Het begint al wat frisser te worden in Nederland en ik merk dat het langer begint te duren voordat m’n olietemperatuur en oliedruk op gewenste waardes is. Nu valt het me op dat als ik de ventilator op stand 4 heb dat m’n oliedruk stijg naar iets over de 6 bar. Zet ik hem uit, dan hangt de druk tussen de 4,5 en 5 bar. Het duurt ook veel langer en dan bedoel ik in de zin van >10 kilometer voordat de oliedruk zakt met de ventilator aan. Waarom heeft de ventilator zoveel invloed op de oliedruk?
Sinds dat ik mijn 16v heb, ligt bij mij de druk rond de 4 bar. Af en toe heb ik ook dat hij tussen de 2 en 3 blijft hangen. Dacht dat 4 bar de juiste waarde voor een warm gereden motor was…
Ik zit dus al 20.000km op een bar lager. Mijn olietemp ligt de laatste tijd(of altijd al, niet eerder opgevallen) met 4000rpm op 100 graden. Ik zal volgende week er eens op letten of de olie temperatuur bij mij lager blijft als de oliedruk hoger ligt…
de oliedruk meter kan ook afwijken.
Mijn oliepeil meter wijkt ook wel eens af.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Ik ga even een oud topic naar boven halen. Ik zit momenteel namenlijk met een oliedruk die tegen de 8 aan zit. Iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Teveel olie zit er niet in. Verstopt filter durf ik niet te zeggen, die is bij de laatste oliewissel wel gewoon meegewisseld.
Is een oliedruk van laten we zeggen 8 (want hij heeft een poosje op 8 gestaan) ook schadelijk of valt dat wel mee?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
olie en filter ververst maar nog steeds hoge oliedruk. Alhoewel de meter wel varieert met toerentallen (van 5 tot 8 ) en de olie hoeveelheid goed meet zal ik er maar van uit gaan de meter aan het flippen is.
Hij perst de pijlstok ook niet omhoog o.i.d.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Oliedruk is toch wel veranderd. Na de oliewissel stond de oliedruk koud nog wel op 8 maar warm iets boven de 6.
Later zakte dit zelfs tot onder de 6, volgens mij is die meter flink de weg kwijt, hij reageert ook op het aanzetten van blazers.
Ik heb hier 3 filmpjes van:
http://www.youtube.com/watch?v=K9dsXcMHgJo .. vlak na olie verversing
http://www.youtube.com/watch?v=7cJ79S5pMRk ... gister heenreis, hier is ook te zien hoe de druk reageert op de blazer
http://www.youtube.com/watch?v=efWhmtHP1-w ... en zo was ie ineens op de terugweg
Die meter is volgens mij flink het spoor bijster
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik vind het zo typisch dat de meter reageert op de blazer. Je zou bijna zeggen dat je een slechte dynamo hebt waardoor de accuspanning inzakt als je een zware verbruiker inschakelt.
Doet hij dit ook als je lampen en/of achterruit verwarming aan zet?
Of misschien zit de aanjager op dezelfde zekering als het dashboard en zit er ergens een slecht contact met veel weerstand?
Een ander punt, wat me opvalt is dat je zo’n beetje hetzelfde aantal toeren draait als ik in mijn Furio, 100 km/h is zowat 3000 1/min. Nu vind ik het voor mijn auto al veel, maar in een 16v betekent dat wel dat je in de toerenbegrenzer zit als je op topsnelheid rijdt.
Ik meende dat er een langere eindoverbrenging zit in een 16v? De Furio heeft 4,063, de 16v dacht ik 3,647.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
lampen is me niet opgevallen omdat ik die altijd aan heb staan maar hij reageert idd ook heel licht op het knipperlicht.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop