Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dit onderdeel kom ik onder mijn motorkap tegen, terwijl ik het nergens terug kan vinden in de vraagbaak, instuktieboekje of het Kluwer boek…
Zoals je kan zien is het een radiatorachtig ding, maar ik neem aan dat het niet de oliekoeler is, die zit ergens anders.
Wie weet het?
Groetjes, Patrick
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Wat is dit?
Koel-/verwarmingselement voor gasinstallatie?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Nope, er zit (nog) geen LPG in…
Op de afbeeldingen in het instruktieboekje is deze plak gewoon helemaal leeg, maar het ziet er wel erg origineel uit. Ik heb wel iets gehoord over een zgn benzine verwarmer die tevens de motor voorverwarmd, maar daar heb ik geen knopjes voor op het dashboard.
Re: Wat is dit?
patje74 schreef:Zoals je kan zien is het een radiatorachtig ding, maar ik neem aan dat het niet de oliekoeler is, die zit ergens anders.
Foto van een 78’er GS Club C-Matic:
Daar zit ie ook in. Probeer eens aan de hand van onderstaand schema wat leidingen te volgen. Misschien toch de oliekoeler?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Het feit dat dit ook een C-matic is, verteld misschien wel dat het daar iets mee te maken heeft. Maar de oliekoeler is het niet, die zit in het midden, bij de carborateur.
Wel een mooi schema trouwens, bedankt!
Komt me niet bekend voor ... en ik heb geen C-Matic
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dat ziet er erg mooi en schoon uit man! Maar idd, het is bij jou maar een kale boel in dat hoekje, het zal dus wel met de C-matic te maken hebben.
Btw waar is je luchtfilten?
Gr. Patrick
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
vaag ding, t lijkt wel veel op een hetelucht verwarming maar dat zal t niet zijn, wat zit er zoal aan aan slangen of draden ?
Misschien een duidelijkere foto, of staat er een merknaam ofzo op ?
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja ik denk dat het toch iets met de koeling van de C-Matic te maken zal hebben. Waar voert de oliekoeler zijn warmte naartoe af?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Oliekoeler
GS Cmatic : on trouve les pièces spécifiques suivantes, destinées à refroidir l’huile du convertisseur. Le moteur a un vilebrequin légèrement plus court pour faire passer le convertisseur.
1 radiateur - 2 manche à air - 3 - 4 tuyauterie vers convertisseur . Au bout du levier de vitesse se trouvent les contacts de l’embrayage qui demandent un réglage précis.
Het gaat dus om de voor de C-Matic specifieke onderdelen, bedoeld om de olie van de transmissie te koelen. Het is dus toch de oliekoeler.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
OK! Nog een oliekoeler dus, ik kreeg al zo’n vermoeden.
Bedankt voor het speurneuzenwerk!
Gr. Patrick
patje74 schreef:Dat ziet er erg mooi en schoon uit man! Maar idd, het is bij jou maar een kale boel in dat hoekje, het zal dus wel met de C-matic te maken hebben.
Btw waar is je luchtfilten?
Gr. Patrick
Jaja, schone boel ... zo verbaas ik me dus ook nog steeds! ik heb de vorige eigenaar vorige week gebeld (ik kreeg zijn telefoonnummer van de Dealer) en hij heeft deze auto in de Franse Ardennen gekocht. Toen hij de auto kocht was hij erg dof en heeft erg veel tijd in het poetsen gestopt: dus nooit overgespoten!!!
Het luchtfilter ontbreekt, CitroTon was met het onderhoud bezig toen ik deze foto maakte. Verder zag ik op jouw foto eindelijk waar de slinger hoort te liggen, maar daar is bij mij weer geen plek voor: vette toetttterrrr zat er bij mij in!
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@Revi
Is er, door die scheepshoorn, nog wel plaats voor je reservewiel? Mijn toeter is trouwens defect, maar ik heb nog een 2cv-toeter liggen, dus die gaat er binnenkort in.
Gr. Patrick
Haha, het resevewiel ligt er ook onder ... geen probleem ... ik moet alleen nog iets voor de slinger bedenken want die ligt nu zo losjes in de auto.
Remco
currently a fakir on his magic carpet, a BX @BX19TZS
patje74 schreef:OK! Nog een oliekoeler dus, ik kreeg al zo’n vermoeden.
Die tegen je spatscherm koelt dus je vernellingsbak/C-matic-olie en die andere de olie van je motorblok. Alles luchtgekoeld.
Op het forum van La page de la GS ben ik nog wat discussies tegengekomen over de te gebruiken vernellingsbakolie. Zou Total Fluide T moeten zijn, maar dat wordt niet meer geproduceerd. Onduidelijk (onenigheid) wat nu een goed alternatief is: Total Fluide ATX (wordt o.a. geleverd door Technique Digital) of Mobil ATF 220 Dexron II.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik zie nu net dat het ook in de olyslager vraagbaak staat;
Op de linker voorwielkuip is een oliekoeler gemonteerd; als onder het rijden het controllelampje voor de olietemperatuur van de koppelomvormer gaat branden, dient men naar een lagere versnelling terug te schakelen en zo te blijven rijden tot het lampje dooft. Rijd in de eerste versnelling naar de dichtstbijzijnde Citroëmdealer als het lampje blijft branden en laat de storing lokaliseren.
De halfautomatische transmissie moet met een speciale olie worden gesmeerd…......enz…......
Het is mij ondertussen helemaal duidelijk, wel vind ik het interresant welke olie het beste hiervoor gebruikt kan worden. Als je daar meer over leest dan hoor ik dat graag! (ik kan geen woord Frans lezen dus….)
Gr. Patrick