1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS aanschaffen
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 27 augustus 2007 11:04 PM

Hallo,

Ik ben van plan een DS aan te schaffen, heb hierover al uren op internet gestuind naar informatie, zoal sik het nu begrepen heb:

Super 5: model met weinig poespas en dus beter te onderhouden door iemand die niet bang is om te sleutelen (kantoor baan Wink )
Pallas 21 serie: meer poespas, maar luxere auto, ik begreep dat de 2100 een betouwbare DS was ..

Ik las ook dat je rekening moest houeden met het soort olie oude type gebruikt olie die de lak endergelijk aan zou tasten.

mijn vragen:
1. waar zou een fanatieke DS rijder voor gaan en dan ook meegenomen de ‘betrouwbaarheid’ van de auto.

2. een bedrag van maximale 6000 Euro haalbaar voor een betrouwbare auto voor DAGELIJKS gebruik.

3. Import uit Frankrijk optie ?, zi ja waar te zoeken.

5. Ervaring DS rijder bij DAGELIJKS gebruik van deze godin, en dan vooraal bij geen onderdak voor de auto.

Alvast bedankt voor de raecties !, Guy Cramer

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 27 augustus 2007 11:29 PM
  [ # 1 ]

Dag Guy,

zonder je vragen te beantwoorden, kijk nog eens wat topics door, daar staan al veel antwoorden en tips in.

bv, een recente: link

eh… algemene tips:
1. Veel belangrijker dan welk type ID of DS je koopt is de staat van de wagen en dan met name hoe ‘hard’ het chassis van de auto is. Alles is te restaureren, maar als het chassis slecht is, wordt de uitdaging wel erg groot zal ik maar zeggen. Hoe ‘eenvoudig’ een ID ook is, zij heeft wel in basis hetzelfde comfort als alle DS-en en zij is gezegend met dezelfde verpakking.
2. spit het forum door, lees de verhalen van de dagelijkse rijders.
3. Wordt lid van de club, naast het mooiste clubblad van NL ( Cool )  kun je hier terecht voor aankoopadvies, technische ondersteuning en mogelijkheden om deel te nemen aan diverse workshops, cursussen, etcetera.

Veel plezier met zoektocht naar een mooie ID of DS.

Bram.
ps. Moderatoren, misschien een idee om een sticky te maken met aankooptips e.d.? Zoiets als ‘lees dit eerst als je je eerste ds gaat kopen?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 27 augustus 2007 11:32 PM
  [ # 2 ]

ad 1: een fanatiek DS rijder koopt er een en ziet daarna wat er kapot gaat, betrouwbaar in de zin van een keer per jaar naar de garage en voor de rest van het jaar rijden gaat niet met een auto uit de jaren 60 (gaat nu niet en ging toen ook niet trouwens).
ad 2: ga bij budget van € 6000 uit van aanschaf voor € 4000 en reserveer de resterende € 2000 voor reparaties in het eerste jaar!
ad 3: in frankrijk weten ze ook een ds op waarde te schatten, kosten voor vervoer en import komen er nog bij…. in nederland is inmiddels ook nog van alles te koop.
ad 5: dagelijks rijden (op LPG) is geen probleem, nadelen zijn er wel wat mij betreft: herrie van motor en windgeruis, en zeer matige ventilatie.

en verder veel geduld bij het zoeken, eerst paar auto’s bekijken, dan paar rijden en op gegeven moment vind je er een die bij je past!

Succes ermee!

knuffel

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 27 augustus 2007 11:43 PM
  [ # 3 ]
boeman schreef:

ps. Moderatoren, misschien een idee om een sticky te maken met aankooptips e.d.? Zoiets als ‘lees dit eerst als je je eerste ds gaat kopen?

Alstublieft! Een portie DS-aankooptips voor de liefhebber!  Laughing

@lupolo
Hartelijk welkom op het forum!

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 27 augustus 2007 11:52 PM
  [ # 4 ]
patje74 schreef:

Alstublieft! Een portie DS-aankooptips voor de liefhebber!  Laughing

Surprisedfftopic WOW! Dat is snel, het lijkt O…PIEP…toom wel! Maar ik zie ook dat dat wiki al even bestaat, ik kan alleen de link niet vinden via onderwerpen, is dat omdat het officieel nog in beta fase is of zo?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 27 augustus 2007 11:55 PM
  [ # 5 ]

Hallo heren,

bedankt voor de snelle reactie ..

Over LPG had ik het zelf niet gehad, maar is geen uitkomst voor mijn dit ivm een kinderwagen. Ook lijkt mijn LPG niet goed voor de KOP deze was toch van aluminium en zou dan erg warm worden, het vreemde hiervan is dat ik hier weinig over terug vind op internet, of heeft dit geen probleem.

Over het apart houden van de budget had ik niet echt nagedacht maar is inderdaad een goede optie .. de vraag is alleen rijden er nog leuke en ‘harde’ DSén rond voor een bedrag van 4000 Euro ?, (is maar een mannier om hierachter te komen).

in iedergeval alvast bedankt voor deze reacties!, en zoals Bram al vermelde zou een topic voor dit idd geen overbodige zijn een een luxe toevoeging voor dit forum !.

Guy

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 augustus 2007 12:04 AM
  [ # 6 ]
lupolo schreef:

.....en zoals Bram al vermelde zou een topic voor dit idd geen overbodige zijn een een luxe toevoeging voor dit forum !.

Volgens mij heb je een berichtje van mij over het hoofd gezien.

En LPG + DS gaan perfect! Echt een aanrader, er is al veel hier over geschreven. Gelukkig is een groot van de DS-en reeds voorzien van een gaspot, dus dat scheelt weer een stukje investering. En over die kinderwagen hoef je niet in te zitten. Geloof mij, die past dan nog wel. (mits je geen slagschip van een kinderwagen hebt)

Het zal niet lang duren of onze moderator bogaard77 zal dit topic ontdekken, hij heeft voldoende LPG ervaring om je daarover objectief in te lichten.

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 28 augustus 2007 12:45 AM
  [ # 7 ]

nogmaals bedankt, voor de snelle reactie ..

zoals ik het nu zie uit de reeds geplaatste opmerkingen:

1. een DS aanschaffen waarbij ik zelf direct verkocht ben, vind zelf de Pallas uitvoringen mooi, en houd het dan toch bij max de 2100 motor.

2. een lage inverstering bij aanschaf ‘harde’ auto geeft mijn later de ruimte om in de auto zelf te inversteren om er uiteindelijk later minder lasten mee te hebben.

3. vervalt Smile

5. (was 4 vergeten), nog niet echt duidelijkheid, alleen dat je op den duur kosten krijgt qua plaat en spuit werk.

Het LPG gebruik waar ik zelf nog niet aan had gedacht maar wel beter is voor de portomonee, hierbij heb ik regelmatig zeer grote LPG tanks voorbij zien komen zoals (meest vooromende de 100 liter) en het gebruik dan nog van de achterbak en het gevaar met kinderen .. ?

kort door de bocht vraag, ik denk zelf de auto qua start inverstering zo’n 8 jaar te willen rijden, is dit dan nog een leuke inverstering, of een vage droom. Er word niet veel kilometers mee gereden denk max 10 a 15000 duizen per jaar. (heb zelf een auto van de zaak ernaast), mijn vriendin gaat hem gebruiken voor boodschappen en woon werk verkeer wat rond de 15 kilometer per dacht licht en soms een retour amsterdam zeeland.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 28 augustus 2007 12:54 AM
  [ # 8 ]

Wat betreft de veiligheid van je kinderen mbt de tank achter hun bank, die tank kan zelfs voordelig uitpakken! Doordat die tank er zit, zullen er minder snel zware zaken uit de kofferbak tegen de minder stevige bank aan komen ten tijde van een ongeval.
De tank komt op een framewerk, welke dermate goed vast zit, dat je hem echt niet zomaar van zijn plaats krijgt. Daarnaast zit er een ruimte van min. 10cm tussen de tank en de achterbank. (verplicht!)

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 augustus 2007 01:35 AM
  [ # 9 ]

Ik weet niet wat je budget (in combinatie met kosten van vrouw en kinderen) gaan doen in de toekomst, je had misschien beter een DS kunnen kopen voordat je aan kinderen begon Very Happy (zo heb ik ahum, wij het gedaan)
Een goede DSuper doet momenteel taxatiewaarde 15000 wat dus iets zegt over de staat van onderhoud die je zoekt.
Restauratiekosten (vooral uurloon) groeit de pan uit en over alle oldtimers heen geldt daarom de ontwikkeling dat mensen die een goede hebben hier alles aan doen om ‘m goed te houden en daarbij waarschijnlijk niet veel mee rijden (zeker niet in de winter).
De andere soort is de oldtimer die er qua plaatwerk niet uitziet, interieur gaat er net mee door, technisch wordt het een en ander rijdend gehouden en er wordt veel mee gereden. Bij de eerste de beste grote kostenpost is het meestal dan einde hobby. Er ontstaat door de oplopende restauratiekosten ook steeds meer een kloof tussen goede en slechte oldtimers. Tenzij je zelf handig bent of vrienden hebt die handig en geegaand zijn, gaat het je wel lukken om langere tijd op een leuke manier zo’n auto te rijden.
Houdt er wel rekening mee dat ie op LPG zo’n 1:8,5 rijdt (dit is nog altijd zuiniger als menig SUV of amerikaanse nieuwe auto), om de 5000 een beurt behoeft ( de ene keer een kleine, de andere keer een grote), waarbij per beurt meer moet gebeuren als bij een moderne auto.

Klink allemaal erg rationeel. Ik heb komende september de keuze om met vrouw, kind en labrador in een Xantia Break HDI met cruise control en climate control naar Frankrijk te rijden Sad , maar we gaan dit natuurlijk doen in onze DS sedan Very Happy met LPG tank in de kofferbak en ARKO (Alle Ramen Kunnen Open). Misschien is het rijden in onze DS niet geheel rationeel te verklaren…...... Rolling Eyes

P.S. we hebben een kleinere driewieler kinderwagen en als ik hier een wiel uit haal, past deze prima in de kofferbak. Ik heb tevens 3-punts rolgordels (rolautomaat op de hoedenplank) bevestigd voor het kinderzitje. Standaard zaten er heupgordels in.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Lucas de Haan
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 28 augustus 2007 01:44 AM
  [ # 10 ]

Aanschaf DS

Hallo Lupolo (volkswagen?)

Ikzelf heb destijds (2001) veel aan het boek; “de originele DS” van Jan de Lange en John Reynolds gehad. (ISBN90-389-0427-4)
Het schijnt tegenwoordig moeilijk te krijgen te zijn, maar misschien kun je het nog ergens vinden of lenen.

Ook handig is om bij een clubactiviteit in de buurt te gaan kijken/luisteren.

Ook bij auto’s langs gaan die te koop staan leer je een hoop van.

Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt kun je een keer langskomen bij mij in groningen.
Ik heb een DS19 Pallas Mecanique (handgeschakeld) uit 1968 te koop (zie marktplaats) en nog een DS23 i.e. Pallas Hydraulique als dagelijkse auto in gebruik.
Het zijn 2 heel verschillende auto’s (behalve de buitenkant) en het is interessant om de verschillen te zien.

In ieder geval; succes met je zoektocht en misschien tot ziens!

