Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
OK,ik bezit de werkplaatshandboeken,maar begrijp niet altijd wat er juist bedoeld word!! Dus hierbij mijn vraag: wat moet ik allemaal losgooien,om eerst en vooral bij het kleppendeksel te komen, bij mijn I.E. ? En dan ook, hoe ga ik te werk om kleppen te stellen?? Volgens ik begrepen heb,zijn er verschillende methodes,om kleppen te stellen!! Welke is de gemakkelijkste en of de correctste methode? Wat word bedoeld met tuimelen?? Hoe worden kleppen het best gesteld?koud of warm?KORTOM!HOE STEL IK MIJN KLEPJES??
Alle tips en nuttige antwoorden,mogen hier terrecht
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hey Blooper, ‘s nachts dien je te slapen hoor
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Bij een injectie stel je de kleppen altijd koud, vanwege het vele demontagewerk (inlaatspruitstuk o.a.).
Tuimelen is het ingedrukt worden van de klep, via de tuimelaar.
Tuimelen Uitlaat / Inlaat stellen / Uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3
Dus: Als uitlaatklep van cilinder 1 opent, controleer/stel je inlaatklep 3 en uitlaatklep 4, enz. Neem aan dat je de waardes van klepspeling kent? Uit mijn hoofd (zonder garantie): Uitlaat 0,20mm Inlaat 0,15mm
Dit alles uit mijn bolle hoofdje, succes!
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
DriverD schreef:Hey Blooper, ‘s nachts dien je te slapen hoor
YEP, DriverD, ik hoor te slapen,maar ik had een trouwfeestje gereden met de DS en daardoor nog een hoop mail te lezen,dus, is het wat later geworden
Nu begrijp ik tuimelen!! Dus, volgens uw tabel hier onder zet ik de eerste in rij van uw tabel,altijd volledig open(tuimelen) en controleer ik de twee volgende in uw tabel??? correct me If I’m wrong.
Alvast bedankt!! ik heb de tolerantie’s in het werkplaatshandboek staan,dus dat is geen probleem!!
Nog één vraagje: als het kleppendeksel verwijderd is,kan ik dan de kleppen stellen? of moet er nog meer verdwijnen eerst???
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Bij een injectie stel je de kleppen altijd koud, vanwege het vele demontagewerk (inlaatspruitstuk o.a.).
Tuimelen is het ingedrukt worden van de klep, via de tuimelaar.
Tuimelen Uitlaat / Inlaat stellen / Uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3Dus: Als uitlaatklep van cilinder 1 opent, controleer/stel je inlaatklep 3 en uitlaatklep 4, enz. Neem aan dat je de waardes van klepspeling kent? Uit mijn hoofd (zonder garantie): Uitlaat 0,20mm Inlaat 0,15mm
Dit alles uit mijn bolle hoofdje, succes!
Klopt volgens mij helemaal DriverD! Maar, was het koud stellen niet vanwege de aanwezigheid van de Natrium gevulde kleppen?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Hey Waterman771,
weet jij hoe ik de inlaatgallerij verwijder bij de DS?? Dinsdag moet ze terug naar de controle! was afgekeurd op de uitlaat,omdat ik 1)gaatjes in de pallaspot had geboord(voor de condens) en 2) omdat dat beugeltje mist voor het geheel van vlampijp + flexible aan de versnellingsbaksteun te bevestigen,maar allée! ik kan morgen zo een steuntje gaan halen bij leuven,dat is dan ook weer in orde,en mijn lichten regelen,en ze moet erdoor zijn dan!!
Nog één vraagje: die lichten demper,is kapot bij mij,dus het bevestigde deel op het spatbord,zit er nog, maar de steel met een deel van het membraan hangt daar te zwieberen.
Is dit herstelbaar,of word dit onderdeel vervangen compleet??? en is dit waar dat je dat met LHM vult?
Sorry,ik vraag veel voor een zondagochtend
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
waterman771 schreef:DriverD schreef:Bij een injectie stel je de kleppen altijd koud, vanwege het vele demontagewerk (inlaatspruitstuk o.a.).
Tuimelen is het ingedrukt worden van de klep, via de tuimelaar.
Tuimelen Uitlaat / Inlaat stellen / Uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3Dus: Als uitlaatklep van cilinder 1 opent, controleer/stel je inlaatklep 3 en uitlaatklep 4, enz. Neem aan dat je de waardes van klepspeling kent? Uit mijn hoofd (zonder garantie): Uitlaat 0,20mm Inlaat 0,15mm
Dit alles uit mijn bolle hoofdje, succes!
Klopt volgens mij helemaal DriverD! Maar, was het koud stellen niet vanwege de aanwezigheid van de Natrium gevulde kleppen?
Nou, klopt bijna helemaal…. Tuimelen is het moment dat de uitlaatklep net sluit en de inlaatklep net opent. Das een andere manier van kleppen stellen. Het makkelijkst is (of althans, vind ik…) inderdaad de manier waarop DriverD het beschrijft. Maar das níet de tuimelmethode….
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De inlaatgalerij neem je los door de slangenklemmen los te draaien aan de bovenkant van de 4 zwarte rubbers. Daarna de steun op de uitlaat losmaken, en de leidingen op de regelaar van de halfautomaat. Nu de gaskabel en alle slangen en stekkers losmaken en je kunt de galerij wegnemen.
De koplampdemper kun je herstellen met de onderdelen van een oude hoogteregelaar van de vering, en is inderdaad met lhm gevuld.
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Martijn de Ruijter schreef:nou, klopt bijna helemaal…. Tuimelen is het moment dat de uitlaatklep net sluit en de inlaatklep net opent. Das een andere manier van kleppen stellen. Het makkelijkst is (of althans, vind ik…) inderdaad de manier waarop DriverD het beschrijft. Maar das níet de tuimelmethode….
Gr Martijn
Hey Martijn,
Dus zoals DriverD zegt, is het gemakkelijkst,dus ga ik het ook zo doen.
Maar de kleppen bedoelt in de eerste kollom,moeten dan dus wel degelijk,volledig open staan,als ik het goed begrijp??? En moet er nog iets verwijdert worden,als het kleppendeksel der af is?of kan ik onmiddelijk beginnen?? Het betrefd een halfautomaat,hoe kan ik het best de motor tornen,voor het stellen??
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:Martijn de Ruijter schreef:nou, klopt bijna helemaal…. Tuimelen is het moment dat de uitlaatklep net sluit en de inlaatklep net opent. Das een andere manier van kleppen stellen. Het makkelijkst is (of althans, vind ik…) inderdaad de manier waarop DriverD het beschrijft. Maar das níet de tuimelmethode….
Gr Martijn
Hey Martijn,
Dus zoals DriverD zegt, is het gemakkelijkst,dus ga ik het ook zo doen.
Maar de kleppen bedoelt in de eerste kollom,moeten dan dus wel degelijk,volledig open staan,als ik het goed begrijp??? En moet er nog iets verwijdert worden,als het kleppendeksel der af is?of kan ik onmiddelijk beginnen?? Het betrefd een halfautomaat,hoe kan ik het best de motor tornen,voor het stellen??
Tornen met de startmotor-schakelaar op de accupool of met de slinger! als je de slinger wil gebruiken moet je de handel onder de stuurkolom even naar voren zetten. ( staat in je instructieboekje beschreven!!)
Suces!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
waterman771 schreef:De inlaatgalerij neem je los door de slangenklemmen los te draaien aan de bovenkant van de 4 zwarte rubbers. Daarna de steun op de uitlaat losmaken, en de leidingen op de regelaar van de halfautomaat. Nu de gaskabel en alle slangen en stekkers losmaken en je kunt de galerij wegnemen.
De koplampdemper kun je herstellen met de onderdelen van een oude hoogteregelaar van de vering, en is inderdaad met lhm gevuld.
Succes!
Hoi waterman,die leidingen van de regelaar van de halfautomaat,zijn dat die 2 buisjes die voor dat groene ding lopen naast het gasklephuis?? en na hermontage,ontlucht zich dat zelf of moet dit appart ontlucht worden??
Graag een antwoordje aub?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Blooper1963 schreef:waterman771 schreef:De inlaatgalerij neem je los door de slangenklemmen los te draaien aan de bovenkant van de 4 zwarte rubbers. Daarna de steun op de uitlaat losmaken, en de leidingen op de regelaar van de halfautomaat. Nu de gaskabel en alle slangen en stekkers losmaken en je kunt de galerij wegnemen.
De koplampdemper kun je herstellen met de onderdelen van een oude hoogteregelaar van de vering, en is inderdaad met lhm gevuld.
Succes!
Hoi waterman,die leidingen van de regelaar van de halfautomaat,zijn dat die 2 buisjes die voor dat groene ding lopen naast het gasklephuis?? en na hermontage,ontlucht zich dat zelf of moet dit appart ontlucht worden??
Graag een antwoordje aub?
Dat zijn ze, en na demontage en hermontage kun je het beste de centrifugaal regelaar even ontluchten! Dat is de volgens mij de voorste nippel op de regelaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
YEP! de voorste nippel,de achterste komt niks uit,tenzij je iemand op de rem laat duwen.
Nog een vraagje! die 2 leidinkjes,zijn die uit één stuk? en lopen ze naar de versnellingsbak?? want ik heb één dezer leidingen, welke beschadigt is(lees zo goed als vermorzeld),waarschijnlijk door werken,vroeger en ik zou ze dan demonteren en laten namaken bij iemand van het “Engineout team” en dan vervangen,want mochten deze klappen onderweg….
Martijn de Ruijter schreef:waterman771 schreef:DriverD schreef:Bij een injectie stel je de kleppen altijd koud, vanwege het vele demontagewerk (inlaatspruitstuk o.a.).
Tuimelen is het ingedrukt worden van de klep, via de tuimelaar.
Tuimelen Uitlaat / Inlaat stellen / Uitlaat stellen
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3Dus: Als uitlaatklep van cilinder 1 opent, controleer/stel je inlaatklep 3 en uitlaatklep 4, enz. Neem aan dat je de waardes van klepspeling kent? Uit mijn hoofd (zonder garantie): Uitlaat 0,20mm Inlaat 0,15mm
Dit alles uit mijn bolle hoofdje, succes!
Klopt volgens mij helemaal DriverD! Maar, was het koud stellen niet vanwege de aanwezigheid van de Natrium gevulde kleppen?
Nou, klopt bijna helemaal…. Tuimelen is het moment dat de uitlaatklep net sluit en de inlaatklep net opent. Das een andere manier van kleppen stellen. Het makkelijkst is (of althans, vind ik…) inderdaad de manier waarop DriverD het beschrijft. Maar das níet de tuimelmethode….
Gr Martijn
kwil het niet hebben over terminologie ‘tuimelen’ maar de methode kan ik wel uitleggen ;
bvb uitlaatklep cilinder 1 laten tuimelen = dwz klep volledig open en gecontroleerd doordraaien voor ie terug naar bovenkomt. DIT is het moment om desbetreffende kleppen ( inlaat 3 - uitlaat 4 ) te stellen.
bloop, wanneer wil je je kleppen stellen ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
DE KLEPSPELING,IS DIE VOOR ELKE DS MOTOR HETZELFDE????
Kan ik nu antwoord krijgen aub? ik wil morgen mijn kleppen stellen
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Volgens mijis de speling wel gelijk. Het enige verschil is of je ze warm/koud stelt.
Een ie stel je koud. Een carburatie warm of koud. Warm=> 0,05 mm meer speling geven. Koud inlaat 0,15 uitlaat 0,20 zowel bij carb als ie.
Gauthier