Omdat het topic over de geschiedenis van de C5 op slot is, plaats ik dit bericht maar even in een nieuw topic.
In dat bericht over de geschiedenis van de C5, staat deze zin:
Het nieuwe veersysteem is totaal anders dan van vorige generaties. Het bevat nu drie bollen en een stijfheidsregulator per wiel
Dus elk wiel heeft 3 bollen? dus een C5 heeft 12 bollen in totaal :
Ik vermoed dat ze in totaal 3 bollen bedoelen en per wiel 1 stijfheidsregulator. En ja, je kan die zin op meerdere manieren uitleggen ja.
Schijt aan originaliteit.
En die bollen zijn eigenlijk geen bollen meer: ze zijn iets anders van vorm (meer ovaal d8 ik) en ook zijn ze niet meer groen mee ik te hebben gezien! Wel goedkoper om te maken, Hydractief III
okej morgen ga ik bollen tellen.
Speed is Nothing Whitout Control!
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
3 bollen
het is net als de xantia met hydractive, 3 bollen per as, en dit ook alleen bij hydractive dus niet op de goedkopere modellen.
de bollen gaan volgens citroen 200000 km mee en de vloeistof is nu ook synthetisch LDS en hoeft ook pas bij 2 ton ververst te worden.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Noem €33000 voor een 2.0HDi maar goedkoop. Ook deze heeft geen regelbare hydractive
Niet goedkoop maar wel goedkoper.
Ik vind het wel vreemd dat de vervanger van de 2.2HDi (de 2.0HDi 136) het ook zonder moet stellen. Het is slechts op de 2.2HDi auto en de V6 te krijgen (maar is dan wel standaard) Zou dit zijn in afwachting van de V6 HDi en/of de vernieuwde 2.2HDi?
2.0 HDi 16v 138 Exclusive 36kEUR ?
2.2 HDiF 16v 136 Exclusive 38kEUR ??
dus voor 1800EUR krijg je EN een automaat EN hydractive 3PLUS EN een partikel filter??? EN binnenkort korting op je wegenbelasting????
Ik blijf het ook vreemd vinden dat je de meeste concurrenten van de C5 van sportvering kunt laten voorzien voor een x-bedrag, terwijl hydractive3PLUS op de C5 met opzet “exclusief” wordt gehouden, zoals op de Xantia. Is dit om het verschil met de C6 te accentueren, zoals met de Xm, die standaard op alle (NL-) versies hydractive met variable veerkarakteristiek had? De C6 heeft bovendien nog meer bollen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
aantal veer bollen
de nieuwe C5 heeft met de 3.0 V6 24v en de 2.2 16v HDiF 6 veerbollen
en dus hebben de 1.8 16v, 2.0 16v, 1.6 16v HDiF en de 2.0 16v HDi 4 veer bollen
en bij de oude C5 met de 3.0 V6 24v, 2.0 16v en de 2.2 16v HDiF 6 veerbollen
en dus hebben de 1.8 16ven de 2.0 HDi (90/110 pk) 4 veer bollen
Hallo
Ik heb meer dan 30 jaar gereden met een CX ,en de vering is er op achter uitgegaan in plaats voor uit wat de vering van een CX was , en dan niet van een DS gesproken .
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Qua vering is er niet op achteruit gegaan, maar de demping is stugger geworden. Dit moet ook wel met de snelheden die tegenwoordig gereden kunnen worden met moderne auto`s. Anderzijds willen mensen niet meer een Citroën hebben die enorm overhelt in bochten en behoorlijk duikt met hard remmen.
Op de C5 serie1(in zijn geheel te stug) en serie2(te zachte demping) na, vind ik hydropneumatische c.q. hydractive Citroëns na de CX (mits het systeem mechanisch en electronisch goed is) heerlijk veren en goed dempen.
Ook de huidige C5-3 met hydractive3+ rijdt erg goed en veel beter dan de voorgaande C5en.
Een C6 met hydractive3+ met AMVAR(16 standen variabele demping) rijdt als het ware als een moderne CX Prestige. Met het verschil dat het heel zacht is wanneer het kan en zeer stug wanneer het moet. Als je hiermee rijdt kun je niet concluderen dat de vering en zeker niet de demping op achteruit is gegaan.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Klopt, H3+ op m’n V6 is wel wat stugger op korte richels en drempels, maar deint net als m’n ex-xm’men
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002