ik heb gisteren mijn achterdraagarmlagers vervangen en ik was weer verbaasd hoe slecht de staat was van de oude lagers. De hele boel was gortdroog en viel van ellende uit elkaar. Het moet toch mogelijk zijn om tpv de lagers een smeernippel te monteren en die om het halve jaar vol te pompen met zoveel vet dat het overal tussen uitkomt? Wie weet of dit wel eens is geprobeerd?
Het rijdt wel weer super met een nieuw setje. Vooral een bochtige afrit pakken wordt niet meer zo’n zweterig gedoe. En ze zweeft weer.
Citroen Bx Deauville 1993
Volgns mij heb ik jouw auto een aantal keer zien staan, woon je in hoograven?
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
Yep, ze staat, rechtop haar wieltjes, tegenover winkelcentrum.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Heb ik vroeger veel gedaan op CX , maar kan evengoed bij BX .
Gaatje boren en schroefdraad intappen op de zijkant zodat je er met een vetpomp bij kan , smeernippel erin en pompen maar .
Denk dat je dan wel de plastiek bus die bij de revisieset is moet weglaten .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ja, gek dat het niet standaard zo wordt uitgevoerd…
ik zat te denk om de nippel in het midden van de poot te doen, daar zit een holle ruimte. De kunststof bus geleidt dan het vet richting lagers. Je hebt dan wel een halve tube vet nodig voor het bij de lagers komt.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
vet is leuk maar als de belasting te groot is gaat het toch nog mis…
Na 30dkm je lagers demonteren en 180graden ronddraaien, dat zal wel helpen
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
werkt niet.
inzakken van de kooi kun je met extra vet niet voorkomen,,
door het inzakken gaan de kegels de keerring eruit drukken, daardoor dus vocht in het lager en roest..
clou is dat het lager vanwege de geringe beweging niet voldoende smeert en krachten verdeling krijgt, inzakken is het gevolg.
dus scheve draagarmen.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ze hadden beter een gewoon kegellager genomen, of de cominatie van de 2…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Citroenbx schreef:Ze hadden beter een gewoon kegellager genomen, of de cominatie van de 2…
2X 2 rijig kogellager was beter geweest, maar dan moet je sjimmiën ,en dat kost tijd dus geld..
2X kegel lager is de goedkoopste oplossing,, en vervangen is ook geen toer.. dus beste optie..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
2x2rijjig? Dan had een smeernippel wel handig geweest want dan zouden die dingen zo lang meegaan dat ze enkel kapot gingen van gebrek aan vet
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Smeernippels zitten standaard op mijn CX die uit Zwitserland komt. Zoals wellicht bekend is het ook een groot probleem bij CX-en. Nederlandse CX-en hadden deze voorziening niet want hier heb je geen vochtig en pekelig klimaat
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
hoe dan ook, beter vet dan roest.
Citroen Bx Deauville 1993
baroen schreef:Smeernippels zitten standaard op mijn CX die uit Zwitserland komt. Zoals wellicht bekend is het ook een groot probleem bij CX-en. Nederlandse CX-en hadden deze voorziening niet want hier heb je geen vochtig en pekelig klimaat
als je Al Gore moet geloven was de Nederlandse CX zijn tijd ver vooruit
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
voge schreef:baroen schreef:Smeernippels zitten standaard op mijn CX die uit Zwitserland komt. Zoals wellicht bekend is het ook een groot probleem bij CX-en. Nederlandse CX-en hadden deze voorziening niet want hier heb je geen vochtig en pekelig klimaat
als je Al Gore moet geloven was de Nederlandse CX zijn tijd ver vooruit
Vertel!!!!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Voor zover ik weet zijn de meeste Zwitserse Cx-en hiermee uitgevoerd. Ik noemde standaard maar wellicht was het een optie. Net zoals de Zwitsers het EGR systeem hadden op in ieder geval de 2500cc motoren.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
op de productie lijn:
hey wat ben je aan het doen? Nou een smeernippel monteren! Ja dat hoeft niet, deze gaat naar Nederland. Owwwwwww….
gekke fransen…
Citroen Bx Deauville 1993