1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
smeernippel bij achterdraagarmen?
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 augustus 2007 03:04 PM

ik heb gisteren mijn achterdraagarmlagers vervangen en ik was weer verbaasd hoe slecht de staat was van de oude lagers. De hele boel was gortdroog en viel van ellende uit elkaar. Het moet toch mogelijk zijn om tpv de lagers een smeernippel te monteren en die om het halve jaar vol te pompen met zoveel vet dat het overal tussen uitkomt? Wie weet of dit wel eens is geprobeerd?

Het rijdt wel weer super met een nieuw setje. Vooral een bochtige afrit pakken wordt niet meer zo’n zweterig gedoe. En ze zweeft weer.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Michielio
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 450
Geregistreerd: 10-10-2006

Gepost: 26 augustus 2007 04:17 PM
  [ # 1 ]

Volgns mij heb ik jouw auto een aantal keer zien staan, woon je in hoograven?

————————————————————————————-
Auto’s:

BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)

BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 augustus 2007 04:27 PM
  [ # 2 ]

Yep, ze staat, rechtop haar wieltjes, tegenover winkelcentrum.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 augustus 2007 08:42 PM
  [ # 3 ]

Heb ik vroeger veel gedaan op CX , maar kan evengoed bij BX .

Gaatje boren en schroefdraad intappen op de zijkant zodat je er met een vetpomp bij kan , smeernippel erin en pompen maar .

Denk dat je dan wel de plastiek bus die bij de revisieset is moet weglaten .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 26 augustus 2007 09:53 PM
  [ # 4 ]

Ja, gek dat het niet standaard zo wordt uitgevoerd…

ik zat te denk om de nippel in het midden van de poot te doen, daar zit een holle ruimte. De kunststof bus geleidt dan het vet richting lagers. Je hebt dan wel een halve tube vet nodig voor het bij de lagers komt.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
Gepost: 27 augustus 2007 03:45 AM
  [ # 5 ]

vet is leuk maar als de belasting te groot is gaat het toch nog mis…

Na 30dkm je lagers demonteren en 180graden ronddraaien, dat zal wel helpen Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 augustus 2007 03:58 AM
  [ # 6 ]

werkt niet.

inzakken van de kooi kun je met extra vet niet voorkomen,,
door het inzakken gaan de kegels de keerring eruit drukken, daardoor dus vocht in het lager en roest..

clou is dat het lager vanwege de geringe beweging niet voldoende smeert en krachten verdeling krijgt, inzakken is het gevolg.

dus scheve draagarmen.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Gepost: 27 augustus 2007 04:00 AM
  [ # 7 ]

Ze hadden beter een gewoon kegellager genomen, of de cominatie van de 2…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 27 augustus 2007 04:03 AM
  [ # 8 ]
Citroenbx schreef:

Ze hadden beter een gewoon kegellager genomen, of de cominatie van de 2…

2X 2 rijig kogellager was beter geweest, maar dan moet je sjimmiën ,en dat kost tijd dus geld..

2X kegel lager is de goedkoopste oplossing,, en vervangen is ook geen toer.. dus beste optie..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Gepost: 27 augustus 2007 04:06 AM
  [ # 9 ]

2x2rijjig? Dan had een smeernippel wel handig geweest want dan zouden die dingen zo lang meegaan dat ze enkel kapot gingen van gebrek aan vet Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 27 augustus 2007 12:13 PM
  [ # 10 ]

Smeernippels zitten standaard op mijn CX die uit Zwitserland komt. Zoals wellicht bekend is het ook een groot probleem bij CX-en. Nederlandse CX-en hadden deze voorziening niet want hier heb je geen vochtig en pekelig klimaat Laughing

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 27 augustus 2007 01:33 PM
  [ # 11 ]

hoe dan ook, beter vet dan roest.

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 27 augustus 2007 02:38 PM
  [ # 12 ]
baroen schreef:

Smeernippels zitten standaard op mijn CX die uit Zwitserland komt. Zoals wellicht bekend is het ook een groot probleem bij CX-en. Nederlandse CX-en hadden deze voorziening niet want hier heb je geen vochtig en pekelig klimaat Laughing

als je Al Gore moet geloven was de Nederlandse CX zijn tijd ver vooruit Laughing

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 27 augustus 2007 04:26 PM
  [ # 13 ]
voge schreef:
baroen schreef:

Smeernippels zitten standaard op mijn CX die uit Zwitserland komt. Zoals wellicht bekend is het ook een groot probleem bij CX-en. Nederlandse CX-en hadden deze voorziening niet want hier heb je geen vochtig en pekelig klimaat Laughing

als je Al Gore moet geloven was de Nederlandse CX zijn tijd ver vooruit Laughing

Vertel!!!!

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 27 augustus 2007 05:10 PM
  [ # 14 ]

Voor zover ik weet zijn de meeste Zwitserse Cx-en hiermee uitgevoerd. Ik noemde standaard maar wellicht was het een optie. Net zoals de Zwitsers het EGR systeem hadden op in ieder geval de 2500cc motoren.

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 27 augustus 2007 10:14 PM
  [ # 15 ]

op de productie lijn:

hey wat ben je aan het doen? Nou een smeernippel monteren! Ja dat hoeft niet, deze gaat naar Nederland. Rolling Eyes Owwwwwww….
gekke fransen…

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook