Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Een techneut op een Australisch Citroen forum heeft een vermoeden dat op sommige BXén (met name cq voorlopig (?) de DKZ motoren) de veerringen verkeerd gemonteerd zijn. Hij is er in ieder geval zo een tegengekomen, die voor zover aangetoond kon worden nooit een motorrevisie heeft gehad. Volgens hem verklaart dat dat veel BXén zoveel olie verbruiken, en een verminderd vermogen lijken te hebben.
In zin geval is de olieschraapring in de bovenste gleuf en ondersteboven gemonteerd en de compressiering in de middelste gleuf. Deze zouden volgens alle werkplaatsboeken vice versa gemonteerd moeten zijn
Iemand van jullie ooit zoiets tegengekomen ??
Totaal aantal Berichten: 2502
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Je bedoelt dit verhaal?
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Jawel, ander forum, zelfde hoofdrolspelers.
hmm, als ik uit de aftermarket een set ringen koop, dan staat er duidelijk TOP op de te monteren ringen.
daarnaast zit er vaak een assemblage tekening bij…
en die is van de fabrikant van de zuigerveren, dus dan ga ik niet kijken hoe de andere boekjes zeggen dat het moet.
daarnaast is het olieverbruik over het algemeen te verwaarlozen met de foutgemonteerde zuigerveren.
2 liter op 10,000 kms vind ik niet extreem.
mvgr wupke:storm in een glaswater verhaal imo
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Er staat af fabriek Wup…De boeken zijn geraadpleegd omdat diegeen aan zichzelf ging (cq Citroen) ging twijfelen…
Dus, beetje ondoordachte reactie imo..
ambijajance schreef:Er staat af fabriek Wup…De boeken zijn geraadpleegd omdat diegeen aan zichzelf ging (cq Citroen) ging twijfelen…
Dus, beetje ondoordachte reactie imo..
en dan nog.
ik bedoel die motoren zijn al oud/grotendeels in de shredder beland, samen met de auto’s.
die er nu nog rijden? hoeveel? tja,, leeftijd en olie verbruik, mischien al allemaal naar de sloop of ruilmotoren ingebouwd.
ik bedoel,, k,vind het een beetje oud nieuws..
hens,, een storm in een glas water…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik ben blij dat jij alleen maar ter zake doende berichten dit forum op strooit….
Zullen we ook niets meer over de DS, CX enz melden, want zoveel rijden er toch niet meer rond…
Ik stel voor dat jij voortaan de onderwerpen uitkiest die jou naar ‘t zin zijn, dan gaan wij wel reageren….
NB.
De Citroen liefhebbers in Australie gooien niet zomaar een auto in de shredder. Ze zijn daar net zo zeldzaam als de C6 hier. En de kennis en ervaring van de betrokken persoon moet jij nog maar zien te behalen, mij zal het niet lukken….
goed dan draai ik het verhaal even om..
als die bewuste tuuts nog rijden met die bewuste motoren, (want ze zitten in meer auto’s dan alleen de BX.)..
dan zouden het dus olieverbruikers zijn ivm die omgekeerde zuigerveren.
als dan die mensen daar zuiniger op de BX zouden zijn ,dan zou het olieverbruik eerst gezocht worden in de klepseals..
als dat niet werkt, rest niets anders dan ook de zuigerveren te vervangen.
als je dan een aftermarket zuigerveer set monteert zou je als goed monteur de inbouwvoorschriften van de zuigerveerfabrikant moeten volgen.
ergo, na zoveel jaar nadat die motoren zijn geproduceerd, lijkt me dat er nog maar een miniem deel rond rijd met dat bewuste euvel.
en wat mijn kennis aangaat , die kan jij niet beoordelen, dus doe daar dan ook geen ongefundeerde uitspraken over…
mvgr wupke
en even een tip van de sluier aangaande de 2e veer.
die is na 50 k letterlijk haaks ingesleten op de cilinder, daar waar bij inbouw hij een lichte hoek heeft.
dus ik denk dat juist na die 50,k het negative effect van die foutive montage weinig of geen invloed meer heeft.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Als dit slechts is aangetoond bij één exemplaar, weet ik niet of het terecht is het olieverbruik hieraan toe te schrijven.
De link van mkatgert heb ik nog niet bekeken ops:
Jeroen
toniclight schreef:Als dit slechts is aangetoond bij één exemplaar, weet ik niet of het terecht is het olieverbruik hieraan toe te schrijven.
De link van mkatgert heb ik nog niet bekeken ops:Jeroen
zou ik dan toch maar even lezen Jeroen..
het is wel een steekhoudend verhaal.
alleen lijkt het me niet erg belangrijk..meer…
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
natuurlijk zitten die veren ondersteboven. het hele land is ondersteboven.
garagestmarien schreef:natuurlijk zitten die veren ondersteboven. het hele land is ondersteboven.
helemaal goed,, ze hebben ze met voorbedachte rade op zn kop ingebouwt..dan zitten ze rechtop in het vanonder whahaha
mvgr wupke,, hij is goed
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
als dan die mensen daar zuiniger op de BX zouden zijn ,dan zou het olieverbruik eerst gezocht worden in de klepseals..
als dat niet werkt, rest niets anders dan ook de zuigerveren te vervangen.als je dan een aftermarket zuigerveer set monteert zou je als goed monteur de inbouwvoorschriften van de zuigerveerfabrikant moeten volgen
Ok Wupke, ik zal dat prima advies doorgeven. Het was niet de insteek van het draadje, maar wat zullen ze hier blij mee zijn !
ambijajance schreef:als dan die mensen daar zuiniger op de BX zouden zijn ,dan zou het olieverbruik eerst gezocht worden in de klepseals..
als dat niet werkt, rest niets anders dan ook de zuigerveren te vervangen.als je dan een aftermarket zuigerveer set monteert zou je als goed monteur de inbouwvoorschriften van de zuigerveerfabrikant moeten volgen
Ok Wupke, ik zal dat prima advies doorgeven. Het was niet de insteek van het draadje, maar wat zullen ze hier blij mee zijn !
Tja, wat wil je anders lezen dan?
ooh wat erg,, sjees wat stom van die motorenfabrikant ! ohoo die stoute PSA dan toch, nooit wat erover zeggen..
maj maj da’s toch wel erg dat ze het zelf niet eens weten bij PSA!
kwee nie hoor, maar ti’s al ff geleden,, meeste blokken zijn inmiddels gemaakt/vervangen/of gebruiken wel wat olie maar geen reden tot paniek,denk ik zo…
einde van het verhaal is en blijft,, je kunt niks meer claimen,dus je zult het moeten repareren of gewoon olie erin blijven gieten..
reparatie is dus nieuw setje zuigerveren, en deze X wel goed gemonteert.
ik weet niet wat er fout is aan mijn reactie hoor, vraag me ook werkelijk af wat je dan had willen lezen?
ik bedoel, ik pluk de zuigerveren er gewoon vanaf maak de groeven schoon en monteer de nieuwe,, je bent wel erg sjiek bezig als je eerst alle ouder veren exact gaat besnuffelen..
maar ik ben er dan ook geen die oude veren terug zet.
dus zelfs als het zo zou zijn, er gaan toch nieuwe in, dus whats the difference?
mvgr wupke:
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Ik vroeg of iemand anders dat ooit tegen gekomen was. Meer niet. Jij duidelijk niet, maar je voelt je toch geroepen om een halfbakken antwoord te geven en te doen of iedereen een beetje van lotje getikt is, en jij tegelijkertijd zo slim bent dat je weet hoe een zuigerveer in elkaar steekt….
Prima…