Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Sinds kort ben ik in een bezit van een heerlijk rijdende BX TZD Turbo,
met lekkend dakraam. Nu waren die lekkages aardig in de hand te houden met wat handdoekjes op de juiste plekken. Alleen na zo’n enorme hoosbui als gisteren, was het vanmorgen een waar waterballet in mijn auto….oeps…
Het water loopt via het dakraam tussen het dak en de hemel naar achteren. Daar lijkt het te wachten tot ik de auto start en opstijg. Dan loopt het via het plastic, boven achter de achterstoelen, naar beneden. tussen stoel en deur door naar de bodem van de achterbankzitters.
Helpen nieuwe dakraamrubbers, of lekten deze dakramen al toen ze de fabriek uit kwamen.
Weet iemand een oplossing behalve dichtkitten (dat is mijn laatste optie tenzij het de beste optie is)?
Groetjes Aniek
Ik heb mijn dakraam dicht weten te krijgen door de rubbers eens lekker in de vaseline te zetten…..............
Is het zo’n groot fabrieks dak?
Dan biedt het doorblazen van de afvoerslangen soelaas.
Het kan overigens zijn dat het binnendak/hemel is doorgeroest.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
Er is inderdaad aangegeven dat het dakraam lekte, maar afvoerslangetjes en gootjes klinken mij niet bekend in de oren. Er kwam ook veel info, misschien weet ik wel niet alles meer.
Door de verhuizing ed is as weekend mijn eerste weekend om eens lekker aan de bx te gaan klussen. Althans zaterdagavond moet ie wel even op en neer naar Friesland kunnen.
@mssl: bedankt voor je hulpaanbod, ik zal me op het forum nog wel melden van het weekend denk ik. Voor mij is het de eerste keer om zo’n hemel en dakraam eruit te sleutelen. Heb je misschien een globaal stappenplan? Voor de hemel heb ik 2 bouten aan de achterkant gezien, zitten er nog meer aan de voorkant? of zit die aan het dak?
Re: Dakraam lekkage….
visapowerrr schreef:Sinds kort ben ik in een bezit van een heerlijk rijdende BX TZD Turbo,
met lekkend dakraam. Nu waren die lekkages aardig in de hand te houden met wat handdoekjes op de juiste plekken. Alleen na zo’n enorme hoosbui als gisteren, was het vanmorgen een waar waterballet in mijn auto….oeps…Het water loopt via het dakraam tussen het dak en de hemel naar achteren. Daar lijkt het te wachten tot ik de auto start en opstijg. Dan loopt het via het plastic, boven achter de achterstoelen, naar beneden. tussen stoel en deur door naar de bodem van de achterbankzitters.
Helpen nieuwe dakraamrubbers, of lekten deze dakramen al toen ze de fabriek uit kwamen.
Weet iemand een oplossing behalve dichtkitten (dat is mijn laatste optie tenzij het de beste optie is)?Groetjes Aniek
beste optie is dichtkitten, je mag ieder dakraam bekijken ven iedere auto die rond de 13 a 15 jaar is, heeel veel ervan gaan inmiddels al lekken…
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Re: Dakraam lekkage….
nitRon schreef:beste optie is dichtkitten, je mag ieder dakraam bekijken ven iedere auto die rond de 13 a 15 jaar is, heeel veel ervan gaan inmiddels al lekken…
Dat is zeker niet de beste optie, als ‘t in de meeste gevallen simpel op te lossen is door even de afvoeren door te blazen. Waarom moeilijk gaan doen, waarbij je bovendien het dak en daarmee de auto vernielt?
Re: Dakraam lekkage….
beste optie is dichtkitten, je mag ieder dakraam bekijken ven iedere auto die rond de 13 a 15 jaar is, heeel veel ervan gaan inmiddels al lekken…
Onzin een dakraam lekt altijd, weliswaar in de afvoergoot welke zijn water kwijt moet kunnen en als die dus verstopt zit tja dan kan het water niet weg en komt het naar binnen
Re: Dakraam lekkage….
Jdt schreef:beste optie is dichtkitten, je mag ieder dakraam bekijken ven iedere auto die rond de 13 a 15 jaar is, heeel veel ervan gaan inmiddels al lekken…
Onzin een dakraam lekt altijd, weliswaar in de afvoergoot welke zijn water kwijt moet kunnen en als die dus verstopt zit tja dan kan het water niet weg en komt het naar binnen
Naast het open houden van de afvoer, is het in goede staat houden van de rubber rand een belangrijk fenomeen, water dat er niet in komt levert ook geen probleem !
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Re: Dakraam lekkage….
Elpee schreef:Jdt schreef:beste optie is dichtkitten, je mag ieder dakraam bekijken ven iedere auto die rond de 13 a 15 jaar is, heeel veel ervan gaan inmiddels al lekken…
Onzin een dakraam lekt altijd, weliswaar in de afvoergoot welke zijn water kwijt moet kunnen en als die dus verstopt zit tja dan kan het water niet weg en komt het naar binnen
Naast het open houden van de afvoer, is het in goede staat houden van de rubber rand een belangrijk fenomeen, water dat er niet in komt levert ook geen probleem !
Welke rubber rand? Een BX-fabrieksschuifdak heeft een soort vilten rand, die direct op het staal van het dak aansluit. En zoals JDT ook aangeeft, dit mag niet afsluiten, het moet lekken! Anders krijg je juist lekkage in het interieur.
Mijn schuifdaken, Xantia en BX zijn voorzien van een rubber rand, later ingezet ?
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Als ik naar de foto van de BX in je profiel kijk, dan heb je volgens mij geen fabrieksdak. Later ingezet dus, en dan heb je waarschijnlijk ook niet de afvoeren waar ‘t om gaat.
beste optie is dichtkitten, je mag ieder dakraam bekijken ven iedere auto die rond de 13 a 15 jaar is, heeel veel ervan gaan inmiddels al lekken…
Sorry hoor, maar wat een ontzettend domme opmerking. Je gaat toch niet de fijnste optie in een BX saboteren omdat je niet weet hoe het werkt?
Bij die originele daken is ‘t inderdaad een kwestie van de afvoerslangen doorblazen. Bij mijn TZD heb ik het eens op de vlugge manier gedaan: achterlichten eruit, vissen naar de slangen, die naar buiten trekken, en er goed hard in blazen. Dan is de prut in elk geval weer even uit de slang. Tot nog toe werkt ‘t nog steeds.
Harm schreef:
Sorry hoor, maar wat een ontzettend domme opmerking. Je gaat toch niet de fijnste optie in een BX saboteren omdat je niet weet hoe het werkt?
Bij die originele daken is ‘t inderdaad een kwestie van de afvoerslangen doorblazen. Bij mijn TZD heb ik het eens op de vlugge manier gedaan: achterlichten eruit, vissen naar de slangen, die naar buiten trekken, en er goed hard in blazen. Dan is de prut in elk geval weer even uit de slang. Tot nog toe werkt ‘t nog steeds.
Fijnste optie=airco… Ik heb het allebei en idd had ik paar weken terug ook wat lekkage. Idd gewoon achterlichten eraf halen en de slangetjes met een tangetje o.i.d. tevoorschijn halen. Vervolgens met perslucht door (laten) blazen. Als je het echt goed wil doen moet de hemel eruit en dan de gootjes helemaal schoonmaken + gootjes doorblazen. Succes.
Harm schreef:
Sorry hoor, maar wat een ontzettend domme opmerking. Je gaat toch niet de fijnste optie in een BX saboteren omdat je niet weet hoe het werkt?
Bij die originele daken is ‘t inderdaad een kwestie van de afvoerslangen doorblazen. Bij mijn TZD heb ik het eens op de vlugge manier gedaan: achterlichten eruit, vissen naar de slangen, die naar buiten trekken, en er goed hard in blazen. Dan is de prut in elk geval weer even uit de slang. Tot nog toe werkt ‘t nog steeds.
Fijnste optie=airco… Ik heb het allebei en idd had ik paar weken terug ook wat lekkage. Idd gewoon achterlichten eraf halen en de slangetjes met een tangetje o.i.d. tevoorschijn halen. Vervolgens met perslucht door (laten) blazen. Als je het echt goed wil doen moet de hemel eruit en dan de gootjes helemaal schoonmaken + gootjes doorblazen. Succes.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Totaal aantal Berichten: 515
Geregistreerd: 18-11-2005
- 2CV special
- Visa club
- Visa entreprise
- Ami grande comfort
- HY ex bb bus en brandweer manschappen auto
is dat het lapmiddel voor als ik dakraam mocht slopen
Ik heb eerst eens de slangetjes doorgeblazen, eens kijken wat er gebeurd bij de volgende regenbui. Als ie dan nog lekt gaat de hemel los