Lucas de Haan

DS; "Objet de Culte"

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 28 augustus 2007 12:05 PM
  [ # 11 ]

Overigens, het boek ‘Original Citroen DS’ van John Reynolds is opnieuw uitgegeven en heel goedkoop via Amazon te bestellen.

Frederik

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2007 12:42 PM
  [ # 12 ]

Nou daar is tie dan:

Lupolo,
Wat wil je precies? Er zijn goedbeschouwd drie typen DS:
1) de hele oude met eerste neus en lange slag 1900 motor. Mijns inziens volledig ongeschikt en zonde om elke dag te gebruiken. Half automatische bak en rood veer systeem

2) de iets minder oude met tweede neus, (lijkt op de eerst neus) met rood systeem, handbak 4versnellingen of half automaat Zowel in ID (sympele uitgeklede versie) en in DS (luxer)en Pallas(luxt).
Redelijk goed te rijden maar veel onderhoud. motoren van 1900 tot 2100cc.

3) laatste type met derde neus ( de lampen achter een ruitje) groen systeem, halfautomaat, of 4bak of 5 bak of automaat, motoren tot 2300cc inclusief injectie.
Omdat er hier het meest van gemaakt zijn zie je deze het meest rijden.

De motoren van de DS zijn enorm sterk. de bakken ook. Met het juiste onderhoud zijn ze verschrikkelijk betrouwbaar en erg goed op lpg te rijden. Als je handig bent en het leuk vindt om te sleutelen kan je met simpele middelen en met behulp van club en forum makkelijk zelf je auto onderhouden. Reken op aandacht voor je auto zo elke 7500 km. Dat betekent voor jou twee keer perjaar werk aan de winkel.
Als je korte stukjes afwisselt met af en to een uurtje snelweg gaat alles goed!

Je moet dus eerst je carrosserie kiezen. dan je soort bak. Een 5bak is lekkerder op de snelweg. Een halfautomaat het echte DS rijden!

Dan de luxe die je wil en dan kijken of dat in het budget past. Voor 6000 kan je een DS kopen met redelijk plaatwerk en goede techniek.

Een goede tweede neus pallas op lpg ga je voor dat geld niet vinden…

Wordt lid van de club en kom op een meeting!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2007 06:36 PM
  [ # 13 ]

Kijk LUPOLO:
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=1520

Wonderen bestaan! Ietsje meer uitgeven en je bent klaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
lupolo
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 739
Geregistreerd: 27-08-2007

Gepost: 28 augustus 2007 07:10 PM
  [ # 14 ]

Hallo, de gegeven link is een erg mooie DS !.

Maar qua gedachten iets te vroeg, zoals ik vaker lees met tips word erg aangeraden ook altijd even op de club dagen te komen en daar de mensen aan te spreken .. zelf hoop ik een niet al te dolle DS rijder te spreken over zijn bevindingen als je begrijp eat ik bedoel, heb vandaag weer een uurtje op het forum lopen spitten maar de DS blijft leuk!, ik moet bekennen dat ik mechanisch nier erg onderlegt ben maar zeker niet bang ben om iets te gaan ondernemen, dus dit zou geen probleem moeten zijn, zoals ik al eerder had gezegd is mijn maximale inverstering voor een auto 6000 euro, en ik erg vaak hoor en op het forum heb gelezen is zeker 25% apart te houden voor extra ‘aanloop’ kosten.

Ik hou tip topic warm met mijn zoektocht naar een DS door een DS leek Smile.

Misschien weet iemand wanneer er een interresante meeting is voor mijn, om zo mijn kennis over de DS te vergroten en zo de voor en nadelen tegen elkaar op te laten wegen, ga mijn straks inschrijven op de Citroen ID DS club.

nogmaals bedankt voor deze waardevolle tips en eigen meningen !.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25608
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 augustus 2007 07:17 PM
  [ # 15 ]

Waar woon je?

Eerst lid worden en dan op de site de regio berichten volgen!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook