![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1576.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Zijn er hier mensen die zakelijk met hun XM (diesel) rijden?
Wij overwegen het (en dan een XM van 15 jaar oud) ivm het rijgenot (uiteraard) en de lagere bijtelling (betalen nu 180 euro per maand voor skoda flabia), maar goed, je komt dan wel aan 40 à 50 duizend kms per jaar…
Zijn er hier mensen die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten?
Ik zoek eigenlijk redenen om het niet te doen (als er goed redenen zijn, kan ik ze in overweging nemen) of tips als je het juist wel zou doen…
Robert
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Malle Pietje doet dat volgens mij.
die zogenaamde lagere kosten haal je er echt niet uit wnat het onderhoud is vele malen duurder dan de skoda
Ik heb een eigen bedrijf en rij 50dkm per jaar met de XM. Volgens de berekeningen van mijn accountant is het een stuk voordeliger om alleen de zakelijke kms op te geven. Dus dat doe ik ook braaf. Met de ‘hoe en waarom’ kan ik je helaas niet verder helpen, want ik heb een hekel aan cijfertjes en alles wat naar belasting ruikt.
Animal triste post coitum
Niet ff snel te beantwoorden. Tis me niet helemaal duidelijk of je in loondienst werkzaam bent of dat je een eigen zaak hebt? En als je een eigen zaak hebt, in een BV vorm of niet?
Loondienst is op zich vrij eenvoudig te berekenen. Je koopt de XM prive en declareert alle km’s aan je werkgever. Onbelast is max. 19 ct per km. Bij 50.000 km ontvang je dus E 9.500 onbelast. De vraag is dan of dit opweegt tegen de te verwachten kosten.
Bij een eigen zaak is dat wat lastiger, hangt dus af van BV of niet. Laat ik dus maar even in het midden.
Aan de andere kant, voor 180 euro (netto?) kun je nooit in een nieuwe auto rijden zonder sores, ook al is het een Flabia…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1576.jpg)
Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
XMTurboCT schreef:Niet ff snel te beantwoorden. Tis me niet helemaal duidelijk of je in loondienst werkzaam bent of dat je een eigen zaak hebt? En als je een eigen zaak hebt, in een BV vorm of niet?
Loondienst is op zich vrij eenvoudig te berekenen. Je koopt de XM prive en declareert alle km’s aan je werkgever. Onbelast is max. 19 ct per km. Bij 50.000 km ontvang je dus E 9.500 onbelast. De vraag is dan of dit opweegt tegen de te verwachten kosten.
Bij een eigen zaak is dat wat lastiger, hangt dus af van BV of niet. Laat ik dus maar even in het midden.
Aan de andere kant, voor 180 euro (netto?) kun je nooit in een nieuwe auto rijden zonder sores, ook al is het een Flabia…
Groet, Arjan
Het zou de auto van m`n vriendin worden en zij is in loondienst… Op dit moment is het zo dat ze in `n 2ehands auto rijdt die het bedrijf gekocht heeft en waar zij dus bijtelling voor betaald. Onderhoud en brandstof (tot 15dkm privé ) worden allemaal netjes betaald.
In het geval XM zou het dus ook zijn dat het bedrijf een XM zou kopen (ik denk dat ik `m zelf toch wel uit zou zoeken) en dat ze dus gewoon als zijnde ‘leaseauto’ daar bijtelling over zou betalen… Uiteraard zou de XM volledig en grondig opgelapt worden omdat er toch de nodige kms mee gereden zouden worden.
Ik snap dat je voor 180 p/m niet in zo`n nieuwe auto kan rijden (skoda flabia), maar dat is ook niet het doel…. Het is een skoda flabia geworden omdat het bedrijf iets heeft tegen nieuwe troens (had iets te maken met lage restwaarde ofzo ), maar ik rijd zelf altijd graag in 2ehands oudere auto`s o.a. ivm kosten.
Ik heb zelf zo`n idee dat als je rekening houdt met het feit dat je een oudere auto rijdt, maar deze grondig onderhoudt (doe ik sowieso graag omdat ik nu eenmaal in oudere auto`s rijdt ), er niet zoveel geks kan gebeuren.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
even een vraag om wat voor xm diesel gaat het
OK, dat is me duidelijk. 22% bijtelling over de dagwaarde is natuurlijk niet zo veel . M.i. is het dan een kwestie van een inschatting van de kosten maken voor de werkgever van je vriendin. Als dan blijkt dat het voor de werkgever niet zo veel uitmaakt qua kosten, lijkt het mij wel te doen. Zeker als je zelf het onderhoud doet. Neem aan dat je alleen de kosten van de onderdelen doorberekent aan die werkgever of beter nog dat hij de onderdelen rechtstreeks betaalt…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
ik denk dat een werkgever hier niet zo snel mee zou instemmen want nu heeft hij een auto die naar 3 of 4 jaar weer verkocht wordt die nog iets opbrengt
een xm na 3 jaar is nix waard voor een bedrijf
verder zit je bijv met het verhaal verzekkering ik weet niet of bijv een 12 jaar oude xm nog all rrsk te verzekkeren is met deze km per jaar
citroenc2 schreef:
een xm na 3 jaar is nix waard voor een bedrijf
Wel als je er een van de laatste bouwjaren koopt.
Matthijs2006 schreef:citroenc2 schreef:
een xm na 3 jaar is nix waard voor een bedrijf
Wel als je er een van de laatste bouwjaren koopt.
stel je koop zo ding voor zeg 15000 euro dan heb je ook niet zo verschil als met de skoda
verder wat doet een auto na 3 jaar bij je koop een diesel zoals deze
uit 2000 met 100000km op de klok dus al 7 jaar oud voor 12500 euro
na drie jaar verkoop je dat ding dus dan is het een xm van 10 jaar oud met laten we zeggen 300000km wat zou de rest waarde zijn
citroenc2 schreef:Matthijs2006 schreef:citroenc2 schreef:
een xm na 3 jaar is nix waard voor een bedrijf
Wel als je er een van de laatste bouwjaren koopt.
stel je koop zo ding voor zeg 15000 euro dan heb je ook niet zo verschil als met de skoda
verder wat doet een auto na 3 jaar bij je koop een diesel zoals deze
uit 2000 met 100000km op de klok dus al 7 jaar oud voor 12500 euro
na drie jaar verkoop je dat ding dus dan is het een xm van 10 jaar oud met laten we zeggen 300000km wat zou de rest waarde zijn
4000 euro?
Matthijs2006 schreef:citroenc2 schreef:Matthijs2006 schreef:citroenc2 schreef:
een xm na 3 jaar is nix waard voor een bedrijf
Wel als je er een van de laatste bouwjaren koopt.
stel je koop zo ding voor zeg 15000 euro dan heb je ook niet zo verschil als met de skoda
verder wat doet een auto na 3 jaar bij je koop een diesel zoals deze
uit 2000 met 100000km op de klok dus al 7 jaar oud voor 12500 euro
na drie jaar verkoop je dat ding dus dan is het een xm van 10 jaar oud met laten we zeggen 300000km wat zou de rest waarde zijn
4000 euro?
ben bang iets minder maar dat is altijd giswerk
verder zou het wel top zijn om zo een bedrijfauto te mogen uitzoeken
Matthijs2006 schreef:citroenc2 schreef:Matthijs2006 schreef:citroenc2 schreef:
een xm na 3 jaar is nix waard voor een bedrijf
Wel als je er een van de laatste bouwjaren koopt.
stel je koop zo ding voor zeg 15000 euro dan heb je ook niet zo verschil als met de skoda
verder wat doet een auto na 3 jaar bij je koop een diesel zoals deze
uit 2000 met 100000km op de klok dus al 7 jaar oud voor 12500 euro
na drie jaar verkoop je dat ding dus dan is het een xm van 10 jaar oud met laten we zeggen 300000km wat zou de rest waarde zijn
4000 euro?
ben bang iets minder maar dat is altijd giswerk
verder zou het wel top zijn om zo een bedrijfauto te mogen uitzoeken
All risk verzekeren van een xm met onbeperktte km’s is geen enkel probleem hoor. Heb ik nu ook en kost me niet meer dan 450 euries per jaar…
gompy58 schreef:All risk verzekeren van een xm met onbeperktte km’s is geen enkel probleem hoor. Heb ik nu ook en kost me niet meer dan 450 euries per jaar…
jij ben particulier bij bedrijfverzekeringen werkt het vaak iets anders volgens mij