Hoi, ik heb een 1.4i sport uit 1999.
De motor etc. zijn helemaal origineel.
Alleen de achterste demper is vervangen voor een “Devil” demper.
Als je er nu een scherpere nokkenas in zou zetten, hoe zit het dan met de uitlaat?
Is die dan nog groot genoeg?
En het koelsysteem is naar mijn mening dan al helemaal te klein.
Als ik nu in Oostenrijk door de bergen rijd word die mooi warm.
Kan ik zomaar radiator er uit mikken en een saxo diesel exemplaar terug plaatsen? (Foorfront zou wel universele bevestiging hebben?).
Vroegen bij mijn polo kon dat ook ...
Of is het zo dat als het vermogen vergroot word d.m.v. een nokkenas dat er dan iig een grotere kat (of geen, maar apk niet handig), en een grotere uitlaat, met minder weerstand. (en mischien zelfs een ander spruitstuk?
Achterhoeker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Hallo,
De nokkenas vervang je bij deze motor niet zomaar, hiervoor moet de kop eraf en dan is het een heel karwij.
De uitlaat is volgens mij gewoon groot genoeg, de vts 1.6 16v heeft niet veel grotere uitlaat. Wat je wel kan doen is een spagetti spruitstuk erop.
Een andere chip evt.
Voor de koeling, je kan kijken of een radiateur van een 1.6 16v groter is.
Evt een dubbele fan of een thermocontact plaatsen dat sneller inschakeld.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Hmm oke, bedankt voor de info.
1 beslissing heb ik bij deze al genomen.
Om vermogen te winnen ga ik niet (alleen) een spaghetti plaatsen, of chippen.
Als ik wat wil dan zal de kop er af moeten, en ach, als die er toch af is, dan laat ik hem bewerken ook, daar heb ik een adres voor.
Maar goed of ik dat ooit ga doen?
Denk dat ik maar gewoon een paar jaar hier nog mee rijd en dan een C2 VTS koop ofzo.
Achterhoeker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Opzich loopt een 1,4 orgineel ook best wel leuk
En als je er vanalles aan laat doen is het nog maar de vraag of je het verwachte resultaat haalt.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Ik weet er alles van.
Als je het doet moet je het goed doen, of laten doen, en dat is meteen ook al erg durr, en je motor slijt daarna vele malen sneller.
Heb er ervaring mee.
Had een polo die opgevoerd was, maar daar kon je de nokkenas zo onder het kleppendeksel vervangen.
2 motoren kapot gereden in een jaar tijd, door het opvoeren.
Beter is dus een VTS motor, of beter gezechd gewoon een SAXO VTS kopen.
Oke, zaak is weer opgehelderd.
Achterhoeker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Wel met bedrading, computer, bak etc, word het toch een heel karwij
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Hmzzz is ook een optie, alleen zo’n blok is qua gewicht zwaarder (neem ik ff aan), is de vering daarop berekend?
En hoe zit het als ik en ongeval maak?
Verzekering gaat moeilijk doen?
Achterhoeker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Jij hebt een sport uitvoering, die is afgeleid van de vtr.
Bak, bedrading, enzo is allemaal anders.
Qua onderstel denk ik dat je niet veel moet aanpassen.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Hmzzz, klinkt wel zo.
Zou je een auto recycle bedrijf moeten vinden waar je het van kan kopen de hele zooi.
Is punt 2 natuurlijk zijn alle ophangingen beugeltjes, kabel doorvoeren en dergelijke het zelfde?
Achterhoeker
Maar als er toch een andere moter in zou gaan, wat is de snelste?
En wat past er nog in?
Neem aan Saxo/106 motoren?
Xara zou wel anders zijn, en al past het te zwaar zijn?
Achterhoeker
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Als je van een schadebak alles kunt overzetten is het natuurlijk makkelijk. Bedrading is volgens mij vrij makkelijk te vervangen, stekkers en doorvoer etc zal wel hetzelfde zijn.
Computer, uitlaat, koeling enzo moeten ook veranderd worden.
Het snelste is die 1.6 16v uit een 106 gti of saxo vts.
Heeft 120 pk en is makkelijk wat aan te passen. (nokkenassen kunnen bij deze motor makkelijk vervangen worden)
Alle typen TU motoren kunnen erin, dus een 1.6 16v is de zwaarste motor.
De zwaardere motoren (xsara vts etc) passen simpelweg niet.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
ff googlen wat zo’n geintje kost. ..
Achterhoeker