Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Hallo,
Gisteren een melding gekregen ivm een ABS storing.
Ik had al eens een keertje een kabelbreuk verholpen van de linker wielsensor en deze bleek weer kapot…
Het leuke is dat die kabel in de sensor zit gegoten en dat je dus geen nieuwe kabel kunt monteren.
Nou, ja, heb je in ieder geval de oorzaak en kun je die verhelpen.
Kroonsteentje er tussen en doorgemeten, weer keurig 1 kOhm!
Stekker er weer aan en starten…piep…ABS storing
Zou toch wel toevallig zijn als er ergens anders tegelijk een storing zou zijn, weerstand van de rechter sensor is ook goed, achter nog niet geprobeerd.
Accupolen even losgehad om eventueel te resetten, nada.
Iemand van jullie nog een idee wat ik kan proberen?
Fijne zondag…
groet.
Gaat ‘t om de linksachtersensor?
Volgens mij heeft de draad van die sensor erg veel te lijden van de plaats, naast de uitlaat. Bij een andere XM hebben we een heel stuk draad vervangen, omdat de multimeter aangaf dat dat stuk kabel amper nog stroom geleidde.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nee, linksvoor.
Maar toen ik net met de auto wegreed ging de lamp na 5 seconden uit om niet meer aan te gaan…
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Ries schreef:Nee, linksvoor.
Maar toen ik net met de auto wegreed ging de lamp na 5 seconden uit om niet meer aan te gaan…
Je moet onderhand toch gaan weten dat de meeste citroëns zich zelf genezen
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Nou, helemaal klopt dat niet want er was wel een draadje los, net als bij de baas
Maar misschien is het leerzaam voor anderen te weten dat de kabel was doorgesleten omdat deze tegen de band aan liep!
Dus let daar op…dat kan maar zo.
Nou, dan zal ik daar binnenkort ook eens naar agan kijken, want bij mij hapert de abs zo nu en dan (blijft het lampje branden).
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Mijn abs lamp brandt ook zo nu en dan. Ga zaterdag daar maar weer eens mee aan de slag bij DHZ aan de Binckhorst. De stekkertjes voor bij de voorwielen al eens schoongemaakt, mocht niet baten. Nog maar eens verder zoeken…. En dan ook nog eens goed de kabels nalopen. Nog een vraagje aan de ts: dat doormeten van de draden hoe doe je dat percies? Weet dat je een multimeter (of zoiets) moet hebben. Maar waar steek je die dan?
Hoor graag!
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
XMTurboCT schreef:Mijn abs lamp brandt ook zo nu en dan. Ga zaterdag daar maar weer eens mee aan de slag bij DHZ aan de Binckhorst. De stekkertjes voor bij de voorwielen al eens schoongemaakt, mocht niet baten. Nog maar eens verder zoeken…. En dan ook nog eens goed de kabels nalopen. Nog een vraagje aan de ts: dat doormeten van de draden hoe doe je dat percies? Weet dat je een multimeter (of zoiets) moet hebben. Maar waar steek je die dan?
Hoor graag!
Groet, Arjan
Als je de auto in de hoogste stand zet kun je met je hand zo bij die kabel.
Als je hem dan naar boven toe volgt zit hij met enkele klemmetjes vast op het schutbord en verdwijnt hij daarna tussen 2 kunststof delen.
Trek hier een beetje aan om ruimte te maken en haal de kabel naar buiten totdat je een blauwe stekker tegenkomt. Of wast nou geel…
In ieder geval haal je het klemveertje er af en trek je de stekker los.
Zet je multimeter op minimaal 2 kOhm en meet de kant van de stekker die naar het wiel loopt.
Meet je ongeveer 1000 a 1100 Ohm, dan is je sensor goed en anders niet…
OK, dank je! Zal ik eens mee aan de slag gaan. Overigens brandt het lampje niet altijd en als dat lampje niet brandt werkt het ABS wel. Dus tis mogelijk wel een wiebelige sensor of toch ff die stekkers checken…
Groet, Arjan
Misschien toch een beetje meer een type 1 type… of toch type 2
Citroën XM turbo ct
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik had in ieder geval heeeel lang geleden die stekkers flink ingespoten met contactspray, drooggeblazen en volgedrukt met zuurvrije vaseline en ze zagen er nog toppie uit.