Zoals de titel al een beetje aangeeft vraag ik mij af HOE belangrijk het is om de waterpomp en spanrol te vervangen bij een distributieriem wissel.
Ik denk dat ik uit voorzorg wel de spanrol vervang maar ik ben vooral benieuwd of de waterpomp vervangen bij het blok (171c) van mijn BX 16 RS echt belangrijk is.
Teller staat op 120 000.
Ik kan nergens in de Haynes of de vraagbaak een hint terug vinden waarbij ze schrijven dat het MOET zoals bij vraagbaken van andere auto’s wel het geval is (ik had een fiat uno en daar moest het WEL volgens de vraagbaak).
Bedankt!
Julius
Hoi Julius!
het is idd verstandig om samen met de d-riem ook de waterpomp te laten doen.
de prijs voor een nieuw pompje is niet al te duur. Bovendien moeten ze bij een defecte pomp ook de d-riem verwijderen.
Ik laat het altijd samen doen
heb ik dan de volgende tijd geen rare dingen te verwachten.
groet
Peter
Hee Peter,
Inderdaad dat dacht ik ook. Alleen heb ik ook verhalen gelezen hier op het forum dat je eigenlijk pas de waterpomp hoeft te vervangen rond de 300 000 km. Misschien dat ik dan beter iets langer door kan sparen en het meteen ook doen. Moet toch ook KVS vervangen.
nou,
de vorige keer ben ik voor de d-riem bij de Hegru in Veldhoven geweest.
ik mocht er tijdens de reparatie bij zijn. Zij hebben mij laten zien, dat de waterpomp aan vervanging toe was (groene aanslag).
Zelf heb ik ook gelezen dat sommige pompen 300.000km hun werk doen.
enige punt die voor mij telt:
ik moet het bij een garage laten doen. Dus betaal ik even veel met/of zonder pomp (qua werkuren). Wat heb ik eraan als mij naar de revisie van de d-riem de waterpomp stuk gaat.
dubbele prijs en dubbel problemen.
maar dat is voor iederen anders.
Ik doe het zelf. Maar als ik de pomp vervang dan scheelt het me een hoop werk
Ik doe het gewoon. Die 35 euro extra. Wat maakt het ook uit.
Bedankt!