Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Hallo Allen,
In de vakantie heb je weer eens tijd om te sleutelen en problemen te verhelpen. Echter, een probleem blijkt hardnekkig; het afslaan van een warme motor bij stationair draaien en bij langzaam rijden. Wanneer ik na een stuk snelweg stil kom te staan voor een file of stoplicht slaat de motor vroeg of laat af. Na een tijdje start en loopt de motor weer normaal. In een lange file gebeurt dit dus een paar keer. In de winter doet het probleem zich niet voor. Het betreft een DS 23IE 5-bak
Ik heb alle lucht slangen gecheckt en waar nodig vervangen. Middels deze site (http://members.rennlist.com/pbanders/DJetParts.htm) heb ik alle sensoren getest (inclusief de Manifold Pressure Sensor). Het vacuum en de Ohm weerstanden zijn in orde. De brandstofpomp levert voldoende druk en ik heb de injectie kabelboom van het gedeelte onder de kap vervangen. Eerder heb ik al de ‘computer’ getest. Hier kan volgens niet zo veel mee mis gaan.
Na dit alles blijft het probleem blijft zich voordoen. Het duurt alleen nu minder lang (drie minuten) voordat dat de motor weer wil starten. Het lijkt mij een electrisch probleem. Zodoende dacht ik dat het aan de relais zou kunnen liggen. Deze zouden misschien trager schakelen zodra de temperatuur onder de kap stijgt. Tijdens de restauratie van de motor had ik de oude relais vervangen door electronische. De oude waren nog goed (laten testen) en vervangen maar het probleem blijft! Wie weet raad??
Ik bezit niet het Bosch Testapparaat maar volgens mij moet het ook zonder dit apparaat op te lossen zijn. Heeft er iemand een uitgebreide trouble shooter voor D-Jetronic systeem? Naast die van de rennlist website heb ik op het internet geen bruikbare kunnen vinden. Ook niet in het Duits.
Het positieve resultaat van mijn sleutelen is wel dat de motor veel beter is gaan lopen. Nadat ik de ‘computer’ een paar klikken terug heb gesteld is het mengsel wat armer geworden. Vorig weekend een lange rit gemaakt naar de Duitse grens met een verbruik van 1/10 bij een gemiddelde van 100 km/h. Best schappelijk voor een 23IE.
Graag hoor ik jullie advies.
Dank en groet,
Peter
Peter
mmmmmmmm…..... afslaan bij warme moter:
je zal niet de eerste ds rijder zijn waarbij je de bobine moet vervangen.
trek de bougiekabel van bobine naar verdelerkap uit de kap als de moter warm is en de moter niet meer wil starten; houd ‘m dan tegen het blok om te zien of hij nog een vonk geeft heb je dan geen vonk meer dan kun je afscheid nemen van je bobine
ook menige 2cv kent (helaas) dit probleem ivm met gebrekkige koeling in de moterruimte. maar dit tzt.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Peter, ik zou ook eens naar m’n onsteking gaan kijken. Zo te horen heb je de injectie al flink aangepakt. Als alle ohm waarden gemeten aan het uiteinde van de kabel bij de computer goed zijn kan er al niet zo gek veel meer mis zijn.
Ik ben het met citroen23 eens.
Check de bobine inderdaad eens. ik heb wel eens ergnes gelezen dat bobines olie gekoeld zijn. Weet niet of dit idd zo is, maar het geeft al wel aan dat warmte een probleem kan zijn voor een bobine.
Een andere mogelijke oorzaak zou kunnen zijn dat het toch aan je injectie systeem ligt, maar is minder waarschijnlijk. De bosch temp sensor in de cilinder kop bevat een halfgeleider materiaal. Deze zou bij hogere temperaturen een hik kunnen hebben. Bij lage temperaturen meet ie dan wel goed door.
(NB De bosch temp sensor i je luchtfilter (indien aanwezig) kan het probleem niet zijn omdat falen van deze sensor de motor niet doet uitvallen)
Succes ermee en laat eens horen wat je bevindingen zijn.
Max
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Hallo Max en Citroen23,
Dank voor jullie inbreng. Ik heb nog geen tijd gehad de bobine te checken. Na morgen weet ik meer. Ik weet niet wat voor bobine er in een 23 IE motor hoort. Het enige wat ik weet is dat ik de bobine heb vervangen door een CX bobine. Weet iemand de waarden zoals voorschakelweerstanden etc.? Het zou best kunnen dat de bobine er aan is vooral gezien het vele starten met de vorige accu.
Ik zal ook de inlaat sensor nog eens doormeten.
Veel dank, Ik houd jullie op de hoogte,
Groet,
Peter
Peter
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Hallo allen!
Veel dank voor alle adviezen. Het probleem is zo goed als opgelost! De bobine blijkt goed te zijn evenals de sensor bij het luchtfilter. Er moet iets in de contacten van de nieuwe kabelboom hebben gezeten. Deze heb ik opnieuw gecheckt en het probleem lijkt voorbij. Bij een warme motor was het erg moeilijk lang stapvoets te rijden of om vanuit langzaam op te trekken in dezelfde versnelling. Ook lang stationair draaien was een probleem. Het aanslaan van de pomp was al genoeg de motor te doen afslaan.
Ik overweeg het eerste deel van de kabelboom (van ‘computer’ naar de motor ruimte) ook te vervangen. Op de sleuteldag van de club in september ben ik van plan de kleppen te stellen.
(Nogmaals) dank en groet,
Peter
Peter
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kleppen kan ook zeker deel van je probleem zijn. Een beetje rijk mengsel icm compressie verlies is genoeg om je motor af te laten slaan..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Ik hoop inderdaad dat het dan helemaal over zal zijn.
Ik bedacht mij dat het misschien ook aan de injecteurs zou kunnen liggen. Ik heb ooit gehoord dat deze kunnen nadruppelen. Ik heb de injecteurs met alle rubberenslangen rond de injectie galerij vervangen en nu zo’n 6000 km gereden.
Is de kwaliteit van de injecteurs te meten zonder deze uit te bouwen? Heeft iemand hier ervaring mee?
Peter
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee. uitbouwen en (laten) testen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Peter,
Het ging niet om de sensor in je luchtfilter. (Als die stuk zou zijn is je mengsel niet correct.. maar blijft ie wel lopen).
Mijn verhaal ging om de sensor in je cilinderkop, hij zit rechts naast je stroomverdeler.
Deze sensor maakt deel uit van het bosch inj systeem.
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Beste Maxcitro,
Sorry. Dank voor je reminder. Ik heb inmiddels de sensor in de cylinderkop getest. Deze blijkt ook in orde te zijn. Ik vermoed dat het toch een probleem is met de luchttoevoer.
Dank en groet,
Peter
Peter
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het is natuurlijk mogelijk dat de extra luchtklep blijft hangen en te veel lucht geeft bij warme motor!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Ik heb nog maar de trouble shooter van het injectie systeem erbijgehaald(http://members.rennlist.com/pbanders/djetparts.htm#troubleshoot) en gekeken naar de ‘deceleration valve’ in het Nederlands heet dit een onderdruk begrenzer (heeft drie lucht aansluitingen en een stelschroef). Het blijkt dat niet alle DS injectie modellen hiermee zijn uitgevoerd. Ik heb het ding uitgebouwd en getest. Deze blijkt helemaal vast te zitten. Bij Bosch blijkt dat men deze dingen sinds 1993 niet meer maken en ook niet meer op vooraad zijn.
Op de VW/Porsche site van Arno Wienands (http://www.914parts.nl/index.php?cont=tech18) stond een tip om de onderdruk begrenzer uit te bouwen en alle gaten af te dichten. Dit heb ik gedaan welliswaar provisorisch met tape. Opnieuw liep de motor stiller en pakte sneller gas aan. Na een testrit startte de motor meteen! De computer heb ik opnieuw een paar klikken terug gezet en staat nu ongeveer in het midden. Eenmaal thuisgekomen startte de motor niet meteen maar ik vermoed dat dat ligt aan de afstelling van de gasklep en de afstelling van het stationaire tourental. Dit staat wel in de werkplaatshandboeken. Donderdag heb ik pas weer tijd verder te gaan.
Heeft iemand ervaring met deze onderdruk begrenzer?
In ierder geval weer een ervaring rijker.
Groet,
Peter
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die klep die emissie controle leverde zat ook op de SM. Ik heb em er meteen afgesloopt!
Overigens zou ie Rme bekrachtigd moeten zijn. Dus met remmen dicht moeten gaan.
Je kan prima zonder!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43300
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die onderdruk-begrenzer moet je meteen in de oud-ijzerbak flikkeren. dat ding geeft enkel gezeik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 120
Geregistreerd: 16-05-2006
- BX 19 tgi Routiere
- ID/DS 23 IE Pallas
Hallo Boogaard en Waterman,
Dank voor jullie snelle reacties! Ik ben in staat het onding ritueel te verbranden. Maar das wel erg veel eer.
Hebben jullie nog tips voor het afstellen van de stationaire lucht nu de onderdruk begrenzer er uit is? Is dit anders dan de opgegeven waarden in de werkplaatshandboeken?
Nogmaals dank,
Peter
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als alle luchtkleppen werken, bij warme motor de ECU potmeter in de middenstand en dan met de stationair lucht schroef stellen tot ie mooi loopt. Eigenlijk heb je een CO meter nodig om em precies af te stellen. Loopt ie te snel dan lucht knijpen en eventueel de potmeter armer stellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>