wanneer de auto echt strak is en voor de rest in goede staat, hou ik me aanbevolen. (voor het geval dat het toch sloop wordt).
Zou toch nog een keer een 1.6 willen hebben.
Citroen Bx Deauville 1993
mvbbx schreef:Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.
voordelig besluit in het goedkoopste geval kost het je slechts een db-riem: mocht je na het vervangen van de riem geen/voldoende power hebben dan kun je de keuze maken: kop eraf of naar de sloop
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Om het lijstje met ervaringen even aan te vullen: Ik reed ooit in een vuile GTi een oprit op toen ook de distributieriem brak. We hebben zelfs nog de auto geprobeerd te starten omdat het erop leek dat ik de auto gewoon liet afslaan. Na 2 omwentelingen hoorde we dat de riem stuk was, de auto is van een nieuwe riem voorzien en er zijn nooit problemen meer mee geweest.
Ik zou de gok gewoon nemen, helemaal als je het zelf kan doen. Het is een gok van 40 euro en een paar uurtjes.
Eveneens ben ik tevens ook.
mvbbx schreef:Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.
Bij lage snelheid heb je grote kans dat de motor het prima overleeft, kijk maar naar de XM-TCT van Henny-XM, die heb ik weer prima gereanimeerd. Ik heb weleens gehoord/gelezen dat de 1.6i XU een zogenaamde vrije slag motor is, de zuigers kunnen de kleppen niet raken. Verder maak ik uit je verhaal op dat het vermogen opeen weg was, je hoorde dus geen mechanische onheilsgeluiden, zuigers die de kleppen raken gaat niet zachtjes.
Ik denk voor 99% dat er geen schade is.
Je kan proberen om er een gebruikte riem op te leggen, wellicht heeft iemand zo een ding ergens liggen. Motor op tijd zetten, riem erop, klepspeling opmeten om uit te sluiten dat er kleppen krom zijn en ten slotte een compressie test.
ts maak gewoon de motor open en kijk dan hoe erg het is al het nieuws hierboven is wel goed bedoeld maar dat zegt nix over jou auto
gewoon even paar dingen nagaan en kijken hoe of wat en je weet al veel meer
Ik zou ‘n bx met zo’n km-stand inderdaad ook nog een kans geven, succes!
citroenc2 schreef:ts maak gewoon de motor open en kijk dan hoe erg het is al het nieuws hierboven is wel goed bedoeld maar dat zegt nix over jou auto
Niet zo overdrijven, de motor hoeft echt niet open, eerst vastellen of er wel motorschade is.
Motor op tijd zetten, riem erop, klepspeling controleren en compressiemeting.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de XM Tubo van Henny, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180990&postdays=0&postorder=asc&start=75
ZX1.4i schreef:citroenc2 schreef:ts maak gewoon de motor open en kijk dan hoe erg het is al het nieuws hierboven is wel goed bedoeld maar dat zegt nix over jou auto
Niet zo overdrijven, de motor hoeft echt niet open, eerst vastellen of er wel motorschade is.
Motor op tijd zetten, riem erop, klepspeling controleren en compressiemeting.Eigenlijk hetzelfde verhaal als met de XM Tubo van Henny, zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=180990&postdays=0&postorder=asc&start=75
hoe wil jij de riem er op zetten zonder de motor te openen de kaspen moeten er toch echt er vanaf
citroenc2 schreef:hoe wil jij de riem er op zetten zonder de motor te openen de kaspen moeten er toch echt er vanaf
Wat is een “kaspen” ???
Je bedoelt waarschijnlijk het verwijderen van de D-riem kappen, dat is iets heel anders dan de motor open maken
ZX1.4i schreef:citroenc2 schreef:hoe wil jij de riem er op zetten zonder de motor te openen de kappen moeten er toch echt er vanaf
Wat is een “kaspen” ???
Je bedoelt waarschijnlijk het verwijderen van de D-riem kappen, dat is iets heel anders dan de motor open maken
je snap goed wat ik bedoel
je weet net zo goed als ieder ander dat men eerst de auto moet zien voordat men iets beoordeelt was bij mijn xantioa ook zo alklemaal goede adviezen en achteraf was er veel meer aan de hand dan men dacht
kort samengevat: gewoon de riem eropzetten en rijden met die hap.
markeerd er wat aan dan de kop eraf.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Arjan Verkade schreef:mvbbx schreef:Hmmm dilemma…Toch wel een aantal voorbeelden dat het goed kan gaan. Auto reed zeer langzaam, zo niet stationair, net voor een drempel waar je echt niet hard overheen wil, zelfs niet met een bx. De optie riem vervangen en zien waar het schip strand staat nu toch bovenaan.
Vervang je dan alleen de riem?
Of neem je alles mee wat daarbij hoort?
Zoals waterpomp, spanrol etc.
De riem heeft er al te lang onder gezeten, de andere onderdelen ook en zijn dus ook meer versleten dan nodig
Hoi,
In dit geval is het de bedoeling dat alleen de riem wordt vervangen. Eerst maar eens kijken of ie weer wil lopen.
Als de riem lukt, lukt de rest ons ook wel.
Gr CitrofielNL (broer van mvbbx)
CirofielNl:
C5 Break 2.0 HDI 110Pk, 200k uit ‘02
Xm V6 Ambiance 325k uit ´92,
HY 72 uit´78
citroen23 schreef:kort samengevat: gewoon de riem eropzetten en rijden met die hap.
markeerd er wat aan dan de kop eraf.
Kort samengevat is dat wel de bedoeling ja . Dan is de auto hopelijk iig rijdbaar en zijn we wat flexibeler…Heb er wel vertrouwen in, ook door eerder genoemde ervaringen van auto’s die bijna stilstonden en waarvan de distri eraf liep/brak.
Ik heb dit geintje met een verboden te noemen merk auto gehad.
Ben gewoon naar de sloop gegaan, en heb de kappen van een donor afgemold… gekeken hoe het zat, en de oude riem meegenomen.
de schade was toen 5 gulden voor een snaar.
Ik heb hem op de mijne gezet, en zonder de bougies er in, de motor met de hand rond gedraaid.. niks aan het handje…gestart, en hij liep als een opel (oeps, nou zeg ik het toch ops: )
Wat ik wil zeggen is eigenlijk het volgende, ga met een handig iemand naar de sloop, en haal een riempje van dezelfde type motor… zet hem er op, en kijk of de motor rond wil draaien (zonder startmotor te gebruiken) uiteraard laat je de bougies er ook uit…. werkt dit alles zonder nukken, dan zou ik de gok wagen.
Kan je bij dit type motor de kleppen zien indrukken als je de kleppendeksel er af laat?
Rene van Maren schreef:Kan je bij dit type motor de kleppen zien indrukken als je de kleppendeksel er af laat?
Bedoel je de klepstelen met de veren er omheen?
Dat kan niet, die zitten onder de stoterbussen bij deze motor, de nokkenas bedient de klep direct zonder een tuimelaar-as zoals bij een TU motor. In dit geval is het nok recht omhoog (haaks op de bus) en de speling opmeten om vast te stellen of de kleppen krom zijn.
De kleppen zitten om en om, kijk even in een Haynes of Revue technique hoe het bij een 1.6 XU zit.
Bij deze motor was het in-uit-uit-in-in-uit-uit-in
Het is dat ik tot mijn oren in het werk zit en mijn eigen auto ook aandacht nodig heeft, maar mijn handen jeuken behoorlijk om te helpen met deze reanimatie.