2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Koppeling aanpassen
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 26 augustus 2007 05:27 PM
  [ # 16 ]
ghulst schreef:

Een paar dagen zitten dubben over dit probleem. De realiteit is dat de medische oorzaak niet aan te pakken is en dus een feit blijft. Best waarschijnlijk dat we dus gaan wisselen naar een andere auto. Jammer, maar de wissel van de bak is vrij prijzig en daarnaast komen er dan nog andere zaken bij, zoals de voorkeur voor een hogere instap en cruisecontrol. We gaan het zien…

ja klopt wel, maar hou dan wel in het achterhoofd, dat je met de prijs van de herstelling geen andere wagen kunt kopen, en dus indien deze nog echt goed werkt na dat ene ding met de koppeling, en hij nog niet veel km heeft, zou ik het toch nog doen in jouw plaats, wij hebben een XM lopen op ons werk die heeft 420000km, en rijd altijd maar verder en verder. echt goede motoren dus als je ze goed onderhoud!

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 27 augustus 2007 03:08 AM
  [ # 17 ]

Even voor de duidelijkheid, we vinden de XM een heerlijke auto. Maar hij heeft gewoon een paar minpunten, die we nog niet zo hadden zien aankomen.

- De instap is laag. Inzakken is mooi, maar kinderen in stoelen zetten en zo diep instappen is gewoon niet prettig.
- We moeten toch gaan denken aan een automaat. Het bedienen van het koppelingspedaal zorgt voor tegenzin bij het rijden.
- Hij heeft geen cruisecontrol. Voor langere afstanden is dat toch meer en meer cruciaal.

Uiteraard kunnen we van het herstel alleen geen auto kopen, maar deze punten wegen wel zwaar. Met de verkoop van de auto erbij (etc.) moeten we toch goed uit kunnen komen om iets van een MPV op gas of diesel te kopen…

Het besluit is nog niet definitief gevallen, maar we overwegen het wel heel serieus. (Met nog geen 3 ton op de teller en een net gewisselde koppakking, zal hij nog zeker jaren meegaan, maar dat is het punt -helaas- niet.)

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 27 augustus 2007 03:11 AM
  [ # 18 ]
ghulst schreef:

Even voor de duidelijkheid, we vinden de XM een heerlijke auto. Maar hij heeft gewoon een paar minpunten, die we nog niet zo hadden zien aankomen.

- De instap is laag. Inzakken is mooi, maar kinderen in stoelen zetten en zo diep instappen is gewoon niet prettig.
- We moeten toch gaan denken aan een automaat. Het bedienen van het koppelingspedaal zorgt voor tegenzin bij het rijden.
- Hij heeft geen cruisecontrol. Voor langere afstanden is dat toch meer en meer cruciaal.

Uiteraard kunnen we van het herstel alleen geen auto kopen, maar deze punten wegen wel zwaar. Met de verkoop van de auto erbij (etc.) moeten we toch goed uit kunnen komen om iets van een MPV op gas of diesel te kopen…

Het besluit is nog niet definitief gevallen, maar we overwegen het wel heel serieus. (Met nog geen 3 ton op de teller en een net gewisselde koppakking, zal hij nog zeker jaren meegaan, maar dat is het punt -helaas- niet.)

mja, dit zal idd een aardig duitje kosten, want als je cruise control wil, dat zit namelijk meestal alleen maar op de full options in gelijk wel serie, dus die kosten geld, aan wat had je dan gedacht c3 c4? die zitten toch hoger…

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 27 augustus 2007 03:17 AM
  [ # 19 ]
nitRon schreef:

mja, dit zal idd een aardig duitje kosten, want als je cruise control wil, dat zit namelijk meestal alleen maar op de full options in gelijk wel serie, dus die kosten geld, aan wat had je dan gedacht c3 c4? die zitten toch hoger…

Ik ben bang dat we Citroën dan zullen moeten verlaten. We kijken nu meer richting Voyagers, Espaces etc. Wat anders, maar vind maar eens een Evasion Turbo D automaat…

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
nitRon
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 02-07-2007

Gepost: 27 augustus 2007 03:19 AM
  [ # 20 ]
ghulst schreef:
nitRon schreef:

mja, dit zal idd een aardig duitje kosten, want als je cruise control wil, dat zit namelijk meestal alleen maar op de full options in gelijk wel serie, dus die kosten geld, aan wat had je dan gedacht c3 c4? die zitten toch hoger…

Ik ben bang dat we Citroën dan zullen moeten verlaten. We kijken nu meer richting Voyagers, Espaces etc. Wat anders, maar vind maar eens een Evasion Turbo D automaat…

xsara picasso meschien? oppassen met renault, als hun motors even goed zijn als in de gewoone 19 diesel kangoo, dan ben je er zoet mee!

Profiel  
 
Lampie
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 645
Geregistreerd: 19-08-2006

Gepost: 27 augustus 2007 05:26 AM
  [ # 21 ]

En een latere XM dan? Vanaf de Serie 2 werd (helaas alleen bij de sterkste motoren: 2.5TD en V6) een hydraulisch bediende koppeling geïntroduceerd, dwz dat de koppeling met een hydraulische cilinder bediend wordt in plaats van direct door de kabel aan je pedaal. Deze koppelt als het goed is een stuk lichter maar dat heb ik alleen in een Espace uit mogen testen.

En er zitten dan anti-zinkbollen op. Dan ben je van je lage instap af, meen ik? Dan kun je volgens mij de wagen desnoods in de hoogste stand achterlaten.

Cruise control laten inbouwen kost ook niet de hoofdprijs dacht ik, maarja, ik weet niet of je die kosten ook nog wil hebben bovenop de aanschaf van een andere wagen.

Groetjes Erik!

Profiel  
 
ghulst
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 322
Geregistreerd: 13-01-2004

Gepost: 27 augustus 2007 09:20 AM
  [ # 22 ]

@nitRon; De Xsara Picasso is aardig, maar biedt niet de laadruimte die we nodig hebben. Dan heb je het toch echt weer over een Evasion. De koffer van de XM Break is fijn en groot, maar wat meer zou handig zijn.

@Lampje; Nee. De echte hoge instap heb je ook in de hoogste stand nog niet. En hoewel de koppeling vast lichter gaat werken, betekent dat nog steeds koppelen. En daar moeten we eigenlijk vanaf. Als we een series 2 2.5 TD met automaat en cruisecontrol in break kunnen vinden met een goede motor en geen/weinig problemen met de kop, dan hebben we waarschijnlijk eerder/goedkoper een MPV voor hetzelfde geld gevonden. En die biedt dan al snel meer laadruimte en een hogere instap dan een XM.

Nu: Citroën Jumpy dub. cab. 180 EAT6, BMW R1150GS
Citroëns gehad: C5 2.0 16V automaat LPG, XM Turbo D12 Break, 1994, BX TGD 1991, BX GTi 1992, BX TGD 1994
Projecten: Alfa 33 QV - 1991

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook