Beste forumleden,
Mijn ZX 1.8 is van huis uit uitgerust met electrische ramen in de voordeuren. Op de linkerdeur zitten 2 knoppen, op de rechter deur zit er 1. Zoals gebruikelijk kan je als bestuurder dan met de 2 knoppen links zowel het raam links als het raam rechts bedienen, terwijl de passagier, naast het kaartlezen, ook nog het rechter raam kan besturen.
Dat ging jarenlang goed. Tot mijn echtgenote kort geleden merkte dat het raam rechts niet meer deed wat zij wilde. Af en toe dan.
En dat in zo’n situatie het raam wel altijd precies deed wat ik wilde, met de knopjes op de linkerdeur. Het was zelfs erger als eerst gedacht. Het rechter raam wil best wel heen en weer met de knop rechts, maar alleen als je het raam niet eerst met de knop links naar boven of naar beneden hebt bewogen. Dan wil het alleen nog maar doen wat er vanaf de linkerdeur wordt bevolen en is het knopje op de rechterdeur ‘dood’. Nadat het raam is gesloten, werken beide knoppen weer normaal.
Van een democratische bediening van het rechter raam is het opeens een autoritaire bediening geworden. Alleen de zonneklep rechts geeft de passagier nog wat afleiding.
En daar kijkt ze mij nu op aan.
Zou ik wellicht ergens een handeltje omgehaald hebben? Was ik aan de kabeltjes in de deur geweest?
Nee, ik weet echt van niks! Ik ben onschuldig!
Mijn goede wil getoond en dus alle knoppen eruit gewipt, draden gecontroleerd, stekkertjes ingespoten, draden OK, geen roest.
Ook geen geheime handeltjes tegen gekomen.
Maar . . . . . probleem bleek niet verholpen. Wat nu?
WIE WEET HIER GOEDE RAAD ?
Joep Wanders (ZX 1.8 Aura)
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
...Ik zou eens beginnen met het linkerdeur knopje aan de rechterdeur draden te knopen om te zien of het probleem in het schakelaartje zit. Dat zou bijna zo moeten zijn als de ramen wel reageren op links. Dan is je probleem snel opgelost.
Zoniet dan zou draadbreuk in de rechterdeur een mogelijkheid zijn ?
hm loopt de bediening niet via een centrale unit?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 2999
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Mischien wel maar ‘t zijn toch de schakelaartjes die ‘t signaaltje moeten doorgeven ...?
ambijajance schreef:Mischien wel maar ‘t zijn toch de schakelaartjes die ‘t signaaltje moeten doorgeven ...?
ja en een wissel sluit inderdaad de schakelaar uit, dan is het kabel volgen ...
maar als het met een unit is zoals bij CV kan de unit ook stuk zijn
eerst die schakelaar is best ops:
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
En als het de schakelaar blijkt te zijn natuurlijk even duidelijk stellen dat zij haar schakelaar heeft gemold, maar dat jij zoveel van haar houdt dat je haar jouw schakelaar wel geeft!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )