Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Helaas al weer ruim een week terug van vakantie naar La Douce met 2500km erbij op de 23ie (H). Voor de vakantie nog even een paar CX rolgordels achteringezet voor de kinderzitjes, Gradulux erin, en een bagagawagentje op de trekhaak.
Ergens in het achterhoofd zag ik ook nog al die lijstjes voor me: Wat neem ik mee op vakantie? Hier kom ik zo op.
Op de heenweg naar La cote Sauvage (Charente Maritime) een wieldop verloren op de Parijse ring en wat startproblemen met warme motor: probleem zat in startrelais en startmotor. Verder prima rijden met schuifdak open en verbruik 1:9 bij 115-120 km/u.
Tijdens verblijf op de camping was de accu ineens leeg. Starten met kabels ging prima en accu laadde goed bij. 2 dagen later zelfde probleem. Startkabels hielpen niet meer, begonnen te roken en startmotor ging zeer langzaam rond. Klap op startmotor, wat eerder nog wel eens hielp, ook geen succes. Startmotor toch overleden.
Wat dat lijstje WAT NEEM IK MEE OP VAKANTIE? betreft. Ik had dus zo’n high power Valeo meegenomen omdat ik al iets vermoedde.
Dus middagje klussen en zo’n compacte Valeo van Chyparse erin geklust. Het hitteschild van de startmotor zat er wel op en dat vond ik het lastigst: demonteren en monteren van het hitteschild. Impuls draad doorverbonden naar de + kabel en starten=lopen. Wat een geluid!!!
Vervangen van de startmotor op de camping: dat is 2 kriks nodig hebben: 1 voor de auto en 1 voor de ondersteuning van het blok en er vervolgens 7 om je heen hebben liggen van mede vakantiegangers. Ook kwam de fles pastis nog langs: aperitif tijdens het sleutelen.
Wat ik niet wist is dat de startmotor met het contact uit toch je accu kan leegtrekken terwijl ik een startrelais op de + pool heb zitten.
Qua mede Ds rijders slechts 1 rijdende franse DS gezien en een te koop staande DSpecial voor de brug naar Ile dÓleron, een Panhard 24 en meerdere Mehari’s. Geen NL DS’sen. Verder veel spontane praatjes en 2x een briefje achter de ruitenwisser of de DS te koop was. Terug op de ring Parijs nog luid toeterende CX met zwaaiende alpinopetten erin. Jammer dat de vakantie voorbij is!
Frank.
Wat ik niet wist is dat de startmotor met het contact uit toch je accu kan leegtrekken terwijl ik een startrelais op de + pool heb zitten.
Mooi verhaal en je had je dus goed voorbereid maar kun je eens uitleggen hoe een startmotor de accu leegtrekt met contact uit ??
Goh, het lijkt wel of het seizoen voor overleden startmotors echt goed van start gegaan is. Iedere week staat er op het forum wel een DS stil vanwege een kapotte startmotor.
Afijn, leuk verhaal, heel herkenbaar
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als ik in m’n DS rijdt verbaas ik me juist over het aantal moderne automobielen waarvan de (ex-)bestuurder op de wegenwacht staat te wachten.
Ik had vorig jaar April dezelfde ervaring. Zover ik heb kunnen begrijpen is het verzekeren van een oldtimer in Frankrijk een dure aangelegenheid, met name als je ook buiten je departementsgrenzen wilt rijden.
Ik heb toen ook slechts 2 DS-en gezien. Een op een auto-ambulance op weg naar Nederlend en de andere in verre staat van ontbinding met nog wat meer tijdgenoten.
Dit bleef zo de gehele vakantie, tot het middelste weekend, waarbij er schijnbaar diverse oltimer clubs uitjes hadden gepland, toen hebben we er 3 gezien op 5 kilometer afstand.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een mooi verhaal, een inderdaad herkenbaar. Ook ik heb liggen sleutelen op de camping, hierbij kreeg ik gezelschap van 5 franse heren wie allen voor mij in het spier waren. Prachtig!
Zo te horen heb je ene geweldige vakantie gehad. Als je met zo’n wagen naar Frankrijk gaat, krijgt je vakantie toch een prettig tintje en het contact met de Fransen verloopt een stuk gemakkelijker.
Re: Vakantiepret met de DS…en een middagje klussen
Inderdaad heel herkenbaar, zie mijn draadje over mijn vakantie perikelen. Ook bij mij heeft de startmotor het begeven.
cussylechatel schreef:
Dus middagje klussen en zo’n compacte Valeo van Chyparse erin geklust. Het hitteschild van de startmotor zat er wel op en dat vond ik het lastigst: demonteren en monteren van het hitteschild. Impuls draad doorverbonden naar de + kabel en starten=lopen. Wat een geluid!!!
Frank.
Je kan nu ook dat relais op de accu pool weglaten. Die kabel permanent op de + zetten, het draadje naar dat relais verlengen naar de startmotor en je bent het relais kwijt. Dat relais wil namelijk ook nogal eens storing geven. Je moet bij deze modificatie wel extra aandacht aan de isolatie van de dikke + kabel naar de starter geven, omdat hij nu permanent aan de + zit.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Zoals hier al ergens gezegd,in een ander draadje: als je met de DS op vakantie gaat, dan begint de vakantie als je vertrekt
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 21-11-2005
- BX TZD Turbo
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Inderdaad heel herkenbaar, zie mijn draadje over mijn vakantie perikelen. Ook bij mij heeft de startmotor het begeven.
Ik heb jou vakantieperikelen ook met belangstelling gelezen Egbert, en hoewel beide een probleem met de startmotor had jij twee voordelen:
bergachtig terrein en een handbak.
Met een hydrolique en aan de kust (vlak terrein) had ik niet veel opties.
Dat relais wil namelijk ook nogal eens storing geven.
Klopt helemaal. Ik had al eens het relais opengehad en de “blaadjes” met fijn schuurpapier bewerkt en een beetje naar boven gebogen, maar het blijft niet storingsvrij. Zeker starten bij hete motor betekent vaak: kap open en handmatig startrelais overbruggen.
Ik wil nu een standaardl Bosch werkrelais gebruiken en inderdaad de dikke draad en de gele draad met de groene manchet permanent op de + zetten. Het relais dacht ik dan als volgt aan te sluiten:
86: startschakelaar (rode mannetje wat nu op relais zit)
85: 12V van bobine
30/51: nwe draad van accu
87: schakeldraad naar relais op de startmotor
Ook rijd ik al bijna 2 jaar met de 123 onsteking, maar nog wel met de originele bobine met voorschakelweerstand. Deze wil ik ook vervangen door de Bosch bobine die permanent 12v levert (0 221 119 027). Bij hete motor na een lang stuk te hebben gereden lijkt het alsof de onsteking een vonkje overslaat. Ik weet ook niet hoe ik dit beter kan omschrijven. Ik verdenk in elk geval de bobine.
Bas schreef:Goh, het lijkt wel of het seizoen voor overleden startmotors echt goed van start gegaan is. Iedere week staat er op het forum wel een DS stil vanwege een kapotte startmotor.
Afijn, leuk verhaal, heel herkenbaar
Yep..die van mij heeft hare beste tijd ook gehad!
wat kost zo’n valeo starterke ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006
- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Nu we toch over vakantie perikelen hebben, hier mijn verhaal:
We vertrokken op vrijdag de dertiende voor een vakantie in Bretagne en Normandië. Eerst wilden we nog de parade op de Champs Elysees meemaken (quartorze juliët) Tijdens het inhalen van een vrachtwagen op de autoroute ineens een enorme knal onder de DS. En de hele wagen begon te schudden. Wat bleek was dat ik voor meer dan de helft van het loopvlak van mijn achterband ben verloren. De binnenband zelf was niet lek. Toen maar het res. wiel gemonteerd. Was dus niet op voldoende spanning. Eerstvolgende benzinestation op spanning gezet.
Een paar dagen later begon de motor te hikken en af te slaan. Eerst dacht ik aan vuil in de carb. Maar vond de draad van de bobine wel erg los zitten. Na het aanknijpen geen last meer gehad. Onderweg steeds bij garages voor een band gekeken maar de maat 155*15 was nergens op voorraad. Tot tegen het einde van de vakantie het hikken en afslaan weer optrad. Zodra de wagen gestart werd liep deze even en sloeg direct weer af. Na enige tijd zoeken ontdekte ik dat het contactslot bij het terugveren na het starten niet meer doorverbond. Normaal heb ik altijd wel een stukje stroomdraad in de auto liggen, maar
nu dus niet. Met mn linkerhand de contactsleutel vasthoudend de weg weer vervolgd
Bij een tankstation een metertje draad gehaald en daar bleken ze ook nog een band te hebben. Is wel 165*15 . Met het draadje en een wasknijper heb ik het contactslot toen doorverbonden.
Het viel mij op dat er in Normandie niet of nauwelijks naar de DS wordt omgekeken in vergelijking met andere delen van Frankrijk waar ik tot nu toe met de DS ben geweest.
Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl
Hall Allemaal.
Ik rijd al jaren oude auto,s en ook nu een D spec.
Startproblemen komen uiteraard veel voor op gebruikte automobielen en in ons geval vaak om zelf uit te zoeken waar het probleem mogelijk ligt.
Ik dacht dat jullie misschien wel geinteresseerd zouden zijn in een ervaring die ik gedurende de laatste drie weken heb opgedaan met de Landrover (8cyl) van mijn zoon. Niets te maken met Citroen natuurlijk , maar lees verder.
Het kreng wilde nooit starten wanner hij moest (mannelijk).
Mijn zoon bleef maar doortoetelen totdat het nu echt afgelopen was. Wilde ook niet meer aangetrokken worden .
Heel gek , s, morgens startte hij altijd in een keer (op LPG) en de rest van de dag maar afwachten of vader bellen om op te halen.
Alles electrisch vernieuwd en ook diverse verdachte draden vernieuwd en ja we weten nu precies waar alle stroomdraadjes voor zijn.
De accu liep ook vanzelf leeg.
Waar zat nu uiteindelijk het probleem ?
Inderdaad in de startmotor. Hij draaide prima rond (alhoewel niet altijd met dezelfde snelheid) en de motor draaide mee maar wilde niet starten.
Maar uitendelijk de startmotor vernieuwd en hopla nooit geen problemen meer. Vervolgens de hele startmotor uit elkaar gehaald en alles doorgemeten. De rotor (het draaiende gedeelte) light in trwee bronzen busjes. Die waren wat versleten zodat er speling in zat genoeg om de rotor (het anker) soms tegen de veldwikkeling aan te laten lopen en daardoor kortsluiting te maken zodat er geen stroom over bleef voor de bobine en dus de bougies en dus niets te starten.
s, Morgens door de kou werd er net geen contact gemaakt en was starten geen probleem. Eenmaal op temperatuur vergeet het maar
Het aanlopen van het anker verklaart ook waarom de snelheid van de startmotor niet altijd hetzelfde was.
Misschien is dit verhaal van nut voor diegenen die ook met hun “gebruikte” Citroen onverklaarbare startproblemen hebben.
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Lekker herkenbaar, al die startmotorproblemen. Ik stond afgelopen zomer ook met een kapotte startmotor aan de Franse grens (zie draadje van Bas). Ik had echter geen zin om op onderweg het ding te wisselen. Aanduwen dus. En dat ging zonder problemen. Op de camping wilde wel vijf man even duwen en ook onderweg waren er mensen bereid voor een duwtje. Ik heb dan wel een handbak, maar met 5 ‘rapports’ die je niet meer kunt aanslingeren.
Zo’n Valeo is wel een uitkomst. Nu start ze 10 keer sneller rond en vooral met hete motor direct (koud ging het altijd super). Het ding koste iets van 158 euro (ex) el was bij bij CTA-service in Zeeland op 5 km afstand op voorraad.
Maar zoals bij vele DS-euvels deed kondigde ook dit euvel zich van te voren aan. Al een jaar lang startte de DS traag of met wisselend toerental. Ik dacht dat de accu een keer kwam te overlijden. Niet dus. Op de dag voor de finale staking van de demarreur gaf het starten een schavend geluid. Logisch, want het anker liep uit zijn lagers, bleek later.
Ik had het ook moeten horen aankomen. Als ik mijn auto probeerde te starten dan hoorde ik de eerste keer altijd alleen maar een zoemend geluid maar geen startmotor. Pas bij de tweede startpoging deed de startmotor pas mee. Zo’n Valeo is echt een uitkomst hoor, wat een fantastisch ding.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat