1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
olie verversen
davido
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 21 augustus 2007 03:53 AM

hoi

ik zou graag olie en filter willen verversen,is dat te doen.
als er een link is graaag mij daar naar verwijzen,moet wel een zx zijn,ik heb zoek functie ingebruik genomen maar zx kwam ik niet tegen.

als er een link krijg mag dit topic verwijderd worden

hartelijk dank

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 augustus 2007 04:11 AM
  [ # 1 ]

Natuurlijk is dat te doen!

Motor een beetje warm rijden, dan wordt de olie dunner en stroomt het meeste olie er uit. Daarna een bakje onder je carter zetten en de plug er uit draaien. Het kan zijn dat je hiervoor een speciale vierkante “inbus” nodig hebt. De automateriaalzaak kan je hieraan helpen. Maar soms is er ook gewoon een 6-kant geplaatst.

Daarna het filter verwijderen met een filtertang/ketting, of gewoon een schroevendraaier er door meppen.
Voor je het nieuwe filter plaatst, even het rubbertje insmeren met olie, daarna er op draaien. Vast is vast! Gewoon met je handen vast draaien dus.
Daarna de aftapplug weer terug plaatsen met een nieuw ringetje, en afvullen met de juiste olie. (zie instr.boekje)

Kijk van te voren hoeveel er in moet (zie instr.boekje). Gooi er ong. een half liter minder in, zodat je het laatste beetje gedoseerd, en tussendoor op de pijlstok kijkend kunt toevoegen.

Omdat ik het idee heb dat je echt een beginner bent, nog even een tipje.
Ga nooit, ook niet even, onder een auto liggen die enkel op een krikje staat! Wil je in de toekomst meer zelf doen, koop dan een vraagbaak en/of een Haynes.
Succes!!!

Profiel  
 
Citromarcje
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 16-05-2007

Gepost: 21 augustus 2007 01:51 PM
  [ # 2 ]

kijk dat is nou nog eens info! Smile

gr

Marc

ZX 16v(1994) - Total loss
CitroPolo(1986) - verkocht
BX RE (19??) - van mn broer te leen.
Saxo 1.6i VTR (1997) - Dagelijks vervoer(vanaf morgen!)

Profiel  
 
davido
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 21 augustus 2007 03:56 PM
  [ # 3 ]

hoi

nee dat zal ik nooit doen,goede tip trouwens.

maar is het niet beter om olie uit de filter te tappen en dan die 4kante bout niet losdraaien?dan verlaat olie de motor via die filter toch?
of zie ik dat verkeerd

mvg

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 21 augustus 2007 04:01 PM
  [ # 4 ]

Het filter zit hoger dan het carter, dus dat gaat helaas niet werken Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 augustus 2007 04:19 PM
  [ # 5 ]

Houd wel een doekje onder het filter als je deze losdraait, er lekt altijd wel een beetje olie uit het filter. Monteer het nieuwe filter met een laagje schone olie op de rubberen ring die op het filter zit en draai het handvast, trek het absoluut niet na met gereedschap.

Wat die vierkante inbusbout betreft, je kan een nieuwe halen bij de dealer, deze heeft er dan ook een zeskant op zitten, kost c.a 1 euro.

Laat de olie c.a. 15 min. goed uitlekken, ik gebruik die tijd meestal om zaken als het luchtfilter enzo te vervangen en de auto verder na te lopen op gekke dingen.

Profiel  
 
davido
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 21 augustus 2007 06:04 PM
  [ # 6 ]

oja,ik moet toch eerst die blauwe behuizing afdraaiene of los trekken?
en daarna kan ik toch die filter zien?

mvg

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 21 augustus 2007 06:16 PM
  [ # 7 ]

Normaliter is de blauwe behuizing het filter. Tis net zon butagaz ding.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 augustus 2007 08:40 PM
  [ # 8 ]
T(h)ijs schreef:

Tis net zon butagaz ding.

Haha. dat is een goede Laughing

Het is inderdaad een zogenaamde spin-on filter, vrij vertaald is het dus een filter dat je erop draait, behuizing en filter is één geheel. Persoonlijk nog altijd veel beter dan wat er tegenwoordig op zit, dat is een plastic filterhuis met insteekfilter, allemaal fragiel en goedkoop plastic Confused

Profiel  
 
davido
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 21 augustus 2007 10:19 PM
  [ # 9 ]

dus gewoon die behuizing tegen de klok draalen en dan heb ik die los?
of heb ik meer hulpmiddelen nodig?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 21 augustus 2007 10:55 PM
  [ # 10 ]

Jep, dan gaat hij los. Vaak is het handig om een oliefiltertang/ketting te gebruiken om hem los te halen.

Mocht je die niet hebben, dan zijn die voor een appel en een ei te koop bij diverse autoshops. De kwaliteit is over het algemeen ook treurig, maar goed genoeg om even een filtertje op zijn tijd los te rukken.

Profiel  
 
davido
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 21 augustus 2007 11:05 PM
  [ # 11 ]

aha weer wat geleerd oliefiltertang,oke bedankt

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 21 augustus 2007 11:49 PM
  [ # 12 ]

Dat koperren ringetje welk om je carterplug gaat moet bolvormig zijn, hier geld dan ook vast, en een zetje nageven is vast genoeg.. koper ringetje word plat geperst en vult oneffenheden op zodat je geen lekagge hebt.


Zoek een oude wielbout van een Peug / Citroen. Slijp deze stukje bij beetje vierkant, door steeds te passen. Als je een beetje taps slijpt, opdat het puntje past, kan je hem met een hamer erin tikken en weet je zeker dat die goed past en niet doldraaid.

Nu kan je met je wielsleutel of ander nr 19 de karterplug los of vast draaien.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
oudelut
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-05-2006

Gepost: 21 augustus 2007 11:54 PM
  [ # 13 ]

Nog een handige tip (schijnbaar ook voor anderen Rolling Eyes ):
Heeft je aftapplug inderdaad een vier- ipv zeskant gat, bedenk je dan dat zo’n beetje iedere ouderwetse deurhandel daar ideaal op past… Very Happy

Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )

Profiel  
 
hel1
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2256
Geregistreerd: 13-06-2005

Gepost: 22 augustus 2007 01:15 AM
  [ # 14 ]
oudelut schreef:

Nog een handige tip (schijnbaar ook voor anderen Rolling Eyes ):
Heeft je aftapplug inderdaad een vier- ipv zeskant gat, bedenk je dan dat zo’n beetje iedere ouderwetse deurhandel daar ideaal op past… Very Happy

precies, de deurkruksleutel

zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar

Profiel  
 
davido
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 28-03-2007

Gepost: 26 augustus 2007 02:41 AM
  [ # 15 ]

heb vanmiddag gekeken zit beetje achter de carter,maar moet ik geen ringetje vervangen?zijn het 2 of 1? 1 voor filter en 1 voor de plug?

is een goede tip ik ga thuis maar eens een deurkruk los slopen Laughing


mvg

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook