Wat ik nog nu toe aan info verzameld heb: (Toepassing ervan is voor eigen risico)
2-takt olie (het soort dat voor mengsmering bedoeld is) is een brandstofadditief dat speciaal ontworpen is om 2 takt motoren schoon te houden en te smeren. Het verbrand schoon en probleemloos.
2 takt motoren zijn meestal eenvoudige motoren (brommers.grasmaaiers, kettingzagen) met weining nauwkeurige brondstofdosering zonder eigen smeersysteem. Zonder maatregelen zouden ze snel vervuilen en verslijten.
In een dieselmotor is het een goedkoop en goed verkrijgbaar additief dat help de pomp en injectors schoon te houden en te smeren. In principe zijn de pomp en injectors gemaakt om met minimale smering toe te kunnen.
Die minimale smering komt traditioneel van zwavelverbindingen in de diesel, maar zoals bekend zit er daar steeds minder van in de diesel.
Een beetje meer smering komt de levensduur wel ten goede natuurlijk en het is beter voor de motor dan af en toe een flesje kerosinegebaseerde schoonmaakmiddelen. Daarnaast verhoogd 2 takt olie de cetaanwaarde van de brandstof.
De cylinders worden in een viertakt al door de motorolie gesmeerd dus er kan met een veel lagere dosering worden gewerkt. 1:250 (ipv 1:100-1:50) is genoeg. Dat komt ongeveer neer op 250ml op een tank van 65 liter. Gewoon erin gieten en aftanken. Dure sythetische olie is voor deze toepassing niet beter dan de allergoedkoopste semi-syntetische, tenzij er een partikelfilter gemonteerd is, dan kan je er beter van afzien of een olie met een lage aswaarde kiezen. Partikelfilters vindt je alleen op de allernieuwste auto’s en die zullen ongetwijfeld al op ultra laag zwavel zijn afgeregeld (al is een beetje smering nooit weg). Voor een catalysator (heb ik ook) maakt het niet uit.
meer info en onzin (zulks ter eigen beoordeling) op:
http://www.xantiaclub.net/forum/viewtopic.php?t=9286
http://www.autokompas.nl/archief/2005/12/Brandstofadditieven_voorkomen_en_genezen.html
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
zit wat in,,
maar of het in verhouding staat weet ik niet.
die olie kost wat? en hoeveel beperkt het de slijtage?
of de uiteindelijke hoeveelheid /extra kosten dus positief zijn tegenover de marginale mindere slijtage dus..
is niet bewezen, te bewijzen zo zonder Labo jongen analisten en data.
dus tja, kwee nie ..
er zit wat in maar of het echt zinvol is durf ik niet te beweren..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Ik ben benieuwd naar je bevindingen Bixie. Volgens de laatste post in het draadje op het Xantiaforum zouden de maatschappijen zelf al additieven toevoegen in de brandstof.
Ik kijk voorlopig de kat uit de boom. Maar schadelijk is het niet volgens de Duitsche deskundigen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7778
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Ben benieuwd wat mijn ‘gevoelige’ HDI commonrail onderdelen, pomp, verstuivers etc. ervan zouden vinden..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
DigiDaan schreef:Ben benieuwd wat mijn ‘gevoelige’ HDI commonrail onderdelen, pomp, verstuivers etc. ervan zouden vinden..
Naar wat ik gelezen heb lusten die er wel pap van in de zin van minder voortijdige uitval.
kreazyV8wuppo schreef:die olie kost wat? en hoeveel beperkt het de slijtage?
mvgr wupke
5,95 per liter bij de Halfords (goed voor 260liter diesel) ofwel 2,3 cent / liter
en je hebt gelijk wat de rest betreft.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
de cetaan verhoogt, merk je dat in minder kloppen en of zoeter rijden?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Interessant verhaal, ik denk dat ik bij de volgende tankbeurt ook 250ml erin gooi
oja, mijn bevindingen totnu toe:
Het ruikt lekker.
Niet opvallend zoals zonnebloemolie. Ook geen sterke brommer/vrachtwagen/trekker geur, maar het ruikt wel subtiel anders dan alleen diesel. II like it.
Voor de rest is het verschil wat je tijdens het rijden merkt subtiel en ik kan niet uitsluiten dat het gedeeltelijk tussen de oren zit. Ik meen te merken dat de motor stationair iets stiller is en rond de 4000 toeren wat soepeler dan voorheen.
Van slijtagevermindering kan ik niets zeggen na 5 tanks zonder controlegroep.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Bixie schreef:oja, mijn bevindingen totnu toe:
Het ruikt lekker.
Niet opvallend zoals zonnebloemolie. Ook geen sterke brommer/vrachtwagen/trekker geur, maar het ruikt wel subtiel anders dan alleen diesel. II like it.
Voor de rest is het verschil wat je tijdens het rijden merkt subtiel en ik kan niet uitsluiten dat het gedeeltelijk tussen de oren zit. Ik meen te merken dat de motor stationair iets stiller is en rond de 4000 toeren wat soepeler dan voorheen.
Van slijtagevermindering kan ik niets zeggen na 5 tanks zonder controlegroep.
Dan zou ik als controlegroep moeten dienen? Maar 4000 toeren?? Dat toerental haal ik vrijwel nooit. Dat haalde die alleen bij de roetmeting.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Bij de roetmeting gaat ie richting de 5000 ben ik bang. 4000 is nog onder het oranje gedeelte van de toerenteller en ja, af en toe als ik baldadig ben dan komt ie wel eens voorbij de 3000
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
De HDi’s lopen makkelijk 4500, de DW8 haalt zijn max vermogen bij 4700tpm, dus met de oude 1.9td moet je dat ook wel kunnen halen.
Verder geloof ik niet zo in dit soort onzin. Als het echt gunstig was zou het er al in zitten. Als een brommer al stinkt met dit soort rommel, waarom zou een auto er dan lekkerder door gaan ruiken
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Als je er niet in geloofd en nu al zeker weet dat het stinkt en niet helpt, dan moet je het niet doen.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Het geurtje is verdwenen, dus da’s een voordeel minder.
Ruikt weer naar een echte diesel. Zo’n salpeterzuurluchtje dat je krijgt als het heel heet brandt
Mischien is ie wel schoner geworden.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Kan het kwaad als je meer dan 1:250 bijmengt ? Want ik ben wel zo’n Pipo die rustig een hele liter in z’n tank (45 liter) mikt.
Schijt aan originaliteit.
Ik kijk de aap ff uit de boom, als er meer positive reactie’s binnen komen ben ik toch wel over te halen : :
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Lelijke Eend schreef:Kan het kwaad als je meer dan 1:250 bijmengt ? Want ik ben wel zo’n Pipo die rustig een hele liter in z’n tank (45 liter) mikt.
doen! dan weten we het
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar