1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Dutch Steph’s Xsara for dummies
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 23 augustus 2007 03:48 PM

Aangezien mijn nederige kennis op het gebied van voertuigentechniek met het schaamrood op m’n wangen verbleekt bij de kennis die ik hier regelmatig op het forum tegen kom, wil ik mij specifiek gaan verdiepen in het onderhoud van onze eigen Xsara.

Onlangs heeft Wupke mij namelijk geweldig geholpen met een onderhoudsbeurt waarbij er duidelijke tekst en uitleg werd gegeven. Nogmaals hulde, Wupke! Erg interessant en veel van geleerd dus. Dit heeft me doen besluiten om een topic (‘draadje’ noemen jullie dat hier, toch?) over mijn leerproces over onze Xsara. Dit om te vermijden dat ik voor ieder vraagje over het onderhoud van onze Xsara een nieuw ‘draadje’ ga openen.

Vraag 1)
Ik heb enkele gegevens via google opgezocht, klopt het zo?:

Citroën Xsara Coupé 1.6i 16v VTR (2002)

Cilinderinhoud:  1587

kW (pk):  81 (110)

Motorcode:  TU5JP4 (NFU of is ‘t nou NFX?)

Injectiesysteem:  Bosch ME7.4.4 (bij NFX: Magneti Marelli 1AP)

Versnellingsbak:  BA 5 ???

ABS:  Bosch 5.3

Vraag 2)
Waar staat de code TU5JP4 en NFU (of NFX) voor?

Vraag 3 en wellicht momenteel de belangrijkste vraag)
Waar kan ik een fatsoenlijke WPHB (Haynes o.i.d.) bestellen over de Xsara type II? Van het eerste type kan ik ‘m wel vinden, maar niet voor ons model.

Vraag 4) Goed gereedschap is het halve werk, wordt er vaak gezegd. Iemand tips welk ‘basispakket’ ik waar kan kopen en wat daar allemaal in behoort te zitten? (Prijs/kwaliteit verhouding)

Vraag 5) Bij de aanschaf van de Xsara wist de autohandelaar mij te vertellen dat ik bij het bestellen van onderdelen rekening moest houden dat onze Xsara valt onder het modeljaar 2003. Dit terwijl de auto zelf uit 2002 is (kenteken: 16-08-2002). Kan dat kloppen?

...er zullen nog vele vragen volgen. Alvast bedankt voor de leerzame antwoorden!  Very Happy

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 augustus 2007 04:16 PM
  [ # 1 ]

Re: Dutch Steph’s Xsara for dummies

Dutch Steph schreef:

Vraag 2)
Waar staat de code TU5JP4 en NFU (of NFX) voor?

TU5JP4 is de door PSA zelf gebruikte motorcode. TU is het type blok, je hebt onder andere ook nog de XU, XUD, EW of DW. De 5 slaat op de inhoud, ergens tussen de 1500 en 1599 cc. JP weet ik niet zeker maar moet met electronica/injectie te maken hebben. De 4 slaat op het aantal kleppen per cilinder. Sommige motoren hebben er nog een T in staan voor de turbo, bijvoorbeeld de mijne: DW10ATED. Een XU 1.8 motor met zestien kleppen en 1760 cc heet dan bijvoorbeeld XU7JP4. Het is echter niet bepaald een logisch systeem te noemen..

De motorcode NFU (of in mijn geval RHZ) komt ondermeer terug in het voertuigidentificatienummer, dus dat zal wel iets administratiefs zijn om dit los te zien van de PSA motorcode..

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 23 augustus 2007 04:35 PM
  [ # 2 ]

Re: Dutch Steph’s Xsara for dummies

DigiDaan schreef:
Dutch Steph schreef:

Vraag 2)
Waar staat de code TU5JP4 en NFU (of NFX) voor?

TU5JP4 is de door PSA zelf gebruikte motorcode. TU is het type blok, je hebt onder andere ook nog de XU, XUD, EW of DW. De 5 slaat op de inhoud, ergens tussen de 1500 en 1599 cc. JP weet ik niet zeker maar moet met electronica/injectie te maken hebben. De 4 slaat op het aantal kleppen per cilinder. Sommige motoren hebben er nog een T in staan voor de turbo, bijvoorbeeld de mijne: DW10ATED. Een XU 1.8 motor met zestien kleppen en 1760 cc heet dan bijvoorbeeld XU7JP4. Het is echter niet bepaald een logisch systeem te noemen..

De motorcode NFU (of in mijn geval RHZ) komt ondermeer terug in het voertuigidentificatienummer, dus dat zal wel iets administratiefs zijn om dit los te zien van de PSA motorcode..

Okey, thx. Dat verklaart weer het een en ander.

Profiel  
 
lampo
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 185
Geregistreerd: 10-07-2007

Gepost: 23 augustus 2007 04:42 PM
  [ # 3 ]

Als je je aanmeldt via onderstaande link, dan kan je met de laatste 8 cijfers van het chassisnummer alle informatie opvragen over jouw specifieke auto:

http://service.citroen.com/

Versnellingsbaktype en serienummer, motortype en serienummer, ophanging, ontsteking, etc. etc.

Veel succes!

We beginnen met 198.000 km….

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 23 augustus 2007 04:43 PM
  [ # 4 ]

heel veel nuttige informatie ook te vinden op masterbase: http://www.masterbase.nl

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 23 augustus 2007 04:54 PM
  [ # 5 ]
lampo schreef:

Als je je aanmeldt via onderstaande link, dan kan je met de laatste 8 cijfers van het chassisnummer alle informatie opvragen over jouw specifieke auto:

http://service.citroen.com/

Versnellingsbaktype en serienummer, motortype en serienummer, ophanging, ontsteking, etc. etc.

Veel succes!

Wow, dat is nog eens een geweldige site:

Algemene informatie
Productgroep PERSONENAUTO
Commercieel merk/type component CITROËN
Productlijn XSARA II
Carrosserievariant 3-DEURS SEDAN
Afwerking MIDDEL MEDIUM PLUS
Motor INJECTIE TU5JP4
Aandrijving VERSN.B5
Modeljaar MJ 2002
Type lak METALIC LAK MET VERNIS
Carrosseriekleur LAK GRIS FULMINATOR
Type interieurbekleding SCHERING-/INSLAGDRAAD ISERE EN EFKA “NT” 
Kleur bekleding “FZ” 
Versnellingsbak (gegevens)  VERSN.B MA VERST (C) 
Motor (type)  MOTOR TYPE TU/TUD
Extra embleem ZONDER EXTRA EMBLEEM
Extra embleem, diverse VTR
Embleem MONOGRAM XSARA

Autogegevens
Afwerking MIDDEL MEDIUM PLUS
Type lak METALIC LAK MET VERNIS
Carrosseriekleur LAK GRIS FULMINATOR
Type interieurbekleding SCHERING-/INSLAGDRAAD ISERE EN EFKA “NT” 
Kleur bekleding “FZ” 
Versnellingsbak (gegevens)  VERSN.B MA VERST (C) 
Aandrijving snelheidsmeter CT 21 X 18

Brandstofsysteem motor
Motor INJECTIE TU5JP4
Sensor water in brandstoffilter Z SENSOR WATER IN BRANDSTOFFILTER
Motorblok (materiaal)  GIETIJZEREN MOTORBLOK
Brandstof BENZINE ZONDER LOOD
Emissieregeling (motor)  EMISSIENORM MOTOR IFL5(STIMULERINGSREG) 
Motor (type)  MOTOR TYPE TU/TUD
Oliekoeling ZONDER WW KOELVL/OLIE
Motor, koeling RADIATEUR (DIKTE 18 - 21 DM2) GEBRASEERD ALUMINIUM
Verwarming circuit carterventilatie ZONDER VERWARMING CARTERVENTILATIE
Zelfdiagnose EOBD ZELFDIAGNOSE “EOBD” ZONDER SCHOKSENSOR
Technische emissieregeling auto EMISSIE TECHNIEK WAGEN IFL5(STIMULERINGSREGELING) 
Ventilateur 1 VENTILATEUR MET 3 SNELHEDEN (420 W) 
Bijbehorende variabelen injectie/inspuiting MOUNTING BOSCH
Hybride motor ZONDER DYNAMO-STARTM
Smoorklephuis (luchtinlaat motor)  ELEKTRISCH BEDIENDE SMOORKLEP (INLAATL MOTOR) 

Versnellingsbak Aandrijfas
Aandrijving VERSN.B5
Versnellingsbak (gegevens)  VERSN.B MA VERST (C) 
Overbrengingsverhouding CP 16 X 65
Aandrijving snelheidsmeter CT 21 X 18
Stijl wiel STLN WIEL 15 INCH
Koppeling KOPPELING KABEL AFSTELLING
Homokineet koppeling wielzijde KEERR WIELZIJDE AC2000I
Homokineet koppeling differentieelzijde KEERR DIFF Z GI2000I
Differentieel (versnellingsbak)  DIFFERENTIEEL 77
Band (maat, type)  BAND 195X55X15 H
Wiel (type)  UITV STALEN WIEL
Versnellingsbak, type VERSN.B MA

Vering Stuurinrichting Remmen
Antiblokkeersysteem ANTIBLOKKEERSYST
Stabilisatorstang achter STABILISATORSTANG ACHTER DIAMETER 19
Stabilisatiesysteem voor STABILISATORSTANG V DIAM 20
Remsysteem ELEKTRONISCHE REMKRACHTVERDELING
Rem, type SCHIJVEN V GEV/SCHIJVEN A
Vering NORMALE VERING
Elektronisch stabiliteitsprogramma ZONDER ESP

Carrosserie Uitrustingen
Claxons STANDAARD CLAXON
Aërodynamische luchtgeleider achter UITV MET WINDGELEIDER A
Versiering opzij (aspect)  ZIJBESCHERMINGEN CARROSSERIEKL
Wieldop (stijl)  MODEL ETNA, 6 OPENINGEN, 15 INCH
Aanvulling bescherming (onderzijde motor)  ZONDER EXTRA BESCHERMING ONDER MOTOR
Extra functie buitenspiegel BS ZONDER EXTRA FUNCTIE
Ruitenwisser voor RW V AUTOMATISCHE INTERV
Koplampwisser ZONDER KOPLAMPSPROEIER
Afsluitplaatje voorzijde AFDEKPLAAT VOORZIJDE GROTE LUCHTINLAAT
Sensor buitentemperatuur MET BUITENTEMPERATUURSENSOR
Buitenspiegel (bestuurderszijde)  BS BESTUURDER HANDMATIGE BED
Buitenspiegel (passagierszijde)  BS PASSAGIER EL BEDIENING
Accessoires exterieur BUITENSPIEGEL EN HANDGREPEN EXTERIEUR IN CARROSSERIEKLEUR
Schuif-/kanteldak VAST DAK
Sierlijst bumper BUMPERSTRIP CARROSSERIEKLEUR
Ruit (aspect)  ZONDER RUIT
Ruit (type)  THERM ISOL VOORRUIT
Pack look exterieur PACK EXTERIEURLOOK CARROSSERIEKLEUR

Uitrusting interieur
Type interieurbekleding SCHERING-/INSLAGDRAAD ISERE EN EFKA “NT” 
Inbraakalarm ZONDER ALARM
Achterstoel AFZONDERLIJK NEERKL BANK
Armsteun achterstoel ZONDER ARML A
Veiligheidsgordel achter 3-PUNTS VEILGHEIDSG A 3 OPROLM
Schaalverdeling snelheidsmeter SCHAALV IN KM/H
Bestuurderszijde (cockpit)  LINKS STUUR
Extra verwarming ZONDER EXTRA VERWARMING
Uitrusting dashboard AFWERKING MET NOPPEN
interieurverlichting diversen KAARTLEZER
Instrumentenpaneel (gegevens)  SCHAALVERDELING 220 KM/H OF 140 MPH, WITTE WIJZERPLATEN
Luidspreker ZONDER LUIDSPR
Bediening autoradio ZONDER AFSTANDSBED AUTORADIO
Pollenfilter MET POLLENFILTER
Hoogteverstelling passagiersstoel ZONDER HOOGTEV PASS ZIJDE
Bediening bestuurdersstoel HANDM BED STOEL V BESTUURDER
Verstelling bestuurdersstoel ZONDER LENDENSTEUN EN ZIJ STEUN BESTUURDER
Verstelling passagiersstoel ZONDER LENDENSTEUN EN ZIJD STEUN PASSAGIER
CD ZONDER UITV CD
Navigatiesysteem ZONDER NAVIGATIESYSTEEM
CD-ROM voor auto-PC ZONDER CD-ROM VOOR AUTO-PC
Ruitmechanisme achter ZONDER RUITENW A
Ruitmechanisme voor bestuurderszijde RUITBED BESTUURDER VOOR MET TIPTOETS
Ruitmechanisme voor passagierszijde ELEKTRISCHE RUITBED PASS VOOR ZONDER TIPTOETS
Display DISPLAY (RADIO+KLOKJE+EN OF T›,CD) 
Make-upspiegel BEST+PASS DIMBAAR ZONDER VERLICHTING
Olieniveaumeter TWO-FUNCTIONS INDICATOR OIL LEVEL+TEMPERATURE
Stoelverwarmingselement STOEL NIET VERWARMD
Zij-airbag voor THORAX-AIRBAG + WINDOW-AIRBAG
Bescherming achterpassagier ZONDER BESCHERMING ACHTERPASSAGIERS
Passagiersairbag AIRBAG PASSAGIERSZIJDE
Elektrische ruitbediening (werking)  DRIVER’S ANTI-PINCH + REAR MANUAL
Boordcomputer MET BOORDCOMPUTER
Pack uitrusting ZONDER PACK UITRUSTING LESAUTO
Uitschakelen airbag HANDMATIGE UITSCHAKELING AIRBAG
Bescherming plaats voor ZONDER BESCH BESTUURDER
Opbergruimte (cockpit)  ONDERSTE OPBERGVAK MET GEÏMPREGNEERDE BEKLEDING
Ontvanger radio ZONDER AUTORADIO
Airconditioning GEREGELDE AIRCO
Snelheidsregelaar SNELHEIDSREGELING
Hoogteverstelling bestuurdersstoel PARALLELLE HOOGTEVERST BESTUURDER
Vloermatten (uiterlijk)  ZONDER AUTOMAT
Airbag bestuurder AIRBAG BESTUURDERSZIJDE
Opbergruimte, laadruimte Z SIERSTRIP IN KOFFERR
Verklikkerlampje slijtage ZONDER VERKL LAMP REMBLOKSLIJTAGE
Detectie obstakel ZONDER NABIJHEIDSSENSOR
Bediening vergrendeling ENKELVOUDIGE VERGRENDELING
Ruit (type)  THERM ISOL VOORRUIT
Stuurwiel SCHUIMR STRW
Ventilateur 1 VENTILATEUR MET 3 SNELHEDEN (420 W) 

Elektriciteit
Dynamo DYNAMO KLASSE 8
Claxons STANDAARD CLAXON
Startmotor STARTM KLASSE 3
Bijzondere verlichting AUTOM. VERLICHTING
interieurverlichting diversen KAARTLEZER
Extra functie buitenspiegel BS ZONDER EXTRA FUNCTIE
Frequentie afstandsbediening vergrendeling SIGNAALGENERATOR xxx,xx MHZ (getallen verwijderd. Da’s niet verstandig als mensen dit weten, wellicht)

Merken van uitrustingen
Bijbehorende variabelen injectie/inspuiting MOUNTING BOSCH

Diversen
Basisontwerp (I) ITALIE
Voorgeschreven variant, doelgroep EMISSIENORM
Atmosfeer NORMALE OMSTANDIGH
Bestuurderszijde (cockpit)  LINKS STUUR
Accessoires exterieur BUITENSPIEGEL EN HANDGREPEN EXTERIEUR IN CARROSSERIEKLEUR
Servicecentrale INTELLIGENTE SERVICECENTRALE (BSI) COM 2000

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 23 augustus 2007 04:55 PM
  [ # 6 ]
DigiDaan schreef:

heel veel nuttige informatie ook te vinden op masterbase: http://www.masterbase.nl

Klopt. Masterbase ken ik ook al. Is ook een goede site!

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 augustus 2007 01:29 PM
  [ # 7 ]

Afijn, ik ben weer vanalles te weten gekomen. Echter op vraag 3, 4 en 5 uit de eerste post heb ik nog geen antwoord gevonden.

Vooral zo’n werkplaatshandboek (vraag 3) is voor mij erg belangrijk. ...en dan nog eens het liefst Nederlands-talig uiteraard.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 augustus 2007 02:57 PM
  [ # 8 ]

Re: Dutch Steph’s Xsara for dummies

Dutch Steph schreef:

Vraag 5) Bij de aanschaf van de Xsara wist de autohandelaar mij te vertellen dat ik bij het bestellen van onderdelen rekening moest houden dat onze Xsara valt onder het modeljaar 2003. Dit terwijl de auto zelf uit 2002 is (kenteken: 16-08-2002). Kan dat kloppen?

Je heb Xsara type 1, met het oude front. Deze zijn van 97 tot 2000 geleverd.
Toen kwam de Xsara type 2, met facelift. Deze is geleverd van eind 2000 tot 2004 (break iets langer).

In 2003 is er nog een kleine verandering geweest. Nu heeft het front ronde mistlampen onder de heldere bolle koplampen. (dit is dus geen sport bumper of wat dan ook, dit is gewoon standaard na 2003).

Wellicht is er in het interieur qua bekleding ook wat gewijzigd. Ook het dash zie ik wel eens met andere kleuren.

Technische lijkt mij niet dat er veel verschil in zit.
Het kan altijd gebeuren dat er iets veranderd, maar dit ook tussen een model van 2001 en 2002 gebeuren Smile

In grote lijnen zit er naar mijn idee niet erg veel verschil tussen Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 26 augustus 2007 03:18 PM
  [ # 9 ]

Re: Dutch Steph’s Xsara for dummies

Dutch Steph schreef:

Vraag 3 en wellicht momenteel de belangrijkste vraag)
Waar kan ik een fatsoenlijke WPHB (Haynes o.i.d.) bestellen over de Xsara type II? Van het eerste type kan ik ‘m wel vinden, maar niet voor ons model.

Haynes is er niet voor de phase II/III helaas. Alhoewel er ongetwijfeld heel erg veel gewoon overeenkomt is er geen info over bijvoorbeeld jouw TU 1.6i 16V blok. Ik ben zelf ook wel een beetje op zoek maar nog niets gevonden.

Dutch Steph schreef:

Vraag 4) Goed gereedschap is het halve werk, wordt er vaak gezegd. Iemand tips welk ‘basispakket’ ik waar kan kopen en wat daar allemaal in behoort te zitten? (Prijs/kwaliteit verhouding)

Belangrijkste is natuurlijk wat je budget is. Ik heb een doppenset met ratels en bits van Mannesman gekocht bij de automaterialenzaak voor ongeveer zestig euro. Een nette set voor dat geld met onder andere bougiesleutels en torx-bits, maar echt geen professioneel spul. Verder zou je wat gericht gereedschap kunnen overwegen zoals bijvoorbeeld een goede momentsleutel, een oliefiltersleutel en wielmoersleutel. Sommig gereedschap is niet duur maar wel erg handig om te hebben.

Dutch Steph schreef:

Vraag 5) Bij de aanschaf van de Xsara wist de autohandelaar mij te vertellen dat ik bij het bestellen van onderdelen rekening moest houden dat onze Xsara valt onder het modeljaar 2003. Dit terwijl de auto zelf uit 2002 is (kenteken: 16-08-2002). Kan dat kloppen?

Phase I liep van 1998 tot ergens in 2001 meen ik. Toen kwam er de grote facelift. In 2003 is er weer een lichte facelift geweest, maar motorisch en electrisch zijn er niet zoveel zaken veranderd. In het algemeen kun je denk ik stellen dat phase II en phase III overeenkomen met elkaar. Wil je er zeker van zijn kun je bij de automaterialenzaak altijd spullen op kenteken bestellen maar alles goed vergelijken met originele onderdelen is altijd verstandig. Zo had ik al een interieurfilter gekocht, toen bij het monteren bleek dat er toch een ander in zat…

Anyway, ik hoop dat dit iets helpt Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 augustus 2007 03:29 PM
  [ # 10 ]

Re: Dutch Steph’s Xsara for dummies

DigiDaan schreef:
Dutch Steph schreef:

Vraag 5) Bij de aanschaf van de Xsara wist de autohandelaar mij te vertellen dat ik bij het bestellen van onderdelen rekening moest houden dat onze Xsara valt onder het modeljaar 2003. Dit terwijl de auto zelf uit 2002 is (kenteken: 16-08-2002). Kan dat kloppen?

Phase I liep van 1998 tot ergens in 2001 meen ik. Toen kwam er de grote facelift. In 2003 is er weer een lichte facelift geweest, maar motorisch en electrisch zijn er niet zoveel zaken veranderd. In het algemeen kun je denk ik stellen dat phase II en phase III overeenkomen met elkaar. Wil je er zeker van zijn kun je bij de automaterialenzaak altijd spullen op kenteken bestellen maar alles goed vergelijken met originele onderdelen is altijd verstandig. Zo had ik al een interieurfilter gekocht, toen bij het monteren bleek dat er toch een ander in zat…

Daar zijn we het dan redelijk over eens Wink
Zie mijn post.

@ Dutch Steph
Zorg dat je ook veel torx gereedschap heb.
Het halve interieur zit met deze schroeven in elkaar Wink
De wat lichter (pastic) schroeven krijg je vaak ook wel normaal los met een platte schroevendraaier die er precies in past Smile
Maar ook onder de motorkap wordt soms gewerkt met torx, dit kan natuurlijk veel vaster zitten.

Verder zijn natuurlijk ratels met verschillende verlengstukken erg handig.
Een set tot en met maat 30 is wel erg handig voor dopsleutels Smile (ik had bijvoorbeeld 27 nodig om het oliefilter los te krijgen.
Verder worden 10, 12, 16 en 19 ook regelmatig gebruikt heb ik gemerkt.
Ook zijn steek/ringsleutels soms ook echt nodig.

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 augustus 2007 06:08 PM
  [ # 11 ]

Re: Dutch Steph’s Xsara for dummies

DigiDaan schreef:

Haynes is er niet voor de phase II/III helaas. Alhoewel er ongetwijfeld heel erg veel gewoon overeenkomt is er geen info over bijvoorbeeld jouw TU 1.6i 16V blok. Ik ben zelf ook wel een beetje op zoek maar nog niets gevonden.

Daar vreesde ik al voor. Ik denk dat er ook niet veel alternatieven zijn?

DigiDaan schreef:

Belangrijkste is natuurlijk wat je budget is. Ik heb een doppenset met ratels en bits van Mannesman gekocht bij de automaterialenzaak voor ongeveer zestig euro. Een nette set voor dat geld met onder andere bougiesleutels en torx-bits, maar echt geen professioneel spul. Verder zou je wat gericht gereedschap kunnen overwegen zoals bijvoorbeeld een goede momentsleutel, een oliefiltersleutel en wielmoersleutel. Sommig gereedschap is niet duur maar wel erg handig om te hebben.

Het meeste heb ik wel aan gereedschap, maar het is allemaal wel een bijeengeraapt zooitje. Ik heb inderdaad een uitgebreide set torx-bits gekocht. Daar kwam ik al achter toen ik het interieurfilter wilde vervangen.

DigiDaan schreef:

Phase I liep van 1998 tot ergens in 2001 meen ik. Toen kwam er de grote facelift. In 2003 is er weer een lichte facelift geweest, maar motorisch en electrisch zijn er niet zoveel zaken veranderd. In het algemeen kun je denk ik stellen dat phase II en phase III overeenkomen met elkaar. Wil je er zeker van zijn kun je bij de automaterialenzaak altijd spullen op kenteken bestellen maar alles goed vergelijken met originele onderdelen is altijd verstandig. Zo had ik al een interieurfilter gekocht, toen bij het monteren bleek dat er toch een ander in zat…

Anyway, ik hoop dat dit iets helpt Wink

Thanks! Okey, dus geen dramatische verschillen, lees ik. Bij aankoop werd ik er namelijk op gewezen, toen het linker raammechanisme vervangen moest worden. Ze kwamen met een onderdeel van een 2002-model, omdat de auto ook uit 2002 is. Maar uiteindelijk paste alleen een mechanisme van het model 2003 op. Vandaar mijn vraag.

Arjan Verkade schreef:

@ Dutch Steph
Zorg dat je ook veel torx gereedschap heb.
Het halve interieur zit met deze schroeven in elkaar Wink
De wat lichter (pastic) schroeven krijg je vaak ook wel normaal los met een platte schroevendraaier die er precies in past Smile
Maar ook onder de motorkap wordt soms gewerkt met torx, dit kan natuurlijk veel vaster zitten.

Verder zijn natuurlijk ratels met verschillende verlengstukken erg handig.
Een set tot en met maat 30 is wel erg handig voor dopsleutels Smile (ik had bijvoorbeeld 27 nodig om het oliefilter los te krijgen.
Verder worden 10, 12, 16 en 19 ook regelmatig gebruikt heb ik gemerkt.
Ook zijn steek/ringsleutels soms ook echt nodig.

Ja, het meeste gereedschap heb ik dus ook. Maar is een momentsleutel ook noodzaak om te hebben?

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 augustus 2007 06:17 PM
  [ # 12 ]
Jaeger schreef:

Ik heb gehoord dat de ‘vraagbaak’ serie zeer goed is. Ik ga me er zo een zelf aanschaffen.

Over die materialen heb ik zelf nog enkele vraagjes.
Wat is ongeveer de prijs van een goede momentsleutel? En waar heb je die vooral nodig? Want als ik me er een aanschaf en ik heb hem uiteindelijk helemaal niet nodig zou het te stom zijn, ik heb gehoord dat die dingen veel geld kosten.
En waar kan ik zo een oliefiltersleutel vinden? Mijn vader dacht dat het een sleutel van citroen zelf was, maar ik zou zoiets klein zelf willen demonteren en vernieuwen.

Het oliefilter van mijn type Xsara is enkele een intern filter. Het blikken omhulsel zit er niet meer bij. Dit vanwege milieunormen waarschijnlijk. Dus daar heb je geen speciale sleutel voor nodig.

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 augustus 2007 07:48 PM
  [ # 13 ]
Jaeger schreef:

Bij mij zit dit blikken omhulsel er dus nog wel rond. Maar ik kan er dus ook maar amper aan, er lopen veel slangen en buizen in de buurt. Ik rij wel met een TD die motor is net iets rommeliger Sad

En wat vind je van die vraagbaak voor de xsara?

De “Vraagbaak” is over het algemeen zeer verhelderend. Ik heb voor veel van mijn vorige auto’s altijd een Vraagbaak gehad. Echter zoals eerder gepost in dit topic, is er voor de latere versies van de Xsara geen Vraagbaak te vinden. En het gaat mij nou juist om de Xsara II in combinatie met de TU5JP4-motor.

Ik heb wel deze Haynes gevonden. En hier nog eentje van Haynes .

[edit]De vraagbaak wordt uitgegeven door Kosmos Uitgevers. Ze hebben wel een boek over de Picasso van 1999-2002. Maar ja, de Xsara II hebben ze overgeslagen, vrees ik.[/edit]

Profiel  
 
Dutch Steph
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 316
Geregistreerd: 11-07-2005

Gepost: 26 augustus 2007 09:41 PM
  [ # 14 ]
Jaeger schreef:

Ik had wel gelezen dat er geen Haynes van de phase II bestond, maar ik dacht dus dat er een vraagbaak voor de Phase II wel bestond.  Wink

...nou, dan hou ik me aanbevolen!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2007 10:07 PM
  [ # 15 ]
Jaeger schreef:

Ik had wel gelezen dat er geen Haynes van de phase II bestond, maar ik dacht dus dat er een vraagbaak voor de Phase II wel bestond.  Wink

Wat is het verschil tussen een Haynes en een vraagbaak Rolling Eyes

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook