1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Koppeling aanpassen
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 21 augustus 2007 12:35 AM

De koppeling van de TD12 is nogal stevig. Om medische redenen krijgt mijn vrouw daar nogal last van als ze die vaak moet gebruiken. Dat haalt voor haar wel een beetje de lol uit het rijden van de auto. Is er een manier waarop we dat lichter zouden kunnen laten werken?

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 21 augustus 2007 12:44 AM
  [ # 1 ]

Re: Koppeling aanpassen

ghulst schreef:

De koppeling van de TD12 is nogal stevig. Om medische redenen krijgt mijn vrouw daar nogal last van als ze die vaak moet gebruiken. Dat haalt voor haar wel een beetje de lol uit het rijden van de auto. Is er een manier waarop we dat lichter zouden kunnen laten werken?

multyspray door de luchtroosters onder de bobine ,in de bak spuiten BIJ LOPENDE MOTOR..
dat smeert je drukgroep..

daarnaast kun je opteren om er CLUTCH ASSIST in te laten bouwen.
dan hoef je helemaal niet meer te koppelen, alleen maar schakelen.

ik kan hem ook ombouwen naar automaat als je wilt.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 21 augustus 2007 01:03 AM
  [ # 2 ]

Je hebt een PB. Wink

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 22 augustus 2007 03:46 AM
  [ # 3 ]

Re: Koppeling aanpassen

kreazyV8wuppo schreef:

multyspray door de luchtroosters onder de bobine ,in de bak spuiten BIJ LOPENDE MOTOR..
dat smeert je drukgroep..

Welke multispray moet ik hiervoor hebben en heb je toevallig een foto van de locatie van de luchtroosters?

Op je pb kom ik nog terug trouwens…

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 augustus 2007 03:55 AM
  [ # 4 ]

Re: Koppeling aanpassen

ghulst schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

multyspray door de luchtroosters onder de bobine ,in de bak spuiten BIJ LOPENDE MOTOR..
dat smeert je drukgroep..

Welke multispray moet ik hiervoor hebben en heb je toevallig een foto van de locatie van de luchtroosters?

Op je pb kom ik nog terug trouwens…

ik zal er morgen een foto van plaatsen, samen met de spray..
molycote multispray.
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2007 04:33 AM
  [ # 5 ]

Re: Koppeling aanpassen

kreazyV8wuppo schreef:
ghulst schreef:

De koppeling van de TD12 is nogal stevig. Om medische redenen krijgt mijn vrouw daar nogal last van als ze die vaak moet gebruiken. Dat haalt voor haar wel een beetje de lol uit het rijden van de auto. Is er een manier waarop we dat lichter zouden kunnen laten werken?

multyspray door de luchtroosters onder de bobine ,in de bak spuiten BIJ LOPENDE MOTOR..
dat smeert je drukgroep..

daarnaast kun je opteren om er CLUTCH ASSIST in te laten bouwen.
dan hoef je helemaal niet meer te koppelen, alleen maar schakelen.

ik kan hem ook ombouwen naar automaat als je wilt.

mvgr wupke Wink

onder de bobine? volgens mij kan je jaren zoeken om een bobine bij een turbo diesel Smile

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 22 augustus 2007 09:25 AM
  [ # 6 ]

Laughing Ja, dat had ik mij vanochtend ook ineens bedacht…

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 22 augustus 2007 10:58 AM
  [ # 7 ]

En die luchtroosters heb je nodig om je versnellingsbak te koelen Laughing

‘k begrijp niet helemaal hoe je de boel kan smeren, je kunt er heel moeilijk bij en mikken is helemaal onmogelijk. Een vette koppelingsplaat is ook niet prettig

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 augustus 2007 11:13 AM
  [ # 8 ]

de truuk met de multispray op de drukgroep spuiten gebruik ik al pffff een jaar of 7.
ik ben de tel kwijt bij hoeveel auto’s ik het gedaan heb, en geeneen heeft last van vette platen.

het is een manier om een stijve droge drukgroep weer wat soeplesse te geven.
dus als je koppeling zwaar gaat, en hij is happerig en lastig te doseren, dan kun je dit proberen.

bij 80% van de auto’s waar je dit doet, is sprake van een lamme drukgroep, en is vervanging eigenlijk nodig, maar op deze manier kun je er nog wat leven uithalen.
dus zie het niet als een definitive oplossing.

je spuit de spray erop met stationair lopende motor.
je doet dit door de ventilatie roosters ,of gaffel opening in het koppelingshuis van de versnellingsbak.

door de centrifugale krachten, zal er geen vet op de koppelingsplaat komen.
die word meteen ervanaf geslingert.
als dit wel het geval is, dan is 1 X de plaat heet maken, door slippende koppeling, afdoende , om het vet van de plaat af te stomen.

de bak waar je de roosters kunt zien zitten.
de 5 gleufjes net onder het thermostaat huis.
>> 
 

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2007 03:36 PM
  [ # 9 ]
Willem schreef:

En die luchtroosters heb je nodig om je versnellingsbak te koelen Laughing

‘k begrijp niet helemaal hoe je de boel kan smeren, je kunt er heel moeilijk bij en mikken is helemaal onmogelijk. Een vette koppelingsplaat is ook niet prettig

klopt, als hij vettig is, is ie voor de vuilbak

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2007 03:36 PM
  [ # 10 ]
Willem schreef:

En die luchtroosters heb je nodig om je versnellingsbak te koelen Laughing

‘k begrijp niet helemaal hoe je de boel kan smeren, je kunt er heel moeilijk bij en mikken is helemaal onmogelijk. Een vette koppelingsplaat is ook niet prettig

klopt, als hij vettig is, is ie voor de vuilbak

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 22 augustus 2007 03:39 PM
  [ # 11 ]

koppeling

gewoon ff kijken of je kabel ook wel nog goed is, zoja, koppeling vervangen? de beste oplossing, en je kan weer een heeel eind verder!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 22 augustus 2007 04:04 PM
  [ # 12 ]

Re: koppeling

nitRon schreef:

gewoon ff kijken of je kabel ook wel nog goed is, zoja, koppeling vervangen? de beste oplossing, en je kan weer een heeel eind verder!

er staat in 80% van deze gevallen, is vervangen noodzakenlijk. Exclamation 

in die overige 20% is dit een probaat middel om happerige moeilijk doseerbare koppelingen, weer soepel en goed bedienbaar te krijgen.

in de overige 80 % kun je soms nog een tijdje doorrijden alvorens eea te vervangen.
maar dat het uitstel van executie is, dat moge wel duidelijk zijn.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 23 augustus 2007 12:21 AM
  [ # 13 ]

De koppeling is de laatste tijd niet zwaarder gaan werken. Hij hapert niet en is gemakkelijk te doseren. Ik heb niet het idee dat slijtage het punt is. Ik heb sowieso begrepen dat de koppeling van de XM vrij zwaar is ten opzichte van andere auto’s… Smeren is dan misschien ook niet wat hier nodig is. Maar over een ombouw twijfel ik nogal. De kosten daarvan zijn niet in verhouding met de waarde van de auto… Maar een diesel automaat is ook weer lastig te vinden.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 23 augustus 2007 12:48 AM
  [ # 14 ]

dat de ombouw kostbaar is klopt wel.
echter ,daarvoor komt dan een gereviseerde bak in de plaats.
normaliter zou die minimaal 2 ton moeten kunnen draaien.

als je aanhoud dat een koppeling zo rond de 100 a 150,000 kms vervangen moet worden,dan is dat dus X 1,5 a 2x 700 euro voor de koppeling te vervangen.

zet dat tegenover de automaat, en de prijs an zich valt dan imo wel mee.

andersom is het ook de vraag hoeveel kms en jaren je nog met de XM door wilt rijden natuurlijk.

maar dat zijn vragen die uit eigen overweging beantwoord moeten worden.
ik kan alleen maar aangeven wat er mogenlijk is..

clutch assist is ook mogenlijk, en vermoedelijk iets goedkoper dan ombouw naar automaat, ik zal daar eens induiken..

vwb de spray truuk,
tegenwoordig is het vaak niet de plaat die slijt maar de drukgroep, en het scharnierpunt van de drukveer(diafragma) smeren helpt om hem weer wat leven in te blazen.
daarnaast kan het ook bij NIET VERSLETEN koppelingen helpen om wat soepeler te gaan.
en baad het niet, het schaad ook niet.. Wink

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 26 augustus 2007 03:58 AM
  [ # 15 ]

Een paar dagen zitten dubben over dit probleem. De realiteit is dat de medische oorzaak niet aan te pakken is en dus een feit blijft. Best waarschijnlijk dat we dus gaan wisselen naar een andere auto. Jammer, maar de wissel van de bak is vrij prijzig en daarnaast komen er dan nog andere zaken bij, zoals de voorkeur voor een hogere instap en cruisecontrol. We gaan het zien…

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook