Doet ie `t of doet ie `t niet ? Waar zit de regulateur ?
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 07 januari 2005 12:15 AM

En daar stond ik weer !  Evil or Very Mad
Met de wagen gereden geen probleem; gestopt en willen starten probleem. Startmoter draaide moeilijk rond en m`n accu had zoiets van doe `t zelf maar. Starkabels eraan en de (sl)Opel bestelbus van de zaak erbij, starten en poef ie liep weer als `n zonnetje. 5 Km gereden en gestopt om te tanken. Starten…no way (ik hoorde zelfs `t relais van m`n startmoter niet klikken). Starkabels d`r aan en met behulp van een 30 jaar oude Mercedes (toen nog een echte auto) gestart (dank je Mercedes/Classiccar liefhebber :fijnsturen ).
15 Km verder (thuis Laughing ) gestopt en wat denk je wat…...accu weer zo dood als een pier Sad
Tijdens het rijden werd ik gewaarschuwd dat de ABS niet functioneerde als ik remde of het knipperlicht gebruikte Confused ; de waarschuwing kwam maar héél kort op het display; verder niks aan het handje.
Toen ik de wagen probeerde te starten begon m`n blower te draaien terwijl deze uit stond (idiote electronica Crying or Very sad )
Mijn acculampje brandt niet tijdens het rijden maar ik denk toch dat hij niet bijlaadt maar wel genoeg (of misschien zelfs teveel) stroom aan het systeem levert. Met draaiende moter is de spanning op de accu ca. 10,5 Volt (ik dacht dat dat hoger diende te zijn).
Voor zover mijn kennis reikt is de regulateur van de dynamo datgeen welke ervoor zorgt dat de stroom zowel naar directe verbruikers als naar de accu gaat.
Waar zit de regulateur van de dynamo bij een 3.0V6 (Willemmmmmmm Wink ) ; zit deze op de dynamo (ik hoop het want dan heb ik garantie) of niet ? Zo niet; waar vind ik dat kreng ?

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
jeroentje
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004

- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Gepost: 07 januari 2005 01:11 AM
  [ # 1 ]

Regelaar zit idd op de dynamo.
Met draaiende motor hoort boordspanning rond de 14v te liggen.
(liefst iets boven de 14v)

Profiel  
 
NoisemakeR
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 622
Geregistreerd: 10-08-2004

Gepost: 07 januari 2005 01:41 AM
  [ # 2 ]

Als ik jou was zou ik de spannings regelaar van de dynamo eens doormeten. Ik denk dat daar het probleem ligt.

mvg Joost

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 07 januari 2005 03:43 AM
  [ # 3 ]

Dank je jongens…bevestigt wat ik al dacht.  Laughing

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 januari 2005 10:49 AM
  [ # 4 ]

De regulateur regelt niet de stroom tussen verbruikers en accu. De regulateur regelt de dynamo. De dynamo levert dankzij de regulateur een spanning van 14 volt. Afhankelijk van verbruikers levert ie stroom. Een lege accu vraagt meer stroom dan een volle. De verbruikers krijgen stroom uit de dynamo, via de accu, die als een soort buffer fungeert!.
Een 70A dynamo kan max 70A leveren. =840 watt.
Als je 14 koplampen aanzet heb je de max stroom bereikt. daarboven gaat de accu leeg lopen…..
Cool

Als de regelaar geen stuur stroom naar je dynamo stuurt doet de dynamo het niet…
Laughing

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 07 januari 2005 10:53 AM
  [ # 5 ]

Gaat je acculampje ook zachtjes branden en weer uit als je gas geeft ? Dan is het meestal een kwestie van een defecte dynamo, wat jij aangeeft is volgens mij je Accu Smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 januari 2005 11:10 AM
  [ # 6 ]

De regulateur zit in je dynamo. Die gaan wel eens stuk. Ga eens naar een elektroboer en laat je dynamo testen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 07 januari 2005 03:09 PM
  [ # 7 ]

Geen controlelampjes die zwak branden en nog geen jaar oude accu maar…....de dynamo is enkele weken geleden gereviseerd (zie topic Wat kost een dynamo ?). Dus ik denk dat er in die revisie een fout gemaakt is…ik heb nog garantie….alleen het weer in en uit bouwen Crying or Very sad

Als ik het haal dan laat ik het circuit vanmiddag doormeten.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 07 januari 2005 08:11 PM
  [ # 8 ]

eh ja, de spanningsregelaar wordt meestal vergeten…...
Ik weet hoe het is om een defecte spanningsregelaar te hebben, zeker als men bij de dealer dit onderkent en gewoon de halve ontsteking vernieuwen.
Bij mij gingen de lampen op een bepaald tempo dimmen

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
JustShootMe
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 320
Geregistreerd: 02-10-2004

Gepost: 19 januari 2005 05:35 AM
  [ # 9 ]

Probleemtje opgelost….....was een los zittend kabeltje…....hahaha. Ik vond het al vreemd; soms laadde hij goed bij soms niet; soms brandde het controlelampje heel zwak, soms fel en soms…niet. Fijn he die electronica.

Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook