Ga toch maar even de vraag stellen alvorens naar de dealer te gaan.
Heb onlangs men starter vervangen (zie problemen starter) en heb daarbij men batterij afgekoppeld.
Na de montage en het weer aankoppelen v/d batt. hoorde ik bij het starten aan waarschuwingsgeluid (zoals in de vlieger als je je gordels moet aandoen), op de display verscheen dat er een probleem was met de airbag van de passagier. daarbij branden ook de 2 verklikkerlampjes; 1 van dat de airbag van de passagier is uitgeschakeld (alsof je deze met de sleutel zou afzetten)
2 het lampje “airbag”
nu weet ik wel dat er soms fouten optreden door een slechte verbinding van de fiche onder de stoel en deze stoel is omhoog geweest voor aan de batterij te geraken maar waarom dan de passagiers-airbag ???
of is het gewoon een foutcode die optreedt bij het afleggen van de batterij en moet ik dit in de garage laten uitwissen ?? iemand een idee.
(pic 2003 2.0hdi)
Normaal gesproken krijg je deze storing niet als je de accu afgekoppeld hebt…..en de bedrading van de passagiersairbag loopt niet bij de stoel, dus mogelijk dat het gewoon toeval is…..Zou hem toch maar even laten uitlezen.
voila, laten uitlezen, computer airbag kapot.
ongeveer 230 euro en plaatsing 100 euro.
na 2! km tellers die stuk zijn gegaan
een opvoerpomp in het reservoir die stuk was
een afgeblotte voorbumper die herspoten is
6 maanden gerammel in men dashboard
een starter
en nu een computer v/d airbags, op 4 jaar en een paar maanden,
word ik het wel beu.
weet ik veel, batterij afkoppelen en 1u 30 daarna terug aankoppelen zonder dat er ook maar een contact opstaat.
hoe dat daar een stroomstoot zou kunnen opkomen lijkt mij een goede vraag.
misschien wel iets te maken met de zetel die omhoog is geweest en een probleem in de fiche, raadsel…......
@sven: weet je ook wat de omschrijving van de storing is die er uitgelezen is? :
xsara picasso SAC_AUTOLIV
———————————
Défaut fugitif
Défaut interne du calculateur (interface VAN) non défini
————————————
Défaut non référencé en après vente (206f)
nu weet ik niet dat deze foutcodes ook in het nederlands bestaan maar de garage hier in Brussel is het altans Frans.
Man was wel zo vriendelijk om hem gratis te controleren,
1 maal de pc leeg te maken en ik moest terugkomen als het zich terug zou voordoen want er stonden eerst 2 foutcodes op naar het schijnt.
(1 van algemene fout zoals erboven en 1 van de linkse laterale airbag die ook “fugitif” was; hij moest weten welk van de 2 de oorzaak was van de volledige defaut - en ik heb ooit wel eens een foutmelding gekregen maar dat was toen opgelost met wat te prutsen aan de fiche onder men stoel, die zal er nog ingestaan hebben ???)
bij mijn vertrek kwam het er terug op de airbag fout, ben terug binnen mogen rijden en dan stond zoals boven vermeld.
heeft hij voor mij afgeprint
nu zit ik alsmaar te denken maar wat kan dit veroorzaakt hebben.
batterij afkoppelen
starter vervangen
batterij aankoppelen en kapout???
en een fiche geraakt vooraan ??? als er al een zou zitten ????
toegegeven het is wel wrikken om die bosh starter erin te krijgen.
heb daar alles netjes gekontroleerd….......zonder succes
het rare is ook dat ;
ofwel komt er niets op men display en hoor ik alleen dat “vliegtuig -gordel” geluid bij het starten
ofwel staat er op dat de passagiers airbag afstaat en brandt alleen dit lampje
ofwel start ik , krijg ik de gong, passagiers airbag fout en “storing airbags en branden de 2 lampjes.
hij zal het wel weten de garagist, het is alleen maar wat zal het weeral zijn na deze 320 euries.
ik ga ook graag werken voor iets anders
Dit zijn dus nog 2 storingen die terugkomen. De bovenste is een Tijdelijke storing inwendige computer (VAN Interface). Dit kan veroorzaakt worden door een interne fout in de airbagcomputer, maar ook door een draadbreuk of slechte verbinding in je netwerkdraden (VAN).
De 2e storing is niet goed omschreven: Storing niet nader beschreven in documentatie (206F). Ik vermoedt dat hier de oorzaak toch zit in een onderbreking in een draad die naar de gordelspanner gaat. Dus onder 1 vand e stoelen. Je kunt hier achter komen door de stekker los te halen met de testkast eraan. Als je de juiste stekker loshaald zal deze storing verdwijnen en de goede omschrijving weergeven.
Heb je een verkeerde stekker losgenomen, dan komen er meer storingen bij. Zo kun je in ieder geval bepalen waar het probleem zit.
Nadeel is dat je hier wel een testkast voor nodig bent die de storingen uit kan lezen.
lopen er airbag draden in het motorcompartiment of zit alles wat airbag is binnen in de wagen ?
ik kan misschien om zeker te zijn de fiche onder men stoel solderen ?
op deze afbeelding zit alles in de wagen !
Bedrading van airbags zit alleen in de auto, niet in motorcompartiment.
Denk dat de stekkers doorsolderen niet zo veel zin heeft als je niet weet waar de storing zit…....
nieuwe evolutie airbags.
heb alle fiches onder de zetels gesoldeerd….geen verandering.
en omdat er altijd eerst de melding was van passagiersairbag uit!!!! en dan totale fout, dacht ik toch maar even om deze schakelaar (kinderveiligheid-airbag) even uit te meten.
ohms leek eerst alles ok, maar ondervond dat deze schakelaar toch slecht schakelde, had de indruk dat hij niet altijd werkte ? op zich geen probleem want dat hij nu gesloten is of open dan zou je enkel en alleen maar een ingeschakelde of uitgeschakelde airbag moeten hebben, behalve als dit slecht contact tijdens het rijden aan en afspringt natuurlijk want dan weet de pc het ook niet meer.
toen ik zeker was dat het contact open was(airbag uit) heb ik na 10 min de batterij terug aangekoppeld.
zonder resultaat….....
nu 2 dagen later komt er geen fout meer op, enkel de melding dat de airbag uitgeschakeld is (wat ook zo is) maar de totale fout blijft uit.
dus de computer kapot, is volgens mij toch niet de oorzaak… eerder ergens een slecht contact, ga toch maar even men dashboard nog eens opengooien om te zien dat er daar niet ergens nog van die “witte producten” fiches te bespeuren zijn.
de pc kapot ????
daar was ik al bang voor om maar even veel geld neer te leggen om achteraf te horen dat ze verder moeten kijken
in garage belux te brussel waar ik met de wagen van het werk ga had men het al gezegt dat dit nog nooit bij hun was voorgevallen,het kon altijd, maar een computer kapot zou een raar gegeven zijn.(en daar komen veeeeeeeeeeeeel wagens binnen, precies een fabriek)
voorlopig wacht ik een aantal dagen af om hem in te schakelen, tot ik zeker ben dat de totale fout uitblijft.
en dan…............
misschien ,,,wordt vervolgt.
te nieuwsgierig, kon het niet laten.
heb hem ingeschakeld.
resultaat
“”“"airbag passagier uit’‘’‘’‘(terwijl hij ingeschakeld is )
‘’‘’‘’‘storing airbags’‘’‘’‘’‘
de totale fout zit er terug in.
weet zaterdag wat te doen.
a suivre….........
ik zou t niet durver dan wel uit mn hersens laten om zelf aan een airbag te sleutelen