Binnenkort wordt mijn DS gespoten in de kleur Sable Metallise.
Mijn vraag is nu deze. Moet ik nu kiezen voor de conventionele alkyd lak, of voor de modernere watergedragen lak.
Ik heb van beide een staal gezien en het viel mij op, dat de kleur van de alkyd staal vanuit verschillende invalshoeken dezelfde blijft, terwijl de kleur van de watergedragen staal verschillende kleurnuances vertoont, wanneer er vanuit verschillende hoeken licht op valt. Bij navraag bij een spuiterij blijken deze kleurnuances bij een watergedragen lak een normaal en bekend verschijnsel te zijn.
Dit schijnt met de opbouw van de verflagen te maken te hebben.
Dus verschillende kleurnuances bij gebruik van een metallic lak.
Deze kleurnuances wil ik dus niet op mijn DS hebben.
Naar mijn idee geeft dit een onrustig beeld in de kleurbeleving.
Heeft iemand hier ervaring mee, of kan iemand me hiermee verder helpen?
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
kan het zijn, dat de staal met waterbasis geen blanke laklaag heeft?
met lak zou dit nuanceverschil weg moeten zijn en is er geen verschil met acrylverf.
Alkyd of watergedragen lak?
@Jack
Bedankt voor je antwoord. Het schijnt, dat bij de conventionele (alkyd) methode de metallic deeltjes meegespoten worden met de kleur.
Hierdoor liggen de metallic deeltjes “verzonken” in de verf, wat een gelijkmatig kleurresultaat oplevert.
Bij de watergedragen methode echter worden eerst 2 lagen kleur gespoten en daarna pas de metallic. De metallic ligt dus bovenop de 2 lagen kleur. Tenminste: zo heb ik het begrepen.
Is het mogelijk dat hierdoor de eerder bedoelde nuanceverschillen optreden?
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Er is toch ook nog het verschil tussen 2 componentenlak versus lak op alkydhars-basis? En kwalitatief ook weer beter zijn?
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Het verschil in kwaliteit tussen een alkydverf en een watergedragen verf is best groot hoor!
Ik werk zelf in de woningbouw (GIW) en bij watergedragen verf wordt meer schade aan het geveltimmerwerk geconstateerd dan bij verf op terpentine basis.
Zeker als het om een dame gaat zou ik persoonlijk een watergedragen verf niet eens overwegen.
Voorkom trouwens spraakverwarring: acrylverf = acrylaat = watergedragen.
Alkyd = op terpentine basis.
Het is wel zo dat watergedragen verf over een laag alkydverf kan worden aangebracht, bijvoorbeeld een owatrol laag.
Andersom is het niet aan te raden ivm problemen met de hechting.
Handig om te weten als je een lakstiftje laat maken.
Groet, Rogier
alkyd of watergedragen lak?
Bedankt voor al jullie reakties.
Morgen ga ik met de garage overleggen, hoe de spuitfase
ingevuld gaat worden. Ik ga in ieder geval voor de alkyd lak.
Ik hou jullie op de hoogte van de verdere otnwikkelingen.
Tips blijven vanzelfsprekend welkom.
groet, Bert
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
en foto’s van het resultaat zijn natuurlijk een ‘must”!