1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Versnellingsbak vervangen
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 augustus 2007 02:44 AM

Ik moet van mijn 2.1TD uit ‘97 de versnellingsbak vervangen Sad
Nu had de verkoper gezegt dat met wat handig vingerwerk je de bak er net via de bovenkant uit kan halen, de Haynes zegt echter dat het hele blok eruit moet.. Bij de 309 kon je de bak via bestuurderskant wielkast eruithalen als je de veerpoot weghaalde..

Ik heb hier een motortakel staan, dus kan zowel de bak als de motor+bak takelen.

En hoe kan het best te werk gaan bij bijde werkzaam heden? Als ik de aandrijfassen loshaal, kunnen de poten wel blijven zitten toch? Zoveel vragen Very Happy Wie heeft tips ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 augustus 2007 12:39 PM
  [ # 1 ]

Shocked Dat zijn de betere klussen! Ik weet dat er op het forum eerder discussies zijn geweest en als ik me niet vergis zijn er meerdere mensen geweest die het klusje al gedaan hebben. Even zoeken dus!

En uiteraard succes!

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2007 12:44 PM
  [ # 2 ]

De bak kun je er eigenlijk niet los uit halen. Je kunt hem opzij leggen als je de koppeling zou willen vervangen, maar de bak uitbouwen met het blok op z’n plek is niet te doen. De veerpoten kun je laten zitten, voor het uitbouwen van de aandrijfassen hoef je allleen de onderste fuseekogels los te maken. Ook kun je het gehele voorfront met bumper, koplampen en andere troep heel eenvoudig van je xm afhalen, en daarmee kun je supergoed bij je motorblok komen!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 augustus 2007 01:47 PM
  [ # 3 ]

Nou dan weet ik genoeg denk ik Sad
Dan moet de Hydroliek ook los enzo, is dat zelf onluchtend ? En dan kan het beste de radiator en de intercooler ook los natuurlijk, dat wordt me een klus Shocked Meteen nog tips van dingen waar ik naar kan kijken ?
Ik bedenk me net dat ik een type 1 versnellingsbak heb gehaald, die is neem ik aan gewoon hetzelfde als de type 2 toch:  M5LT?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43325
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2007 01:49 PM
  [ # 4 ]
Matthijs309 schreef:

Nou dan weet ik genoeg denk ik Sad
Dan moet de Hydroliek ook los enzo, is dat zelf onluchtend ? En dan kan het beste de radiator en de intercooler ook los natuurlijk, dat wordt me een klus Shocked Meteen nog tips van dingen waar ik naar kan kijken ?
Ik bedenk me net dat ik een type 1 versnellingsbak heb gehaald, die is neem ik aan gewoon hetzelfde als de type 2 toch:  M5LT?

Geen idee of die bak hetzelfde is. Ik weet dat er wijzigingen zijn geweest….

Radiateur, intercooler en hydraulique moeten allemaal los. Als je handig bent haal je eerst de hele neus d’r af! Scheelt enorm veel gekut.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2007 02:27 PM
  [ # 5 ]

diverse wegen naar rome..

subframe kantelen kan de bak er langszij uit..
hele neus eruit ,komt het spul voorlangs eruit.

complete aandrijflijn eruit takelen…..is mijn methode….4 uur max 5 en alles ligt voor je op de grond..

immers, als de assen ed al los zijn, is het een paar slangen wat stekkers en een uitlaat , wat je motor op zn plek houd..

daarnaast kun je dan leuk alles goed inspecteren schoonmaken evt dingen vervangen, en dan het spul netjes weer terug hangen.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
malle pietje
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3359
Geregistreerd: 07-10-2004

Gepost: 24 augustus 2007 03:13 PM
  [ # 6 ]

de neus eraf halen heb ik inderdaad al eens eerder gezien en dan heb je wel echt veel ruimte. Bovendien hoef je dan niet moeilijk te doen met takelen etc, maar rij je de motor eruit.

Het hydrolische systeem is natuurlijk wel een beetje zelfonluchtend maar dat is niet het moeilijkste van de klus. Het enige waar ik je verder nog mee van tips kan voorzien is het kopen van nieuwe bouten en moeren voor de aansluiting van de uitlaat, en liever geen nieuwe pakking, want dat is zo’n teringklus!

Alhoewel, als de motor los is kan je er wel goed bij, misschien valt het dan wel mee… huh

Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2007 03:34 PM
  [ # 7 ]

waneer wil je het gaan doen?
zal ik ff komen helpen?
of mot ik dan tering ver rijden,,,,,,
t mag op wups stoep,,
als je het nog niet eerder gedaan hebt, is hulp van een Cifo lid, die het wel eens gedaan heeft handig, anders sta je raar te puzzelen bij montage…

demontage is kwestie van alles losraggen, maar ow wee als het weer vast moet,,,, dan is het van euhhhh hoe zat dit? hoe zat dat???

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 augustus 2007 06:47 PM
  [ # 8 ]

Hey Wupke!

Ik ga er morgen mee bezig denk ik (of vanavond misschien al even)
Ik heb een garagebox met redelijke wat ruimte rondom, motortakel staat daar ook, en al het gereedschap.
Hele spul staat in Deventer =] Opzich ben ik wel goed in sleutelen, ik heb 2 kale 309’s opgebouwd en motor revisie gedaan, en ook wel bakken etc.
Alleen dat citroenspul is dan medium onbekent =]
MIjn tactiek is om alles te labelen, en foto’s te maken bij demontage zodat ik kan terug kijken hoe alles zat (al doende leert men hehe).

Ik denk dat het me wel lukt, heb een Haynes en dit forum en zaterdag, zondag en maandag de tijd Smile
Nieuwe gaffelbussne komen maandag ochtend binnen, nieuwe keeringen voor de aandrijf assen heb ik liggen, misschien nog ff nieuwe bakolie halen.
Ik hoop dat de “nieuwe” bak goed is, want ik heb er niet mee kunnen rijden.

Die 2 boutjes van de uitlaat ga ik meteen ff halen denk ik, Citroen dealert of Brezan ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2007 07:55 PM
  [ # 9 ]
Matthijs309 schreef:

Hey Wupke!

Ik ga er morgen mee bezig denk ik (of vanavond misschien al even)
Ik heb een garagebox met redelijke wat ruimte rondom, motortakel staat daar ook, en al het gereedschap.
Hele spul staat in Deventer =] Opzich ben ik wel goed in sleutelen, ik heb 2 kale 309’s opgebouwd en motor revisie gedaan, en ook wel bakken etc.
Alleen dat citroenspul is dan medium onbekent =]
MIjn tactiek is om alles te labelen, en foto’s te maken bij demontage zodat ik kan terug kijken hoe alles zat (al doende leert men hehe).

Ik denk dat het me wel lukt, heb een Haynes en dit forum en zaterdag, zondag en maandag de tijd Smile
Nieuwe gaffelbussne komen maandag ochtend binnen, nieuwe keeringen voor de aandrijf assen heb ik liggen, misschien nog ff nieuwe bakolie halen.
Ik hoop dat de “nieuwe” bak goed is, want ik heb er niet mee kunnen rijden.

Die 2 boutjes van de uitlaat ga ik meteen ff halen denk ik, Citroen dealert of Brezan ?

 

bouten veren en veerschotels zouden bij de betere automat te verkrijgen moeten zijn.
helaas is deventer me ff ver weg maar ik Pb je mn 06 ff, als je dan vastloopt kun je ff bellen..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 augustus 2007 09:06 PM
  [ # 10 ]

Super! Ik ga morgen alles demonteren, zondag schoonmaken en maandag alles weer in elkaar prutten Smile Lekker op het gemakkie.
Ik laat tussendoor hier wel horen hoe het gaat, en zal wat foto’s maken Smile
Alvast heel erg bedankt voor je/julie input. Dit forum ruled Smile

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2007 09:10 PM
  [ # 11 ]

nou vraag ik me toch af of de motor er nu wel of niet helemaal uit moet ?

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2007 09:13 PM
  [ # 12 ]
citroenc2 schreef:

nou vraag ik me toch af of de motor er nu wel of niet helemaal uit moet ?

tja,, ti’s maar net welke weg je wil bewandelen..

je kunt bak en motor als 1 er uit halen, dan alle werkzaamheden doen, dan weer terug hangen… imo is dat de manier,,, maar ja bochten mag je ook niet afsnijden, zelfs niet met Maggie..

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 augustus 2007 09:14 PM
  [ # 13 ]

Volgens mij is wel eruithalen sneller, ondanks dat het iets meer werk zal zijn. Het friemelen om werk te besparen loopt vaak uit op dat je toch langer bezig bent, of meer moeite moet doen.
Ik heb tijdje terug een type 1 2.1TD uitgebouwd en dat ging ook vrij voorspoedig, het is alleen wat bewerkelijk. Maar niet moeilijk.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 24 augustus 2007 09:23 PM
  [ # 14 ]
Matthijs309 schreef:

Volgens mij is wel eruithalen sneller, ondanks dat het iets meer werk zal zijn. Het friemelen om werk te besparen loopt vaak uit op dat je toch langer bezig bent, of meer moeite moet doen.
Ik heb tijdje terug een type 1 2.1TD uitgebouwd en dat ging ook vrij voorspoedig, het is alleen wat bewerkelijk. Maar niet moeilijk.

helemaal mee eens, als je slim bent hoeft zelfs de airco niet los/leeg.

mvgr wupke:die liever niet uren zit te freubelen, maar gewoon de koe bij de horens pakt,, Wink

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 24 augustus 2007 09:27 PM
  [ # 15 ]

owjah sh*t nog niet bij stilgestaan..
pomp/riem los en aicro als geheel eruit ?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook