2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Advies gevraagd kapotte distributieriem bx met 80000 km…
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 augustus 2007 04:30 PM
  [ # 16 ]

wanneer de auto echt strak is en voor de rest in goede staat, hou ik me aanbevolen. (voor het geval dat het toch sloop wordt).

Zou toch nog een keer een 1.6 willen hebben.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7309
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 augustus 2007 04:41 PM
  [ # 17 ]
mvbbx schreef:

Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.

voordelig besluit Laughing in het goedkoopste geval kost het je slechts een db-riem: mocht je na het vervangen van de riem geen/voldoende power hebben dan kun je de keuze maken: kop eraf of naar de sloop Wink

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 26 augustus 2007 08:51 PM
  [ # 18 ]

Om het lijstje met ervaringen even aan te vullen: Ik reed ooit in een vuile GTi een oprit op toen ook de distributieriem brak. We hebben zelfs nog de auto geprobeerd te starten omdat het erop leek dat ik de auto gewoon liet afslaan. Na 2 omwentelingen hoorde we dat de riem stuk was, de auto is van een nieuwe riem voorzien en er zijn nooit problemen meer mee geweest.

Ik zou de gok gewoon nemen, helemaal als je het zelf kan doen. Het is een gok van 40 euro en een paar uurtjes.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 augustus 2007 08:52 PM
  [ # 19 ]
mvbbx schreef:

Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.

Bij lage snelheid heb je grote kans dat de motor het prima overleeft, kijk maar naar de XM-TCT van Henny-XM, die heb ik weer prima gereanimeerd. Ik heb weleens gehoord/gelezen dat de 1.6i XU een zogenaamde vrije slag motor is, de zuigers kunnen de kleppen niet raken. Verder maak ik uit je verhaal op dat het vermogen opeen weg was, je hoorde dus geen mechanische onheilsgeluiden, zuigers die de kleppen raken gaat niet zachtjes.

Ik denk voor 99% dat er geen schade is.
Je kan proberen om er een gebruikte riem op te leggen, wellicht heeft iemand zo een ding ergens liggen. Motor op tijd zetten, riem erop, klepspeling opmeten om uit te sluiten dat er kleppen krom zijn en ten slotte een compressie test.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 augustus 2007 08:59 PM
  [ # 20 ]

ts maak gewoon de motor open en kijk dan hoe erg het is al het nieuws hierboven is wel goed bedoeld maar dat zegt nix over jou auto

gewoon even paar dingen nagaan en kijken hoe of wat en je weet al veel meer Wink

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 26 augustus 2007 09:06 PM
  [ # 21 ]

Ik zou ‘n bx met zo’n km-stand inderdaad ook nog een kans geven, succes!

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 augustus 2007 09:16 PM
  [ # 22 ]
citroenc2 schreef:

ts maak gewoon de motor open en kijk dan hoe erg het is al het nieuws hierboven is wel goed bedoeld maar dat zegt nix over jou auto

Niet zo overdrijven, de motor hoeft echt niet open, eerst vastellen of er wel motorschade is.
Motor op tijd zetten, riem erop, klepspeling controleren en compressiemeting.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de XM Tubo van Henny, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180990&postdays=0&postorder=asc&start=75

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 augustus 2007 09:17 PM
  [ # 23 ]
ZX1.4i schreef:
citroenc2 schreef:

ts maak gewoon de motor open en kijk dan hoe erg het is al het nieuws hierboven is wel goed bedoeld maar dat zegt nix over jou auto

Niet zo overdrijven, de motor hoeft echt niet open, eerst vastellen of er wel motorschade is.
Motor op tijd zetten, riem erop, klepspeling controleren en compressiemeting.

Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de XM Tubo van Henny, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180990&postdays=0&postorder=asc&start=75

hoe wil jij de riem er op zetten zonder de motor te openen Confused de kaspen moeten er toch echt er vanaf Wink

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 26 augustus 2007 09:23 PM
  [ # 24 ]
citroenc2 schreef:

hoe wil jij de riem er op zetten zonder de motor te openen Confused de kaspen moeten er toch echt er vanaf Wink

Wat is een “kaspen” ???

Je bedoelt waarschijnlijk het verwijderen van de D-riem kappen, dat is iets heel anders dan de motor open maken Wink

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 26 augustus 2007 09:27 PM
  [ # 25 ]
ZX1.4i schreef:
citroenc2 schreef:

hoe wil jij de riem er op zetten zonder de motor te openen Confused de kappen moeten er toch echt er vanaf Wink

Wat is een “kaspen” ???

Je bedoelt waarschijnlijk het verwijderen van de D-riem kappen, dat is iets heel anders dan de motor open maken Wink

je snap goed wat ik bedoel Wink

je weet net zo goed als ieder ander dat men eerst de auto moet zien voordat men iets beoordeelt was bij mijn xantioa ook zo alklemaal goede adviezen en achteraf was er veel meer aan de hand dan men dacht Wink

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7309
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 augustus 2007 11:55 PM
  [ # 26 ]

kort samengevat: gewoon de riem eropzetten en rijden met die hap.
markeerd er wat aan dan de kop eraf.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
CitrofielNL
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 01-08-2003

Gepost: 27 augustus 2007 12:13 AM
  [ # 27 ]
Arjan Verkade schreef:
mvbbx schreef:

Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.

Vervang je dan alleen de riem?

Of neem je alles mee wat daarbij hoort?
Zoals waterpomp, spanrol etc.
De riem heeft er al te lang onder gezeten, de andere onderdelen ook en zijn dus ook meer versleten dan nodig Wink

Hoi,

In dit geval is het de bedoeling dat alleen de riem wordt vervangen. Eerst maar eens kijken of ie weer wil lopen.
Als de riem lukt, lukt de rest ons ook wel.

Gr CitrofielNL (broer van mvbbx)

CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92, 
HY 72 uit´78

http://home.hetnet.nl/~teuncin1/

Profiel  
 
mvbbx
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 534
Geregistreerd: 21-06-2004

Gepost: 27 augustus 2007 02:28 AM
  [ # 28 ]
citroen23 schreef:

kort samengevat: gewoon de riem eropzetten en rijden met die hap.
markeerd er wat aan dan de kop eraf.

Kort samengevat is dat wel de bedoeling ja Very Happy . Dan is de auto hopelijk iig rijdbaar en zijn we wat flexibeler…Heb er wel vertrouwen in, ook door eerder genoemde ervaringen van auto’s die bijna stilstonden en waarvan de distri eraf liep/brak.

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 27 augustus 2007 02:39 AM
  [ # 29 ]

Ik heb dit geintje met een verboden te noemen merk auto gehad.
Ben gewoon naar de sloop gegaan, en heb de kappen van een donor afgemold… gekeken hoe het zat, en de oude riem meegenomen.
de schade was toen 5 gulden voor een snaar.

Ik heb hem op de mijne gezet, en zonder de bougies er in, de motor met de hand rond gedraaid.. niks aan het handje…gestart, en hij liep als een opel (oeps, nou zeg ik het toch Surprisedops: )

Wat ik wil zeggen is eigenlijk het volgende, ga met een handig iemand naar de sloop, en haal een riempje van dezelfde type motor… zet hem er op, en kijk of de motor rond wil draaien (zonder startmotor te gebruiken) uiteraard laat je de bougies er ook uit…. werkt dit alles zonder nukken, dan zou ik de gok wagen.


Kan je bij dit type motor de kleppen zien indrukken als je de kleppendeksel er af laat?

 

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 27 augustus 2007 04:46 AM
  [ # 30 ]
Rene van Maren schreef:

Kan je bij dit type motor de kleppen zien indrukken als je de kleppendeksel er af laat?

Bedoel je de klepstelen met de veren er omheen?
Dat kan niet, die zitten onder de stoterbussen bij deze motor, de nokkenas bedient de klep direct zonder een tuimelaar-as zoals bij een TU motor. In dit geval is het nok recht omhoog (haaks op de bus) en de speling opmeten om vast te stellen of de kleppen krom zijn.

De kleppen zitten om en om, kijk even in een Haynes of Revue technique hoe het bij een 1.6 XU zit.
Bij deze motor was het in-uit-uit-in-in-uit-uit-in

Het is dat ik tot mijn oren in het werk zit en mijn eigen auto ook aandacht nodig heeft, maar mijn handen jeuken behoorlijk om te helpen met deze reanimatie.

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook