Volgende gebeurd met kennissen uit de straat: ze komen stapvoets aanrijden en plotseling valt de motor uit, distributieriem gebroken. Nu staat de auto, een erg strakke 1.6 progress uit april 92 met 80000 (!) op de teller hier stil te staan in de straat. Ze denken er al over hem naar de sloop te doen omdat reparatie teveel gaat kosten volgens veel garages, en naar iets anders uit gaan kijken. Omdat wij (mijn broer en ik) dat zonde vinden willen we kijken of we het ding aan de praat krijgen. In eerste instantie met een nieuwe riem, zodat de auto iig weer een stukje kan rijden/uit zijn veren kan komen voor eventueel een aanhanger oid. Heeft er iemand hier tips voor (nooit gedaan… ).
Is interne schade aan motor daarna hoorbaar?
Of is een kopwissel onvermijdelijk?
Heeft er iemand misschien zin om mee te helpen deze bx goedkoop weer op de weg te helpen als dat mogelijk is? Zo niet volgt er waarschijnlijk binnenkort een sloopmeeting…
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Meestal zijn er wel kleppen krom toch?
Wellicht kan je hem beter eerst ergens heen brengen en dan fixen.
Eer dat je de riem erop heb liggen ben je toch ook wel paar uurtjes verder
Lijkt me op straat ook niet de ideale manier van werken
Bij een 1400 motor heb je nog wel eens kans dat er geen enkele klep krom is, en dat een nieuwe riem genoeg soelaas bied.
Bij een 1600 zijn er waarschijnlijk 2 of meer kleppen krom. Je kan de proef op de som nemen door een nieuwe riem te monteren, en zien waar het schip strand. Maar ik denk dat het schip heel erg snel strand.
Het beste is de kop eraf trekken, en een nieuwe erop leggen.
Dan is de kans het grootst dat de auto het overleeft.
Ik heb nog wel een fris kopje in de aanbieding.
Test
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Je kunt proberen er een nieuwe riem erom te leggen en dan kijken of de motor in het ronde draaien wil. Zo ja , kun je compressie meten en kijken of dat goed is.
Zo nee , kop demonteren en nieuwe kleppen monteren.
Als het echt zo’n mooie BX is als je zegt is ie het wel waard. Vooral niet naar de sloop (laten) brengen.
Thijsvandebles schreef:Bij een 1400 motor heb je nog wel eens kans dat er geen enkele klep krom is, en dat een nieuwe riem genoeg soelaas bied.
Bij een 1600 zijn er waarschijnlijk 2 of meer kleppen krom. Je kan de proef op de som nemen door een nieuwe riem te monteren, en zien waar het schip strand. Maar ik denk dat het schip heel erg snel strand.
Het beste is de kop eraf trekken, en een nieuwe erop leggen.
Dan is de kans het grootst dat de auto het overleeft.
Ik heb nog wel een fris kopje in de aanbieding.
Kom je meehelpen monteren dan? Na het kampeerweekend waar ik best wel zin in heb, ben benieuwd (jaja offtopic…).
Ohja, de auto staat in Ede…
mvbbx schreef:Ohja, de auto staat in Ede…
In Ede of all-places. Pas maar op dat de pyromaan van Ede niet toeslaat…
Ja ik wil best helpen, maar dan wel hier in mijn werkplaats. Op straat werken is mij niks.
En ik zou vooral niet zomaar een riem monteren en het gewoon proberen. De kans dat je nog veel meer sloopt is aanwezig.
Test
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
De kans dat het goed gaat is erg klein. Ik heb ooit eens meegemaakt dat het na een gebroken riem nog goed was. bx 1.6 carburateur was dit.
Ga er maar vanuit dat er een aantal kleppen krom zijn.
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
Thijsvandebles schreef:mvbbx schreef:Ohja, de auto staat in Ede…
In Ede of all-places. Pas maar op dat de pyromaan van Ede niet toeslaat…
Ja ik wil best helpen, maar dan wel hier in mijn werkplaats. Op straat werken is mij niks.
En ik zou vooral niet zomaar een riem monteren en het gewoon proberen. De kans dat je nog veel meer sloopt is aanwezig.
Klinkt goed, nu nog een manier verzinnen om bij jou te komen…Lijkt me een leuk project!
Een 1.6 laag in de toeren kan dit hebben zonder schade. Heb zelf eens een kennis met een peugeot 1.6 geholpen: niks aan de hand.
2CV R.I.P (1977)
2CV R.I.P. (1980)
BX 16rs R.I.P. (1985)
BX 19TZI R.I.P. (1991)
BX 16 TZI R.I.P. (1992)
BX Chic R.I.P. (1992)
Xantia 1.8i 16V sold (1996)
Xantia 1.8i 16V R.I.P.(1997)
Xantia 2.0i 16V Break Exclusive sold (1999)
Xsara Picasso 1.8 16v (2000)
En hier ook eentje: een Progress 1.6 van toen nog geen 2 jaar oud: bij 74k km vond de riem het werkzame leven lang genoeg geduurd hebben.. net van de snelweg af onderaan de afrit (dus stationair draaiend).
Geen schade, nieuwe riem, starten en lopen.
Natuurlijk kost het meer moeite dan ik hier schrijf (timing goed uitzoeken..), maar toch zonde om te slopen met maar 80k op de klok? M.i. zeker een reddingspoging waard.
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
en nog eentje. weliswaar en diesel en niet zozeer een gebroken snaar, maar een verschoten snaar.
de eigenaren wilden de auto naar de sloop brengen, maar dachten dat wij hier meer aan hadden dan een sloperij. in de tijd dat deze mensen een andere auto gingen kopen, hadden ze graag gezien dat we hun aanhangertje even konden stallen. in ruil voor de BX.
geen probleem natuurlijk. plek zat.
nieuwe snaar erop en rijden maar weer. niets mis met de auto. nog minder dan met al die cx-en.
nog eentje: een 16RS; een nieuwe db-riem erop en daarna nog zo’n 50.000km gereden zonder problemen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
En nog een. Onze 16TGI break had het zelfde, we kwamen rustig aanrijden, en ineens niets meer. Een nieuwe riem gemonteerd, en zonder problemen nog 30.000km gereden. (tot hij in de prak gereden werd..)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
mvbbx schreef:Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.
Vervang je dan alleen de riem?
Of neem je alles mee wat daarbij hoort?
Zoals waterpomp, spanrol etc.
De riem heeft er al te lang onder gezeten, de andere onderdelen ook en zijn dus ook meer versleten dan nodig