hoi
ik zou graag olie en filter willen verversen,is dat te doen.
als er een link is graaag mij daar naar verwijzen,moet wel een zx zijn,ik heb zoek functie ingebruik genomen maar zx kwam ik niet tegen.
als er een link krijg mag dit topic verwijderd worden
hartelijk dank
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Natuurlijk is dat te doen!
Motor een beetje warm rijden, dan wordt de olie dunner en stroomt het meeste olie er uit. Daarna een bakje onder je carter zetten en de plug er uit draaien. Het kan zijn dat je hiervoor een speciale vierkante “inbus” nodig hebt. De automateriaalzaak kan je hieraan helpen. Maar soms is er ook gewoon een 6-kant geplaatst.
Daarna het filter verwijderen met een filtertang/ketting, of gewoon een schroevendraaier er door meppen.
Voor je het nieuwe filter plaatst, even het rubbertje insmeren met olie, daarna er op draaien. Vast is vast! Gewoon met je handen vast draaien dus.
Daarna de aftapplug weer terug plaatsen met een nieuw ringetje, en afvullen met de juiste olie. (zie instr.boekje)
Kijk van te voren hoeveel er in moet (zie instr.boekje). Gooi er ong. een half liter minder in, zodat je het laatste beetje gedoseerd, en tussendoor op de pijlstok kijkend kunt toevoegen.
Omdat ik het idee heb dat je echt een beginner bent, nog even een tipje.
Ga nooit, ook niet even, onder een auto liggen die enkel op een krikje staat! Wil je in de toekomst meer zelf doen, koop dan een vraagbaak en/of een Haynes.
Succes!!!
kijk dat is nou nog eens info!
gr
Marc
ZX 16v(1994) - Total loss
CitroPolo(1986) - verkocht
BX RE (19??) - van mn broer te leen.
Saxo 1.6i VTR (1997) - Dagelijks vervoer(vanaf morgen!)
hoi
nee dat zal ik nooit doen,goede tip trouwens.
maar is het niet beter om olie uit de filter te tappen en dan die 4kante bout niet losdraaien?dan verlaat olie de motor via die filter toch?
of zie ik dat verkeerd
mvg
Het filter zit hoger dan het carter, dus dat gaat helaas niet werken
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Houd wel een doekje onder het filter als je deze losdraait, er lekt altijd wel een beetje olie uit het filter. Monteer het nieuwe filter met een laagje schone olie op de rubberen ring die op het filter zit en draai het handvast, trek het absoluut niet na met gereedschap.
Wat die vierkante inbusbout betreft, je kan een nieuwe halen bij de dealer, deze heeft er dan ook een zeskant op zitten, kost c.a 1 euro.
Laat de olie c.a. 15 min. goed uitlekken, ik gebruik die tijd meestal om zaken als het luchtfilter enzo te vervangen en de auto verder na te lopen op gekke dingen.
oja,ik moet toch eerst die blauwe behuizing afdraaiene of los trekken?
en daarna kan ik toch die filter zien?
mvg
Normaliter is de blauwe behuizing het filter. Tis net zon butagaz ding.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
T(h)ijs schreef:Tis net zon butagaz ding.
Haha. dat is een goede
Het is inderdaad een zogenaamde spin-on filter, vrij vertaald is het dus een filter dat je erop draait, behuizing en filter is één geheel. Persoonlijk nog altijd veel beter dan wat er tegenwoordig op zit, dat is een plastic filterhuis met insteekfilter, allemaal fragiel en goedkoop plastic
dus gewoon die behuizing tegen de klok draalen en dan heb ik die los?
of heb ik meer hulpmiddelen nodig?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jep, dan gaat hij los. Vaak is het handig om een oliefiltertang/ketting te gebruiken om hem los te halen.
Mocht je die niet hebben, dan zijn die voor een appel en een ei te koop bij diverse autoshops. De kwaliteit is over het algemeen ook treurig, maar goed genoeg om even een filtertje op zijn tijd los te rukken.
aha weer wat geleerd oliefiltertang,oke bedankt
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dat koperren ringetje welk om je carterplug gaat moet bolvormig zijn, hier geld dan ook vast, en een zetje nageven is vast genoeg.. koper ringetje word plat geperst en vult oneffenheden op zodat je geen lekagge hebt.
Zoek een oude wielbout van een Peug / Citroen. Slijp deze stukje bij beetje vierkant, door steeds te passen. Als je een beetje taps slijpt, opdat het puntje past, kan je hem met een hamer erin tikken en weet je zeker dat die goed past en niet doldraaid.
Nu kan je met je wielsleutel of ander nr 19 de karterplug los of vast draaien.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Nog een handige tip (schijnbaar ook voor anderen ):
Heeft je aftapplug inderdaad een vier- ipv zeskant gat, bedenk je dan dat zo’n beetje iedere ouderwetse deurhandel daar ideaal op past…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
oudelut schreef:Nog een handige tip (schijnbaar ook voor anderen ):
Heeft je aftapplug inderdaad een vier- ipv zeskant gat, bedenk je dan dat zo’n beetje iedere ouderwetse deurhandel daar ideaal op past…
precies, de deurkruksleutel
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
heb vanmiddag gekeken zit beetje achter de carter,maar moet ik geen ringetje vervangen?zijn het 2 of 1? 1 voor filter en 1 voor de plug?
is een goede tip ik ga thuis maar eens een deurkruk los slopen
mvg