Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
ik heb een tijdje geleden de kleppen van mijn ds 20 2.0 DY3 motor gesteld. de gegevens van de ds club erbij genomen en ik moet zeggen alles is prima verlopen.
echter; het “lijkt"of ik nu iets minder vermogen heb en ook hoor ik de kleppen meer nu. ik weet ;je kunt ze beter horen dan helemaal niet want dan staan ze mogelijk te strak en kunnen ze inbranden. maar helemaal lekker zit het me niet. daarom mijn vraag; ik heb i.v.m. het rijden op gas beide kleppen (inlaat als uitlaat) iets ruimer gezet (0.05 ruimer). had ik dit niet kunnen beperken tot alleen de uitlaatkleppen of moeten de inlaat kleppen bij lpg ook ruimer? klopt het dat je vermogen verliest als ze iets te ruim staan??
ik moet er wel bij vermelden dat ik m’n ontstekingsmoment ook niet helemaal lekker afgesteld krijg, ik vind dat gr*##^%rr* 6 mm gat niet
b.v.d.
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Te grote klepspeling = vermogensverlies (vooral hoger in de toeren).
Je krijgt gewoon minder brandbaar mengsel in je cilinders.
Dat 6 mm gat vind je het beste, als je de dynamo demonteert. Hoeft niet, maar dan wordt het wel heel moeilijk (pas zelf nog geprobeert, uiteindelijk toch de dynamo maar eraf gehaald en gat gevonden)...
Citroen!
DriverD schreef:pas zelf nog geprobeert, uiteindelijk toch de dynamo maar eraf gehaald en gat gevonden
DriverD, schaam je. Je moet niet kijken waar het gat zit, maar voelen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Inlaat hoef je niet aan te passen, uitlaat wel ietsje ruimer dus.
Verder kan de vervroegingskarakteristiek ook afwijken van wat de bedoeling is geweest van meneer Citroen, asjes lopen uit en er komen stroeve punten. Ben daarom zelf overgestapt op een nieuwe (123) electronische ontsteking.
Als je (toch?) de dynamo gedemonteerd hebt om het gat te vinden, kun je de omgeving met beetje witte verf markeren, handig voor de volgende keer. Je verft een bolletje om het gat, en een spoortje ernaar toe!
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Egbert schreef:DriverD schreef:pas zelf nog geprobeert, uiteindelijk toch de dynamo maar eraf gehaald en gat gevonden
DriverD, schaam je. Je moet niet kijken waar het gat zit, maar voelen.
Waarschijnlijk ben ik visueel ingesteld
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het is een enorm gekloot maar het gat zit onder de verdeler. Je kunt het met je vingers wel goed vinden. Om dan ook nog een 6mm pen erin te krijgen is weer iets heeeeel anders… De aanhouder wint zullen we maar zeggen.
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 23-10-2006
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
okee bedankt allemaal
ik ga dus binnenkort toch maar weer eens mijn kleppendekseltje lichten en nog eens iets gevoeliger afstellen. uit mijn blote hoofdje word het dan inlaat 0,15 en uitlaat 0.25.
en wat betreft de ontsteking; ik zal zoeken tot ik aan’t gaatje ben ops:
staat hij dan op bdp of al op ontstekingsmoment??
in ieder geval met paspen in gaatje ff poulie markeren
ik hou jullie op de hoogte
groet
peter
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Uit mijn bolle hoofdje is het:
Inlaat 0,20 mm
Uitlaat 0,25 mm
Warm en voor een motor op benzine
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Geld dit voor elke DS/ID motor?
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
en wat betreft de ontsteking; ik zal zoeken tot ik aan’t gaatje ben
staat hij dan op bdp of al op ontstekingsmoment??
in ieder geval met paspen in gaatje ff poulie markeren
Toevallig heb ik het een paar maanden geleden gedaan voor mijn DY3 motor. Paspen in gat, geeft het 0 graden punt op je poelie aan. Als het goed is heb je een gradenboogje, markeer dan het punt op de poelie dat tegenover 0 graden staat.
Nu paspen eruithalen (!), motor aan, en het verdelerhuis verdraaien zodat je op 14 graden * uitkomt bij 2000 toeren (gebruik een stroboscooplamp). Dit is zeker niet het punt waar de motor het makkelijkst stationair draait, maar ik merkte een enorme verbetering in optrekken en oppakken van de motor toen dit goed was ingesteld.
* Dit geldt ALLEEN voor een DY3 motor. Alle andere types hebben andere hoeken, op te zoeken in het WPHB. Voor een DY3 staat 28 graden aangegeven, in op D 210-0, sectie VI, staat aangegeven dat je dit door 2 moet delen, dus 14.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
DriverD schreef:Uit mijn bolle hoofdje is het:
Inlaat 0,20 mm
Uitlaat 0,25 mmWarm en voor een motor op benzine
nee. Geen LPG:
inlaat: 0.15
Uitlaat: 0.20
Op LPG allebei ruimer zetten. Ik doe respectivelijk krap 0,20 en 0,25.
Omdat LPG lagere calorische waarde heeft en langzamer verbrandt ga je meer gas geven en wordt de kop heter. Dus ook je inlaatklep. Verder koelt LPG niet. het is al warm als het naar binnen gezogen wordt.
Verder: En 0.05 ruimere klep heeft echt geen merkbaar vermogens verlies.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Maar dan ga je je kleppen toch wel horen als je ze wat ruimer stelt?
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. je hoort ze altijd wel een beetje.
Als je ze erg hard hoort tikken staan ze te los en moet je opnieuw stellen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ik heb een DX2 motor in mijn DS20 ( hoort normaal DY3 in te zitten, I know )
heb onlangs de moeite genomen om een gradenboogje te plaatsen.
hoe zit dat voor DX2 motor ? ik heb de WPHB niet bij, ze liggen bij de wagen een eindje weg.
paspen in het gat, is dit voor mij dode punt of ontstekingstijdstip ?
en hoeveel graden moet ik uitkomen op het gradenboog ?
Soms hoor ik wel eens van veteranengaragisten dat je je wagen ‘avance’ moet geven in de ontsteking. het zou de prestaties verbeteren. Weet iemand waarom en of dit wel waar is ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Elke auto heeft avance! Vervroeging. Het gaat om de mate hoeveel.
Met je nieuwe gradenboogje ga je als volgt te werk.
Haal bougie 1 eruit. Neem een flinke schroevendraaier. Ik heb een kruiskop met een handvat dat precies in de bougieschacht past. Steek em in het bougie gat en zoek TDC(top dead center) op. Kijk in de verdeler of de rotor bij bougie 1 staat. Nee? draai een krukas rondje verder!
Merk een streepje een 3 mm onder het TDC op je schroevendraaier. Je kan nu het 3 mm merk op tweeplaatsen zien. Een stukjevoor en een stukje na het TDC. Neem deze plekken over op je poeliwiel. Precies tussen deze punten is je TDC en dat moet merken tegen over de 0 (nul) op je gradenboog!
Nu kan je met de stroboskoop afstellen!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Elke auto heeft avance! Vervroeging. Het gaat om de mate hoeveel.
Met je nieuwe gradenboogje ga je als volgt te werk.
Haal bougie 1 eruit. Neem een flinke schroevendraaier. Ik heb een kruiskop met een handvat dat precies in de bougieschacht past. Steek em in het bougie gat en zoek TDC(top dead center) op. Kijk in de verdeler of de rotor bij bougie 1 staat. Nee? draai een krukas rondje verder!
Merk een streepje een 3 mm onder het TDC op je schroevendraaier. Je kan nu het 3 mm merk op tweeplaatsen zien. Een stukjevoor en een stukje na het TDC. Neem deze plekken over op je poeliwiel. Precies tussen deze punten is je TDC en dat moet merken tegen over de 0 (nul) op je gradenboog!
Nu kan je met de stroboskoop afstellen!
Thx Bogaard, jij gebruikt dus niet het gat in vliegwiel ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige