in mijn wagen zit een dy 3 blok, nu kan ik een dv 2 blok kopen, maar hoe zit het met de uitwisselbaarheid van de onderdelen, zowel de aangehangen zaken als startmotor en pompen, als zaken wat meer uit het binnenste, en passen de huizen van deze blokken onderling bij evt revisie en wat is het wezenlijke verschil behalve leeftijd en vermogen tussen deze twee,en datzelfde geld dus ook voor de bak, of is het toch beter verder te zoeken naar een ander dy 3 blok, zodat ik al rijdend telkens wat onderdelen kan reviseren en vervolgens omzetten, groeten frits
In principe zijn het dezelfde blokken, alleen zitten er andere spruitstukken en carbs op gemonteerd. Mij staat echter ook bij dat de koppen verschillen, wat meteen de reden zou zijn waarom je geen 2175cc bussen in een DV kwijt kunt. Hier kan iemand anders misschien nog wat meer duidelijkheid over geven.
Wat is er mis met je DY3?
Animal triste post coitum
Er is niets mis mee, maar ik dacht zo als ik er een ander identiek blok bij zou hebben dat loopt het omzetten en mijn eigen blok en bak gaan reviseren, en je hebt er dan in tijden van rampspoed een goed lopend blok bijstaan om zaken over te kunnen zetten indien nodig, lijkt me ook wel leuk om zo,n blokl open te gooien vandaar dus.
Als het alleen voor de fun is, dan zou ik gewoon nog ff verder uitkijken naar een andere DY3 compleet met spruitstukken en carb, of nog leuker een DX2 of hoger. Dan trek je dat blok uit elkaar en maak je het klaar voor als je DY3 er geen zin meer in heeft. Als er met je motor niks aan de hand is op het moment dan zou ik daar iig lekker afblijven.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De DV2 motor heeft andere zuigers om een lagere compressieverhouding te krijgen. Alle onderdelen met de latere motoren zijn uitwisselbaar. De kop is vrijwel gelijk. Maar vanwege de lagere compressie verhouding zal je , ook al monteer je spruitstukken en carbu van een Dy3, nooit het zelfde vermogen uit het blok kunnen halen. Sommige Dv2 motoren hebben daarbij ook wel eens last van gare nokkenassen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En wat is dan de reden dat een DV niet omgebouwd kan worden naar een 2175? Die nokkenassen, de minimale verandering i/d kop, of heb ik ergens weer met een halve neus zitten luisteren?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:En wat is dan de reden dat een DV niet omgebouwd kan worden naar een 2175? Die nokkenassen, de minimale verandering i/d kop, of heb ik ergens weer met een halve neus zitten luisteren?
Luister:
Een DV en DY motor ( feitelijk de DV1 en Dy 1, van 1965 tot en met september 1968 ) hebben een kop met kleine verbrandingsruimten. De latere Dv2 en Dy2 hebben die niet meer en daar kun je dus wel 21 bussen in kwijt zonder draaiwerk aan de zuigers.
Als je een Dv 1 of Dy1 wil ombouwen moet je enkel ff een kleine rand van je zuigers afdraaien. Overigens herken je beide motoren aan de cilinderkop: Ze hebben namelijk een inwendig inlaatspruitstuk, en de carbu zit dus met een simpele bocht rechtstreeks op de kop geschroefd. Ook hebben deze blokjes de stroomverdeler nog aan de achterkant, en niet voor naast de waterpomp.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank zover. Waterman wat is dat bijna hetzelfde trouwens, oftewel dat net ergens anders, van de kop, dus de bussen zijn uitwisselbaar, nokkenas is hetzelfde, en zit hem dat verschil in compressie in de zuigervorm of in de slag , maar dan moet daar toch ook iets anders zijn, hoe zit het met vliegwiel en koppeling trouwens is dat ook uitwisselbaar en is de priseas eender, want dan denk ik toch het te kopen voor de onderdelen, weet iemand misschien een geschikt( want ook al is het basisprincipe hetzelfde, de ellende is toch steeds weer anders,) naslagwerkje om die overeenkomsten en verschillen te bestuderen, versnellingsbak, remmen, startmotor (aantal tandjes)enzovoorts, groeten.