Deze week heb ik ‘m in huis ontvangen
een oproep van m’n dealer om even langs te komen voor de Sensodrive; zoals het er nu naar uitziet krijgt het apparaat bijles
‘het schakelmechanisme moet opnieuw ingeleerd worden’
Ben benieuwd; tot op heden (na ruim 11.000) kilometer ermee gereden, gestuurd en geschakeld te hebben, heb ik zelf het gevoel dat de Senso al steeds Sensibeler wordt. Maar zoals ik al eerder gezegt heb op dit forum, kan dat natuurlijk ook liggen dat baasje en machine elkaar steeds beter leren kennen.
In ieder geval weer eens een reden om de showroom binnen te stappen en eens te gaan kennismaken met de C4.
(alleen kijken hoor, niet kopen )
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
trouwens, de kilometerstand van de XTR staat inmiddels na 8 maanden op 13500…
(schiet best op, dat autorijden !!)
morgen krijgt de Senso een nieuwe software-release, dus dat wordt weer testen dit weekend
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Ben heel erg benieuwd naar de update-ervaringen.
Soms heb ik inderdaad wel eens het idee, dat het schakelen met name van 2 naar 3 wel “soepeler” mag.
‘k heb trouwens geen bericht ontvangen van de dealer. Wellicht wacht hij tot ik toch bij hem kom, maar daar ga ik niet op wachten.
‘k zal eens informeren of hij die update ook beschikbbar heeft.
Sta nu na 8 maanden op 8900 km.
Rittensport is een prachtige hobby.
Vanmiddag heeft de XTR de veelbesproken update ontvangen voor de Sensodrive…
Een verhelderende ervaring, om je auto aan een laptop te zien hangen.
(of was het nu omgekeerd ops: )
Enfin, op die laptop is dus zo’n beetje de hele historie van de auto uit te lezen en alles is te resetten / bij te regelen.
Wat te denken van het gemiddeld brandstofverbruik sinds de geboorte van de auto ?! 8.2 liter
Het opnieuw inleren van de Sensodrive-bak gaat menugestuurd; elke handeling is structureel vastgelegd.
Het programma geeft aan wat er zoal door de monteur gedaan moet worden. Contact aan bijvoorbeeld, de motor starten, of juist uitzetten.
Ook wordt softwarematig de koppeling ingeregeld.
Al met al duurt het zo’n 15 minuten, gevolgd door een proefrit.
Ook wel een ervaring, om eens in je eigen auto op de passagiersstoel mee te rijden.
Vanavond meteen maar even een stukje gereden (70 kilometer), vooral in de <AUTO> stand.
Wat me opvalt is dat vooral de overgang 2-3 erg veel soepeler gaat.
Het inleggen van alle versnellingen gaat trouwens veel ‘zachter’.
Morgenochtend maar even een stukje binnendoor de weilanden in met de flippers
ps: bij de dealer ook nog even proefgezeten in een C4 VTR coupe ; zit goed, wat me vooral opvalt is dat je VEEL lager zit dan in de C3.
Totaal anders gebouwde carrosserie. Handig zijn de vakjes overal in het dashboard. De centraal geplaatste klokkenwinkel lijkt me goed te overzien, beter bijvoorbeeld dan in een Lancia Ypsilon of een Picasso.
En wat een klein achterruitewissertje achterop ops:
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Bij mijn C3 16i 16kleppen Sensodrive viel het herprogrammeren van de versnellingsbak wel aardig tegen . Sindsdien ( midden JANUARI ) is er al van alles uitgevallen . Eerst de olieniveaumeter en de snelheidsregelaar ( cruise control ) .
Na het weer herprogrammeren werkte de olieniveaumeter al terug maar was buiten de snelheidsregelaar ook de boordcomputer uitgevallen .
Na het vervangen van de injectiecomputer met nog maar eens herprogrammeren werkt nu alleen de boordcomputer niet meer .
Benieuwd wat er na de volgende afspraak volgende week niet meer gaat werken !!
tot nu toe geen problemen gehad na de update van de Sensodrive; behalve dan dat de 2e versnelling in de automaatstand erg lang doortrekt bij snel optrekken.
Maar bij snelle sprintjes schakelde ik toch altijd al met de flippers, simpelweg omdat de Senso-automaat niet van snel schakelen houdt…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
zelf flipperen is nog altijd sneller dan de automaat-stand van de SensoDrive; dan lijkt het soms met of de bak even de tijd neemt voor een bakje Senseo.
ik heb helaas geen vergelijkingsmateriaal met andere flipperbakken (Ferrari, Maserati, Opel Corsa, Fiat/Lancia e.d.)
voor wat betreft zelflerendheid van de bak:
ik ben de enige die in de auto rijdt; m’n egaa heeft er iets tegen
(ze kent geen verschil tussen links en rechts, dus dan wordt het leuk flipperen )
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
het flipperen gaat echt sneller als automaat.
en wij hebben hebben haar laten chippen en dat scheeld ontzettend
C3 SITE Kijk ook voor jou foto’s
Bergen en dalen ontmoeten elkaar
niet maar mensen wel!!
Gr Jan en Annie.
inderdaad,als je de wagen goed in de toeren laat komen gaat het schakelen een heel stukje sneller dan bvb rond de 3000 a 3500 toeren ...
<=Proud Black C2 16V owner =>