaald…
Wat zou het kunnen zijn?
- Aandrijfas?
- Een lager drooggelopen?
- De voorbanden karkas kapot? (bedenk me dat ik die uitgedroogde ouwetjes niet goed heb bekeken…)
Zou het hiermee http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=173946 samenhangen?
Vind t zo vreemd dat het zo plotseling na dat sprintje in de bocht optrad.
Denk dat het een klus voor 2008 gaat worden…
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
wat voor banden waren dat? ik heb een keer michelins gehad, die voor wat betreft profiel nog perfect waren, maar intern waren de gebroken. enorme bubbels op het loopvlak waardoor de hele auto begon te hobbelen. eerst ook gedacht aan lagers, maar na eens goed kijken bleken het toch de banden.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Michelins met barstjes… ook dom dat ik daarmee nog een sprintje trek…
ik zal nog eens naar de stal terugkeren en kijken…
ik rook toen ik net stopte rubberlucht, maar omdat de aandrijving ook niet helemaal 100% is…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Ik zei nog, je mot rijje met die waguh.
De onderdelen zijn nu al onbetaalbaar, straks zijn ze foetsie
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Inderdaad, gewoon rijden met die bak!
Ik wordt al helemaal gestressed nu mijn dame een maand stilstaat…
Wel vervelend dat het niet allemaal mee lijkt te zitten… Ben benieuwd wat er uit komt rollen…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
blok loopt soepel, veren gaat soepel, alleen dus (waarschijnlijk) die aandrijfassen…
@ Xsara Coupe weet jij nog n V6-24v schadebak… ?
@ Willem gereviseerde aandrijfassen weet jij meer van, zijn zeker niet uitwisselbaar tussen de verschillende XM modellen? Ennuh wat kosten die gereviseerde dingen?
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Willem schreef:De onderdelen zijn nu al onbetaalbaar, straks zijn ze foetsie
wat zou ik nog meer kunnen gaan sparen V6-24v specifiek?
ieksEmmu schreef:
@ Xsara Coupe weet jij nog n V6-24v schadebak… ?
Zeker de leukste thuis jij?
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Xsara Coupe schreef:ieksEmmu schreef:
@ Xsara Coupe weet jij nog n V6-24v schadebak… ?
Zeker de leukste thuis jij?
Xsara Coupe
nee kzit op t werk…
ieksEmmu schreef:Xsara Coupe schreef:ieksEmmu schreef:
@ Xsara Coupe weet jij nog n V6-24v schadebak… ?
Zeker de leukste thuis jij?
Xsara Coupe
nee kzit op t werk…
Wacht maar jij. Wissel ze gewoon om zonder dat jij het door hebt
Maare, we moeten serieus maar is een xm magazijn op gaan zetten Ruimte heb ik al, nu de onderdelen nog…
Xsara Coupe
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
zo’n aandrijfas kost nieuw nog geen tweehonderd. dat mag voor jou toch geen probleem zijn? nu hoef je nog geen dure huur te betalen….
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
garagestmarien schreef:zo’n aandrijfas kost nieuw nog geen tweehonderd. dat mag voor jou toch geen probleem zijn? nu hoef je nog geen dure huur te betalen….
een gloednieuwe zou op zich wel een zinvolle investering in de toekomst zijn wanneer ik op mn 80ste nog steeds in mn V6 wil rijden…
Beetje off topic, maarre ben zeker voor een magazijn vol XM onderdelen. Heb op zich al wat liggen.. Hoe gaat dat eigenlijk bij de BX club?Centraal een wrak kopen en slopen of levert men gewoon wat in?
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
garagestmarien schreef:zo’n aandrijfas kost nieuw nog geen tweehonderd. dat mag voor jou toch geen probleem zijn? nu hoef je nog geen dure huur te betalen….
Moet je eens aan een dealer vragen wat zo’n as moet kosten…..kejje lachuh
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002