Vraagje: kun je in een PSA-auto met XU-motor iedere andere XU-motor inbouwen (met de nodige aanpassingen natuurlijk)? Aansluitingen, blokgrootte e.d. zijn voor alle XU’s gelijk? Kun je bijvoorbeeld een 1.4 XU wisselen met een 1.7 XUD?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Is XU volledig uitwisselbaar?
oudelut schreef:Vraagje: kun je in een PSA-auto met XU-motor iedere andere XU-motor inbouwen (met de nodige aanpassingen natuurlijk)? Aansluitingen, blokgrootte e.d. zijn voor alle XU’s gelijk? Kun je bijvoorbeeld een 1.4 XU wisselen met een 1.7 XUD?
Er bestaat toch geen 1.4 Xu….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: Is XU volledig uitwisselbaar?
waterman771 schreef:Er bestaat toch geen 1.4 Xu….
Officieel niet nee, maar ik heb begrepen dat de Y2 en J2-motoren van Simca de voorlopers zijn van de XU-motoren…?
Laat ik het dan anders vragen: past het BX-turbo-diesel-blok bijvoorbeeld in een AX 1400?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: Is XU volledig uitwisselbaar?
oudelut schreef:
Laat ik het dan anders vragen: past het BX-turbo-diesel-blok bijvoorbeeld in een AX 1400?
Nee, dat gaat echt niet passen. Een AX TU-motor lijkt in helemaal niets op de XU, en dus is de motorruimte veels te klein…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Re: Is XU volledig uitwisselbaar?
waterman771 schreef:Nee, dat gaat echt niet passen. Een AX TU-motor lijkt in helemaal niets op de XU, en dus is de motorruimte veels te klein…
Puur afhankelijk van de ruimte onder de kap dus? Qua opstelling, aansluitingen e.d. zijn beide motoren wel uitwisselbaar? Tenslotte liggen zowel de TU-1400 alsook de XUTD-1700 beide voorin de BX (en bijvoorbeeld Horizon)? Is het ruimtegebrek de enige bepalende factor in dezen?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
ach, als het per se moet….
mijn lief heeft ooit een 1.8 blok uit een austin maxi in een mini gebouwd en een 3.1V6 in zijn zodiac.
het kost wat tijd in hak en snijwerk, maar het is te doen.
neem maar van waterman aan, dat het niet gaat. niet zomaar.
Dat neem ik wel aan, probeer niet eigenwijs te zijn, hoor!
Kan ook beter gewoon de gedachten delen: inbouwen van een BX-TD-blok in een Matra Rancho…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
ik heb ooit eens een reportage gezien van een motorfiets met een BX dieselblok
maar dat heeft hier natuurlijk niets mee te maken
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
heeft de eerste reeks van de Peu 309 ook een diesel gehad? welk blok was dat?
de benzine versie was tot 89 het Simca blok
lijkt me wel leuke operatie, dan nog een automaat bak uit een Simca 1309 erachter hangen
veel plaats heb je niet dus het moet wel passen, kijk eens in mijn fotoalbum daar staan kiekjes van de motorruimte
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Motorsteun ophaning van XU en TU zijn anders… Gelast!
Oftewel een auto met XU kan alleen XU in en een TU alleen TU…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
paso schreef:heeft de eerste reeks van de Peu 309 ook een diesel gehad? welk blok was dat?
de benzine versie was tot 89 het Simca blok
lijkt me wel leuke operatie, dan nog een automaat bak uit een Simca 1309 erachter hangen
veel plaats heb je niet dus het moet wel passen, kijk eens in mijn fotoalbum daar staan kiekjes van de motorruimte
Daar zat gewoon de XUD9 in, net als bij de Talbot Horizon. Bij de 309-benzine’s waren alleen de 1.1 en 1.3 van Talbot afkomst, de 1.6 (ook leverbaar met 4-traps automaat) en 1.9 (in GT en GTI) waren XU’s.
Precies, in de Horizon en de 309 heeft het dus allebei gepast (Simca-benzinemotoren en XUD’s)... De grote vraag is dus of de Rancho voldoende ruimte in het vooronder heeft?!
Het zou dan inderdaad ook de bedoeling zijn om er een automaat aan te hangen. Om er zo een soort Rancho Rover van te maken?!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Is dit een auto waar je vervolgens ook weer de weg mee op wilt?? Dan zou het namelijkw el eens lastig kunnen worden, zeker als je een benzinemotor voor een dieselmotor verwisseld. Je zult dan je kenteken aan meoten laten passen en dat betekent dat de auto gekeurd moet worden bij de RDW.
En als dit een blok is wat er normaal gesproken niet inligt kan dat wel eens een probleem worden ivm typegoedkeuring.
Als het een auto is voor autocross of iets dergelijks maakt het natuurlijk niet zoveel uit.
Maar anders zou ik toch maar eens heel goed informeren hoe dit precies werkt, zodat achteraf niet blijkt dat je er de weg niet mee op mag.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
ik weet nog een matra bagheera staan waarom daar geen BX sport motor in bouwen
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
McDean schreef:ik weet nog een matra bagheera staan waarom daar geen BX sport motor in bouwen
Nogal off-topic: Bagheera’s zijn ‘nogal’ roestgevoelig. Murena’s zijn volverzinkt en hebben geen roestproblemen. Daar kan een XU in, maar b.v. ook een Alfa V6.
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
rb schreef:McDean schreef:ik weet nog een matra bagheera staan waarom daar geen BX sport motor in bouwen
Nogal off-topic: Bagheera’s zijn ‘nogal’ roestgevoelig. Murena’s zijn volverzinkt en hebben geen roestproblemen. Daar kan een XU in, maar b.v. ook een Alfa V6.
vind je??? roestgevoelig?? deze matra viel bijna uit elkaar
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!