XM motorsteunen
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 14 april 2007 04:14 AM

Hoe merk je dat de motorsteunen versleten zijn?
Als ik bij constante snelheid gas geef voel ik een lichte schok door de auto, bij gas loslaten idem. De versnellingspook voel ik dan ook een beetje bewegen als die in de derde of vijfde versnelling staat. Als ik flink doortrek in de vier en overschakel naar de vijf, lijkt het ook of er iets kantelt bij het ontkoppelen. Aanvankelijk dacht ik dat het aan de motorafstelling lag, maar verdenk nu toch meer de motorophanging. Kan dat aan de steunen liggen en zoja, aan welke?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 april 2007 12:56 AM
  [ # 1 ]

Deze motorsteun aan passagierszijde lijkt mij behoorlijk aan gort. Waar de schroevendraaier doorheen steekt zit het rubber los. Volgens mij hoort dat niet, maar ik ben geen monteur. Wie weet het wel? Welke motorsteun slijt altijd het eerst? De steun op de foto lijkt uit twee delen te bestaan; moet die in z’n geheel vervangen worden?

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 16 april 2007 01:33 AM
  [ # 2 ]

Even loshalen, het rubber moet vastzitten en niet gebarsten zijn, dan is het goed. Het deel is los te krijgen, nummer: 184655. Peugeot was altijd goedkoper maar of dat nog zo is? Die onderste motorsteun, nummer: 180921, wil ook wel eens kapot gaan, ook even controleren. Vervangen hiervan is een rotklus, de aandrijfas moet er dan nl uit.

Mark

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 16 april 2007 01:39 AM
  [ # 3 ]

Heb dezelfde uitdaging. Vorig jaar heb ik ook deze reactiesteun vernieuwd. Deze was ook aan gort. Ff een stevige steun onder een hoek van de carterpan en dan loshalen. Was een klein half uurtje werk.
Ik zit nog steeds met hetzelfde, een trillende pook. Ik verdenk de onderste motorsteun. Van de zomer gaat deze ook maar eens vernieuwd worden. Eens zien of het resultaat heeft Rolling Eyes

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 17 april 2007 02:23 AM
  [ # 4 ]

Wat een verschil!!! Puur uit nieuwschierigheid heb ik even een beunhaasoplossing bedacht. Ik heb twee stukjes stugge benzineslang (10 mm binnenmaat) van 3 cm aan de voor- en achterkant van het rubber in de motorsteun gedrukt. De open ruimte op de foto waar de schoevendraaier door steekt is opgevuld. De motor kan nog wel bewegen, maar een stuk minder dan voor die tijd. Was even prutsen met een koevoet, vastgehouden door onze huispuber, maar de stukjes platgedrukte slang zitten er stevig in. Een proefritje leerde dat het schokken bij gasgeven en loslaten voor 90% over is! Deze steun gaat dus vernieuwd worden. De steun aan de onder/achterkant ziet er beter uit, maar is ook aan een kant los. Hier ga ik wel de beunhaasoplossing toepassen tot dat de aandrijfas een keer los moet.
Kortom: motorsteunen hebben veel invloed op het rijcomfort…
Blijft nog een vraag; de motor steunt links en rechts ook op rubbers voor de verticale krachten. Zouden die ook zoveel invloed hebben?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
xm_turbo
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005

- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Gepost: 17 april 2007 01:28 PM
  [ # 5 ]

Een gouden tip! Dank je wel…‘k ga dit idee stelen Laughing  Binnenkort maar even op de brug!

See, buy, fly C5 V6

http://www.rasaudio.nl

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 17 april 2007 04:38 PM
  [ # 6 ]

Die onderste motorsteun heb ik eerst rondom afgetaped en toen volgespoten met vloeibare pakking. Hij zit nu al twee jaar zo. Misschien heeft iemand hier wat aan. Wel eerst goed reinigen voor de hechting. De nieuwe steun heb ik overigens al wel in huis.

Mark

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 17 april 2007 05:01 PM
  [ # 7 ]

Die tip las ik ook al op de XMNL-list (van jou?) en kwam daardoor op het idee met de veerkrachtige benzineslang. Hoe lang duurt het voordat de vloeibare pakking uitgehard is? Moet je de auto lang laten staan? Heb je ook een duidelijke verbetering gemerkt?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 17 april 2007 08:38 PM
  [ # 8 ]

Uitharden weet ik niet, een paar uur denk ik. Misschien is de steun iets stugger geworden, waardoor mogelijk iets meer geluid??
Zolang de as er niet uit hoeft, pers ik de nieuwe er in ieder geval niet in. bye

Mark

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 18 april 2007 12:36 AM
  [ # 9 ]

ik heb er ook eens op gelet tijdens het rijden, tis enkel een minimaal schokje.

heb ook ff onder de kap gekeken en zag wel wat kleine barstjes in het rubber, maar alles zat nog stevig vast.

maar is de vorm vd steun ve 91er 2.0i anders dan van een 94er 2.0i?
maar rubber hetzelfde?

Profiel  
 
Maxxems
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 84
Geregistreerd: 02-09-2005

Gepost: 18 april 2007 01:44 AM
  [ # 10 ]

Klopt, bij de overgang naar XM2 is die steun veranderd. Die andere steunen zijn nog wel gelijk.

Mark

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 25 augustus 2007 07:41 PM
  [ # 11 ]

Even naar boven halen:

Ik heb dus braaf zo’n onderste motorsteun gehaald, in de veronderstelling dat deze dus kapot was. Auto op de brug gereden, de beugel die eromheen zit, los gehaald en een beuk op de stalen ring van het rubber gegeven. Maar er komt geen millimeter beweging in. Moet je de hele steun loshalen en het rubber erin laten persen???? Ik had nl. even geen zin om de as er weer uit te halen. De steun zelf zit met 3 bouten vast aan het motorblok, waarschijnlijk door het beuken op het rubber, is hij verschoven Surprisedops:

Op zich is hij nog niet echt kapot, maar toch….. Ik blijf een trilling houden bij 110-120 km/uur en m’n pook beweegt flink

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook