33 euro lijkt me voor een garage practisch gratis…
Na aftrek van de belasting heb je dan een uurloon over van net 20 euro als je een hele goede boekhouder hebt.
En dan moeten de vaste lasten nog betaald worden, investeringen gedaan etc., bijna schokkend goedkoop…
45-50 euro is vrij normaal voor een goede niet-dealer, menig dealer zit zelfs al aardig hoger dan de 65 die ik hierboven lees. Heb al weleens 80 gehoord.
Voordeel van een eenden-specialist is natuurlijk dat’ie niet hoeft te investeren in een diagnose computer van €5000 of een airco-vul-apparaat van €3000….
ben van mening dat de auto wereld ook de prijzen vaak omhoog drijft want vaak heeft men toch geen keuze enz
want als je reeel nadenkt is een autobedrijf niet het eninge bedrijf dat bijv kosten maak als je het vergelijk met bijv een bouwbedrijf enz waarom vraagt men daar nog steeds niet meer dan 40 euro voor een vakman
terwijl men daar ook nieuwe dingen moet aanschaffen enz enz
het is daarom ook niet voor niets dat men als de auto bijv 6 jaar oud is niet meer een dealer opzoek
citroenc2 schreef:bals je het vergelijk met bijv een bouwbedrijf enz waarom vraagt men daar nog steeds niet meer dan 40 euro voor een vakman
terwijl men daar ook nieuwe dingen moet aanschaffen enz enz
Omdat de apparatuur die een vakman in de bouw gebruikt veel langer meegaat: een mobiele kraan bijvoorbeeld gaat gewoon een aantal jaren mee. Die vakman kan vervolgens dat apparaat gedurende de gehele levensduur van het apparaat gebruiken (tenzij hij natuurlijk ontslag neemt ofzo). Hetzelfde geldt voor andere zaken als boormachines, buigijzers en ander gereedschap.
Als een garagebedrijf een apparaat moet aanschaffen voor de uitlezing van een auto gaat dat apparaat weliswaar mogelijk eindeloos mee, maar dat autotype waar dat apparaat voor bedoeld is hooguit drie jaar. En dan wordt er ook nog van de garagist verwacht dat hij over 15 jaar dat apparaat nog steeds heeft staan. Dus heeft hij na verloop van tijd al gauw 30 van die apparaten staan waarvan een deel maar sporadisch wordt gebruikt.
Daarnaast hebben ze ook nog te maken met voortdurend wijzigende regelgeving: Als ze per 1 januari van een jaar bepaalde uitlaatgassen moeten kunnen vaststellen kan het maar zo zijn dat ze per 1 juli weer andere zaken moeten kunnen meten. Dus gaat zo’n apparaat maar een half jaar mee.
En dan kun je wel denken van niet, maar iemand (jawel: jij de klant) zal dat moeten betalen.
EW schreef:citroenc2 schreef:bals je het vergelijk met bijv een bouwbedrijf enz waarom vraagt men daar nog steeds niet meer dan 40 euro voor een vakman
terwijl men daar ook nieuwe dingen moet aanschaffen enz enzOmdat de apparatuur die een vakman in de bouw gebruikt veel langer meegaat: een mobiele kraan bijvoorbeeld gaat gewoon een aantal jaren mee. Die vakman kan vervolgens dat apparaat gedurende de gehele levensduur van het apparaat gebruiken (tenzij hij natuurlijk ontslag neemt ofzo). Hetzelfde geldt voor andere zaken als boormachines, buigijzers en ander gereedschap.
Als een garagebedrijf een apparaat moet aanschaffen voor de uitlezing van een auto gaat dat apparaat weliswaar mogelijk eindeloos mee, maar dat autotype waar dat apparaat voor bedoeld is hooguit drie jaar. En dan wordt er ook nog van de garagist verwacht dat hij over 15 jaar dat apparaat nog steeds heeft staan. Dus heeft hij na verloop van tijd al gauw 30 van die apparaten staan waarvan een deel maar sporadisch wordt gebruikt.
Daarnaast hebben ze ook nog te maken met voortdurend wijzigende regelgeving: Als ze per 1 januari van een jaar bepaalde uitlaatgassen moeten kunnen vaststellen kan het maar zo zijn dat ze per 1 juli weer andere zaken moeten kunnen meten. Dus gaat zo’n apparaat maar een half jaar mee.En dan kun je wel denken van niet, maar iemand (jawel: jij de klant) zal dat moeten betalen.
tuurlijk zullen er dingen zijn die lang mee gaan maar er is zat dat jaarlijks vervangen wordt enz
maar om een voorbeeld te geven neem een manitou dan is een bedrijf wel ruim een ton verder terwijl zo ding niet eeuwig meegaat in de bouw
maar wat ik nu vooral lees is dat het vooral de schuld van de apk keuring is enz omdat men steeds weer andere eisen stelt
kijk het gaat mij echt niet erom als iemand winst maakt enz maar het lijkt mij wel logisch als men ook vergelijkt
Ik ben het met je eens dat je moet vergelijken, ik geef alleen een paar punten aan waarop je vergelijking mank gaat.
Een ander punt is de mate van concurrentie: in de bouw is veel meer concurrentie dan bij de garagebedrijven waar veel mensen bij hun eigen garage blijven (wat ook leidt tot wederzijds vertrouwen).
Overigens gaat dit in de bouw ook wel op, maar in iets mindere mate (de partijen die veel laten bouwen zijn in het algemeen verplicht aan te besteden in vrije concurrentie).
EW schreef:Ik ben het met je eens dat je moet vergelijken, ik geef alleen een paar punten aan waarop je vergelijking mank gaat.
Een ander punt is de mate van concurrentie: in de bouw is veel meer concurrentie dan bij de garagebedrijven waar veel mensen bij hun eigen garage blijven (wat ook leidt tot wederzijds vertrouwen).
Overigens gaat dit in de bouw ook wel op, maar in iets mindere mate (de partijen die veel laten bouwen zijn in het algemeen verplicht aan te besteden in vrije concurrentie).
idd maar daarom vraag ik me af waarom bijv mensen dat niet zo doen met dure dingen
zo heb ik onlangs een aantal offertes laten maken voor een d riem wissel met waterpomp enz en de zaten echt flinke verschillen in voor het werk terwijl het allemaal garages waren die goed bekend staan
Ik denk dat het heel simpel is. Hoe hooggekwalificeerder het werk en hoe meer hooggekalificeerde apparatuur je nodig hebt, hoe hoger het loon.
Natuurlijk is het in de garage een gemiddelde. Voor het inbouwen van een autoradio bij een eend betaal je hetzelfde uurloon als bij een C6 (terwijl je bij de dealer wel weer verwacht dat er geen storingen optreden met andere boordelektronica). Zelfde als bij een riempje vervangen bij een BX 1.4 TU of een C6… van de dealer wordt wel weer verwacht dat ie weet dat door modificatie x het onderdeel A moet worden toegepast icm organisatienummer zoveel…
Niet zo vreemd dat eigenaren van oudere auto’s de garage om de hoek opzoekt. Die heeft de kennis daarvoor ook wel in huis en is goedkoper.
Het verhaal van concurrentie in bouw en niet in garages vind ik onzin. Ook in het garagebedrijf is de concurrentie gigantisch.
Dat is natuurlijk een continu proces. 15 jaar geleden hoorde je DHZers ook al zeggen: met die moderne elektronica in auto’s (lambda geregelde injectie systemen, zelfdenkende koelfans, dat soort werk) kun je niks meer zelf…
mpostma schreef:Het verhaal van concurrentie in bouw en niet in garages vind ik onzin. Ook in het garagebedrijf is de concurrentie gigantisch.
Nou zal dat misschien ook aan je omgeving liggen: in mijn omgeving gaan veel mensen altijd naar dezelfde garage. En ik ben bang dat ik er ook zoéén ben. Ze moeten alleen niet al te grote bokken schieten. Dat vind ik namelijk wel belangrijk bij een garage.
citroenc2 schreef:als je het vergelijk met bijv een bouwbedrijf enz waarom vraagt men daar nog steeds niet meer dan 40 euro voor een vakman
terwijl men daar ook nieuwe dingen moet aanschaffen enz enz
euh, dat doen ze al een tijdje hoor (alleen krijg je dat niet in je loonzakje).
ik zit alweer een stukje hoger zelfs, maar ja, ik mag me dan ook specialist noemen
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
hmm ik ben al ff aan de puzzel om wat freelance enzo erbij te gaan doen.
en met een uurloon van 30 euro kan ik beter voor de baas blijven werken.
na aftrek van belasting en overhead kosten blijft er 1500 euro per mnd over, op basis van 40 uur per week….
ik vraag me dus af hoe een garage bedrijf de zaak kan betalen van 33 euro per uur..
als je rekend dat je moet investeren, de huur/hypotheek betalen ,en een zooi afdrachten voor milieu enzo,, dan is 40 toch wel een minimum..
een leuke link om eea duidelijk te krijgen , als je dat leest zul je het uurtarief in de garage beter begrijpen….
mvgr wupke
laat ik mezelf tot het gelukkige deel van de bevolking scharen wat driekwart van zn auto zelf kan onderhouden en repareren.voor dat laatste eenkwart moet ik ander volk inschakelen.de laatse apk was dus een drama. remslangen moesten terstond vervangen worden de auto werd vol vette vingers in en extern afgeleverd met excuus opgelost,in het weekend met mn dochter op verjaardag savonds naar huis vloog de spanning steeds van de radio af,achterverlichting viel steeds uit, zit je met kroost in de auto,bleek de massa van de verlichting heel slecht te zijn,levensgevaarlijk, gasverdamper door derden verziekt met gevolg door het stampen van de motor een bovendashbord gescheurd,nieuwe verdamper 375 euro,auto loop en rijdt als nieuw, auto gespoten na schade, moest twee keer terug, terwijl je zelf stipt het onderhoudschema volgt en goede gehomologeerde onderdelen gebruikt.
tegenwoordig een goed adresje die mij ondersteunt en geen bagger aflevert…
de citroen-liefhebber
mpostma schreef:B_iks schreef:Jay-Jay… schreef:Iemand hier nog ervaringen met van Boxmeer uit st.Oedenrode/Oss??
Zoek je een specialist in de buurt van Uden?
Overweeg anders ook van Empel in Berlicum.
ik heb prive en zakelijk al veekl te veel meegemaakt.ik vertrouw ondanks van empel ben ik nooit geweest)
nog maar eenpersoon in mijn omgeving.zoek zelf maar uit wie
vorige week nog bij een c4 met een leeuw erop, door andere dealer (massameukmedia) afgeleverd met een losse benzinepomp,pakking niet aanwezig en na voltanken een halve tank benzine kwijt (auto stonk vreselijk naar benzine)in 150 km en een verkoper met de opmerking /ik ben geen techneut,ofwel kook maar gaar met net 15000 euro aan een 307 uitgegeven,,,,,....) is ditnormaal???
de citroen-liefhebber
Je mag best de naam van de betreffende dealer noemen, Le Velo in dit geval dus.
De ervaringen bij deze dealer wisselen blijkbaar, zelf ben ik één keer hier geweest en werd toen goed en vriendelijk geholpen, maar de meeste verhalen die ik over deze dealer hoor zijn triest.
Vreemd genoeg scoort Motorhuis hier in Rotterdam en omgeving slecht.
Ik ga voor mijn onderdelen 20km verderop in Waddinxveen bij de Noordegraaf langs, daar word je tenminste wel vriendelijk en goed geholpen.
remahac5 schreef:vandaag nog eens langsgegaan bij de c-dealer in Den Haag met de naam van franse fiets - binckhorst om lakstift . Service blijkt er nog steeds slecht te zijn. als klant kom je voor onderdeel maar de monteurs hebben het te druk met hun eigen onderdelen bij elkaar te zoeken op PC
Als je de magazijbheerder je eindelijk wilt helpen gaat ie met tegenzin zijn magazijn in zonder de code te weten, en komt als snel met niks terug.
De aftersales is daar echt niks . De vorige keer mijn C5 ivm computerdiagnose te bracht om 8.00 en om 16.30 zelf ns gebeld of ie klaar was . uw auto meneer welke o ja die c5 o jee helaas dr is niks aan gedaan, de werkopdrachtorder is niet doorgegeven! Deze dealer is enkel voor leaseklanten niet voor particuliere rijder. Ze hebben die liever niet lijkt het wel. Eerder al eens een gezeur gehad over schadereparatie van 6000 euro alles zou de verzekering vergoeden , maar de dealer stuurde mij mooi een rekening ipv naar de assurantiemaatschappij, dus ook de administratie gaat met de franse slag. Wat moet je van zo’n dealer die nu ..... brommobielen erbij doet. mij zien ze daar niet meer. Die lakstif heb ik bij motorhuis gekocht omde hoek snelle en vriendellijk aftersales daar .
wie het kleine niet eert is het grote niet weerd.
ook een klant die een lakstift komt kopen is een klant wie weet brengt hij volgende week zn auto voor eengrotere klus bij jou
of ben ik te ouderwets?????
de citroen-liefhebber
ik ben tussen de 40 en50
de citroen-liefhebber